• MUU

    Lata bidragstagare

    Jag vet att de flesta människor idag hoppas på att få en tillvaro där man hinner göra allt som man tycker är roligt. Det kan handla om allt möjligt som tex. titta på tv, resa, vandra i skogen, plocka svamp, träffa vänner, cykla, leka med barnen, sola, träna mm. Ofta har man flera saker man tycker är roligt och man vill hinna med allt.
    Vissa har då upptäkt att man inte hinner jobba, alltså bättre att vara sjukskriven eller arbetslös och få ut lägre ersättning men hinna göra roliga saker.
    JAG JOBBAR ARSLET AV MIG FÖR ATT FÅ MIN EKONOMI ATT GÅ IHOP OCH HINNER ALDRIG GÖRA NÅGOT ROLIGT!
    Jag h*tar alla soffliggare som går på bidrag och som jag tvingas betala skatt för att försörja. Jag hoppas ersättningen sänks för er så att ni tvingas ta ett jobb så jag kan slippa betala så hög skatt så att jag kan få lite ledigt också!!!
    Varför ska du där ute som lever på bidrag inte behöva göra något för att få dessa pengar???
    Jag vet att det finns sjukdommar och annat som gör att vissa inte kan jobba men f*n heller att ni är så himla många. Största delen är lata.
    Tänk er att vi hade haft samma regler som många andra länder vad hade hänt då? Vi hade förmodligen sett många fler utslagna på gatan (det är den kategorin människor som jag tycker synd om). De människor som idag inget gör men som skulle klara sig bra utan bidragen de är dem jag fördömmer och det är dom som sett till att förstöra för den kategorin som behöver vårt bidragsystem.
    Man ska inte vantrivas på jobbet och tro att man kan sjukskriva sig bara för det. Ryck upp dig då och gör något åt det!

    jag var bara tvugnen att skriva av mig
    hoppa på mig hur mycket ni vill

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-19 07:39:31:

    Några exempel på vad som gör att jag var tvungen att skriva av mig...

    (Du som faktiskt är sjuk och inte kan jobba, vill du påstå att dessa människor inte gör dig arg??)

    En fuskare som ändå jobbar: En på mitt jobb är 50% sjukskriven men jobbar ständigt extra och jag vet att h*n skulle kunna jobba heltid men då blir det lägre ?lön? eftersom idag får h*n ut 50% av sin lön från FK och från jobbet någonstans mellan 50-100%.

    En ensamstående som vägrar ta ett jobb om inte ingångslönen överstiger 27 000 eftersom dess ?inkomst? då blir lägre.

    En arbetslös som jobbar svart och tycker att det är kanon eftersom det blir så mycket pengar? h*n sätter undan en hel del har jag förstått också eftersom jag frågat om det där med pensionen senare i livet.

    En arbetslös som inte söker några jobb eftersom det är skönt att vara ?ledig?, funderar på att söka nu när sommaren är över men å andra sidan så blir det ju bara mörkare och mörkare på morgonen nu å då är det ju rätt skönt att vara ?ledig? och ligga kvar i sängen.

    Skall tilläggas att jag är rätt trött och rädd för den mentaliteten som växer fram i vårt samhälle den där det är okej att komma försenat till skolan och jobbet. Där man stannar hemma från jobbet för att man är trött och dagen efter stannar man hemma för att man ju ändå tagit en karensdag.
    Jag själv funderade på att sjukskriva mig några dagar för att hinna fixa lite hemma? frågan är om jag tänkt i de banorna om jag inte fått någon ersättning? Vi kan ju heller inte ta bort ersättningen eftersom det finns många människor som faktiskt behöver den och som ska ha all hjälp de kan, så hur får vi stopp på detta? Jag tycker nämligen att det går åt helt fel håll.
    Jag har funderingar på att starta eget och har tänkt rätt länge på det. Saken är den att jag förmodligen skulle behöva anställa fler och jag har därför börjat rannsaka mig själv och min omgivning. Jag skulle inte fixa att ha anställda om de blev sjuka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-20 07:54:18:

    Grunden till varför jag är så sjukt j-vla trött på att vi svenskar blivit så bekväma med vårt bidragsystem är att jag fick reda på att ett bolag vi jobbar mycket mot nästan håller på att kursa pga att de har några anställda som ständigt och jämt stannar hamma från jobbet och sjukskriver sig.
    Mitt inlägg riktar sig just till alla människor som av lathet väljer att gå på bidrag även om de kan jobba, alltså även till människor som har jobb!!!

  • Svar på tråden Lata bidragstagare
  • ebben

    vissa kanske inte hittar jobb? bor man i vissa mindre orter med sin familg kan det vara svårt!

    TYCKER att lata bidragstagare är åt skogen jag med.MEN alla är inte så............

  • fialex

    Jag går sjukskriven men vill ut i arbetslivet... har dock vissa hinder för vissa jobb.....

    Men jag e ingen soffliggare för det!

    SKAFFA FRAM JOBBEN DÅ!!!!!

  • Danbala

    "Jag hoppas ersättningen sänks för er så att ni tvingas ta ett jobb"

    Jag tror inte det fungerar riktigt så.
    Förra gången jag var arbetslös hade jag inga bidrag alls (eftersom jag inte arbetat in någon a-kassa alls eftersom jag studerat och dessutom trodde jag inte det skulle vara svårt att hitta jobb) så vi levde två pers på ett studielån etc., men inte fasen fanns det fler som ville anställa mig för det. Den här gången har jag åtminstone a-kassan, men det finns varken fler eller färre som vill anställa mig för det än då jag inte hade några pengar alls.

  • ebben

    fialex-precis.Det FINNS de som försöker få jobb,men man kan inte tillverka egna jobb ju.I alla fall alla klan det inte.

  • cissi24

    Håller med ts.

    Bor man i en mindre ort så är der jätte lätt att få jobb.

    Tycker att då borde det inte vara så svårt i större städer, där utbudet av jobb är större.

  • gnagaren

    Hmm, Oxå sjukskriven och lever på Sjukbidrag!! Sjyst att bli kallad soffliggare

  • Danbala

    Det är _inte_ jättelätt att få jobb! Allt beror på ens personliga förutsättningar också. En del har jättelätt att hitta arbete, andra inte.

  • ebben

    " cissi24

    Håller med ts.

    Bor man i en mindre ort så är der jätte lätt att få jobb.

    Tycker att då borde det inte vara så svårt i större städer, där utbudet av jobb är större."

    ÄR det jättelätt att få jobb på mindre orter????
    Jisses,var har ni varit då?

  • JewelGirl

    Tror TS syftar på de som seriöst letar bidragsinkomster istället för att leta arbete. Sådana finns. Dom gillar jag inte heller. Har mer respekt för de som faktiskt letar men kanske inte har sån framgång. Det är skillnad där.


    Jewel och Sancho med änglatvillingar. Nu inne på tagning 2.
  • VVVeni

    du verkar själv vara lat som hoppar då den största massa som e sjukskriven. det är ett fåtal som fuskar osch det drabbar den större massan. mk orättvist.

    kan du säga det där det du säger till en kvinna som har jobbat 30 år, och har så allvarliga förslitningskador att honmåste vara hemma i 2 år för att kroppen ska få chansen att repa sig bara litet.. osch sedan kommer tillbaka och får hjälp och bättre redskap och som sedan sparkas helt utan grund.

    vänta du bara tills du har jobbat aschlet av dig i 30-40 år.. få se hur bra du mår då.

    och komm inte å klaga på ersättningsnivån då. för det är förmodiligen sådana som du som har skapat dom.

Svar på tråden Lata bidragstagare