• PetterL

Vad kostar det att diska?

En modern diskmaskin gör av med drygt 1 kWh el och 15 liter vatten. Om diskmedlet kostar en krona och förslitningen på diskmaskinen en krona kostar det sammalagt drygt tre kronor att köra den en gång.

Handdisk förbrukar väsentligt mer vatten, förutsatt att man inte väldigt medvetet hushåller med vattnet när man sköljer. Jag skulle gissa att det kostar hälften så mycket att diska för hand som att diska i maskin.

Personligen tvekar jag inte en sekund att betala 1,50 för att slippa 10 minuters disk. Vi kör nästan allt i diskmaskinen. Bara stekpannor, träsmörknivar (körs ibland) och silver diskar vi för hand. Ibland någon bunke eller kastrull om diskmaskinen blir full.

• PetterL

Jennie, ekonomiskt eller oekonomiskt, det beror ju på hur du värderar pengar jämfört med hur du värderar tid. Vi diskar även kastruller i maskin och många dagar diskar vi faktiskt ingenting alls för hand.

En annan aspekt på det hela är att man slipper ha ett diskställ framme som tar en massa plats. I alla fall i vårt kök är det värdefullt.

Det verkar som att du skrev här för att få vatten på din kvarn och medhåll i din "konflikt" med sambon. Det är väl bara för dig att acceptera att de flesta inte håller med dig. Det innebär inte att det är fel att göra på ditt sätt, bara att många föredrar att göra det på samma sätt som din sambo. Som i så många andra sammanhang finns det inget "man börjar inte med att..." som är allmängiltigt i det här fallet.

• PetterL

Glass: Mina förbrukningssiffror är inte tagna ur luften utan från specifikationerna för olika diskmaskiner. Priserna kommer från el- och vattenleverantörer, min Icabutik samt diverse vitvarubutiker. Det enda som jag har uppskattat vad gäller kostnaden för maskindisk är hållbarheten för diskmaskinen, men mina erfarenheter säger att hållbarheten snarare är 10-15 år än 5 år.

Svar på tråden Vad kostar det att diska?