Arg 10-åring
TS: Jag håller också med ovanstående om att det är superviktigt att vara konsekvent. Klarar man inte att hålla fast vid påföljderna är det bättre att inte ge några alls.
Just nu tycker jag att det låter som om du fick dåligt samvete över ert bråk, men det var ju trots allt din dotter som betedde sig illa, och därmed hon om någon som borde ha dåligt samvete.
Vad gäller dotterns morgonhumör låter det dessutom som om det kanske gått i arv? För även du verkar ha tänt till rejält imorse av ditt inlägg att döma.
Anledningen att det är viktigt att du är konsekvent är för att hon ska lära sig vad som gäller. För lär din flicka sig nu att påföljder sällan inträffar, vad händer då den dag hon kommer på att hon ska snatta, eller varför inte dricka alkohol vid 12-års ålder?
Kompisarna finns kvar. Har ni bestämt att hennes "straff" är att vara hemma, se då till att hon är hemma den kvällen. Jag kan dock tycka att ett bättre sätt när det gäller just morgonbråk är att be henne komma hem direkt efter skolan så att ni kan prata om det som hände på morgonen, och att hon sedan får gå till kompisar förutsett att hon bett om ursäkt för sitt beteende, samt att hon får gå och lägga sig lite tidigare på kvällen så att hon är pigg och glad morgonen som följer. Har hon dåligt morgonhumör beror det sannolikt på att flickan är trött