Inlägg från: halstabletten |Visa alla inlägg
  • halstabletten

Arg 10-åring

TS: Jag håller också med ovanstående om att det är superviktigt att vara konsekvent. Klarar man inte att hålla fast vid påföljderna är det bättre att inte ge några alls.

Just nu tycker jag att det låter som om du fick dåligt samvete över ert bråk, men det var ju trots allt din dotter som betedde sig illa, och därmed hon om någon som borde ha dåligt samvete.

Vad gäller dotterns morgonhumör låter det dessutom som om det kanske gått i arv? För även du verkar ha tänt till rejält imorse av ditt inlägg att döma.

Anledningen att det är viktigt att du är konsekvent är för att hon ska lära sig vad som gäller. För lär din flicka sig nu att påföljder sällan inträffar, vad händer då den dag hon kommer på att hon ska snatta, eller varför inte dricka alkohol vid 12-års ålder?

Kompisarna finns kvar. Har ni bestämt att hennes "straff" är att vara hemma, se då till att hon är hemma den kvällen. Jag kan dock tycka att ett bättre sätt när det gäller just morgonbråk är att be henne komma hem direkt efter skolan så att ni kan prata om det som hände på morgonen, och att hon sedan får gå till kompisar förutsett att hon bett om ursäkt för sitt beteende, samt att hon får gå och lägga sig lite tidigare på kvällen så att hon är pigg och glad morgonen som följer. Har hon dåligt morgonhumör beror det sannolikt på att flickan är trött

• halstabletten

Björkmamma- Jag har inga egna barn ännu, men har jobbat mycket med barn, bland annat som au pair vilket i mitt fall innebar att ta hand om någon annans barn under deras vakna timmar på vardagar (helgerna var jag dock ledig). Jag kan faktiskt helt ärligt säga att jag var 100% konsekvent med dem, det gjorde helt enkelt livet mycket enklare för då visste de precis vad som gällde. Å andra sidan så har jag vuxit upp med hundar i familjen och där är a och o att man verkligen är konsekvent när man tränar dem, så det sitter säkert i därifrån skulle jag tro. För att inte tala om hur envis jag är (bävar för att mina egna barn i framtiden kommer att ärva den egenskapen ).

Jag tycker att det ofta verkar som om folk får dåligt samvete om de inte lyckas vara konsekventa. Det är inget att ha dåligt samvete för, men givetvis underlättar det för samtliga i er familj om ni är det. Jag tror att det är därför så många gärna råder andra till att vara just konsekventa.

Sedan finns det säkert andra saker som du lyckas bättre med än vad jag gör, alla är vi bra på olika saker...

• halstabletten

TS: Tror du att hon skulle ahntera linser bättre? Är det så att hon skäms för glasögonen eller handlar det om slarv?

Vad gäller tandställningen antar jag att det är natttandställning det handlar om. Det skulle jag nog ta upp med hennes tandläkare isf. Vad de rekommenderar för en flicka som inte använder sin nattandställning. Kanske har de konkreta råd att komma med?

• halstabletten

TS: Ja, men det låter ju bra med tandläkaren iaf. Det är säkert inte första gången någon kommer med de problemen.

Vad gäller glasögon så kan jag till en viss grad förstå henne, för jag har glasögon och gillar dem inte alls, men har inte råd med linser i dagsläget...

Jag tror att det är jätteviktigt att trivas i sina glasögon. Tänk själv hur du skulle känna dig om du gick till frissan och blev missnöjd, men att det inte gick att ordna till? Det tar rätt hårt på självkänslan. Har ni möjlighet skulle jag gå till en optiker och kolla efter nya glasögonbågar, be tjejen välja ut några som är fina och diskreta. Optikern kanske kan hjälpa er på den fronten. Och beröm henne sedan massor för hur fin hon är. Kanske kan ni ringa skolfröken/magistern och be henne/honom att tala om hur fina de är också- och be henne/honom att hjälpa att se till att hon använder glasögonen i skolan.

Svar på tråden Arg 10-åring