• SanTan

Försäkring på Trygg Hansa

Har fått erbjudande från Trygg Hansa om två olika försäkringar. Den ena är gratis och den andra kostar 950:-

Vilken ska man ta, någon som har bra erfarenhet om man behöver den som kostar pengar eller om det räcker med den som är gratis?!?!

• Svar på tråden Försäkring på Trygg Hansa
  • burtok

jag tecknade först den som var gratis hos TryggHansa... Men jag fcik ingen bekräftelese på att jag hade tecknat den. När jag ringde dem sade de att de inte skickade det när det var gratis försökringar. Då ifrågasatte jag hur jag skulle kunna bevisa att jag ahde en försäkring om det nu skulle bli så att jag skulle behöva använda den ... Då skickade de en inscannad bild av min anmälan jag skickat till dem. Jag tycke det var så löjligt att jag teckade en betalt försöäkring hos ett annat bolag som jag tur nog inte behövde använda när väl dottern var född men jag var lugn i alla fall...

• SusanneSJ

Jag tecknade båda, de gäller ju för olika saker!

• miss lyckad

Jag har en kompis som hade den försäkringen som är gratis (tror jag) Hon fick 10 000 när hennes son föddes och inte överlevde. Jag tror att de har bättre koll än vad det verkar som. Vad skulle det vara för mening med att ha en gratis försäkring om de änmdå inte levde upp till det... De tjänar ju inget på det direkt...

• Brodsmulan

Vi hade gratisförsäkringen när vi miste vår son -04, det var inte ens några frågor när vi ringde, de skickade avin omgående med vändande post, så nog håller de vad de lovar allt.

Carpe diem.. man vet aldrig vad morgondagen innebär..
  • mian75

Brodsmulan; Jag beklagar .

Tootoolah; Se till att teckna en vanlig barnförsäkring så fort barnet är fött. Gå inte på några erbjudanden om sex månaders gratisförsäkring.

Försäkringsbolagen "ger" gärna föräldrarna sex månaders gratis försäkring för att man under den tiden ofta hinner upptäcka t ex allergier eller sjukdomar. När man sedan vill förlänga sin försäkring kommer försäkringsbolaget att vilja friskriva sig från eventuella upptäckta sjukdomar.

Vet två familjer som drabbats. Den ena där dottern fick mjölkallergi/eksem och den andra där sonen drabbades av oförklarliga kramper (som senare försvann). De fick inte fullförsäkra sina barn.

Själv är jag oerhört tacksam att vi fick veta detta innan förlossnignen och skaffade en "riktig" försäkring direkt när sonen föddes eftersom det efter tre månader visade sig att vår son var mjölkallergiker.

• SusanneSJ

Glömde fresten skriva att jag efter tecknandet av försäkringen blev erbjuden ett besök från trygghansa där de informerade vidare om deras barnförsäkring och även olycksfall och livförsäkring till en själv. Tyckte det var jättebra! Och nu är papperna färdiga till bebisen kommer, det är bara det lilla sista med ex födelsedatum och vikt som måste fyllas i! Jag instämmer med mian75, teckna en "riktig" försäkring så fort som möjligt efter barnets födelse!

• SanTan

mian75:
    Jag vet att man ska tekna en barnförsäkring direkt efter förlossningen. Så här står det om TryggaBarn (Trygg hansas barnförsäkring)

"Man bör teckna en barnförsäkring direkt efter förlossningen. Vi bjuder på dom första 6 månaderna. Det innebär att du kan ha både gravid- och barnförsäkringen under denna period, utan att betala nått extra. Du kan dessutom få ersättning från båda försäkringarna."

DEt låter ju bra.

Det jag undrade över var egentligen om någon vet om det räcker med gratisförsäkringen eller om det är värt att betala 950:- för den andra försäkringen...

• mian75

Tootoolah; Jag kanske var lite luddig med vad jag menade.

Du måste teckna en försäkring som du betalar för från dag ett! Gå inte med på att de bjuder på de första sex månaderna! Det är då de kan friskriva sig från vissa sjukdomar m m.

• turpis

mian75: bra tips, det hade jag inte alls tänkt på!

• SanTan

Nu är jag inte med... Varför kan dom friskriva sig från vissa sjukdommar för att man slipper betala dom första 6 månaderna? Man tecknar ju försäkringen från dag 1 (eller när man nu kommer hem från BB eller nått sånt)

Och om man då har haft en gravidförsäkring som också gäller dom första 6 månaderna, så behöver man inte betala för premien de första 6 månaderna på barnförsäkringen. Men man har ju tecknat en försäkring, den kan dom väl inte ändra på?!?!?

• SusanneSJ

Tootoolah:
    Men försäkringen täcker inte alla sjukdomar till en början! Långt ifrån så detta bör du kolla upp! Och sedan är det så att om barnet drabbas av något INNAN försäkringen börjar gälla, dvs från den dagen då de mottager pappret och godkänner det, så är de inte skyldiga att utbetala för de sjukdomar som uppkommer innan! De avskriver sig därmed skyldighet för utbetalning och kommer aldrig betala ut för det! De kan ju inte betala ut för något som fanns redan innan försäkringen uppkom! Som med mig nu när jag tecknade liv och olycksfallsförsäkring, i den ingår medicinsk invaliditet pga sjukdom el skada och då har jag idag fått hem papper för att kompletera uppgifter angående min psoriasis, de vill ju inte utbetala för nått jag hade innan och därför kollar de nu upp "hur allvarlig" psoriasis jag har!

• Reoma

Hej!

Jag har en nära vän som jobbar som fackligt försäkringsombud och hon har kollat dessa erbjudanden ifrån Trygg Hansa väldigt noggrant. VäntaBarn försäkringen, som är gratis, är egentligen endast en försäkring som är bra att ha om det händer barnet något under förlossningen. Den försäkring de kallar MammaBarn, 950 kr, täcker även mamman under förslossningen. TÄNK PÅ ATT DIN VANLIGA OLYCKSFÖRSÄKRING INTE TÄCKER UNDER FÖRLOSSNING!! Tecknar man sedan en barnföräkring hos trygghansa har man under de första sex månaderna två försäkringar, barnförsäkringen gäller direkt från det att barnet fått sitt persnonnummer. jag kan därför inte förstå vad sussiesussanne menar med att den inte täcker från början?
    Jag har själv valt att teckna väntabarn försäkringen samt tecknar en vanlig barnförsäkring så fort bebisen kommit. Har redan alla papper klara från försäkringsbolaget ang. detta.
    Mvh malin

• SusanneSJ

Reoma:
    Om barnet drabbas av en sjukdom första levnadsdygnen som INTE täcks av din tilläggsförsäkring för 950 kr (är ett flertal sjukdomar) och försäkringsbolaget INTE hunnit hantera din ansökan om en olycksfalls- och livförsäkring på barnet så betalar de heller inte ut pengar för en sjukdom som uppkommit INNAN de mottagit ansökan om försäkringen! Försäkringen gäller ju inte då den inte varit tecknad! Den gäller ju inte förrän de behandlat ansökan! Man kan inte söka pengar för en sjukdom som uppkommit INNAN försäkringen är klar! Men mig själv som exempel igen så kan jag inte söka ersättning för ex medicinska kostnader pga min psoriasis eftersom jag haft denna INNAN jag tecknade försäkringen! Och det samma gäller ju barnförsäkringar! Därför ska du teckna en ordentlig barnförsäkring så fort barnet är fött och inte vänta 6 månader på att tilläggsförsäkringen går ut som detta handlade om! Hade trygghansa ute hos mig förra veckan och det var han mkt tydlig med!

• mian75

Det är precis som sussiesusanne säger; teckna en barnförsäkring direkt och inte efter sex månaders gratisförsäkring. Om man under den tiden har upptäckt sjukdomar hos barnet så kommer försäkringsbolaget att vilja friskriva sig från dem och inte fullförsäkra barnet.

Försäkringsbolaget kommer nämligen att ta in en kopia på BVC-journalen och gå igenom den grundligt innan de går med på att fullförsäkra barnet.

• Elin med Wilma och Alva
    SusanneSJ skrev 2006-10-19 18:37:32 följande:
    ... och försäkringsbolaget INTE hunnit hantera din ansökan om en olycksfalls- och livförsäkring på barnet så betalar de heller inte ut pengar för en sjukdom som uppkommit INNAN de mottagit ansökan om försäkringen! Försäkringen gäller ju inte då den inte varit tecknad! Den gäller ju inte förrän de behandlat ansökan! Man kan inte söka pengar för en sjukdom som uppkommit INNAN försäkringen är klar!
    Jag jobbar på ett försäkringsbolag och enligt försäkringsavtalslagen gäller försäkringen from dagen efter du har postat din ansökan, dvs from dagen då ansökan ankommer till försäkringsbolaget. Man går på poststämpeln på ansökan. Sen krävs självklart att bolagets riskbedömare godkänner ansökan men du behöver aldrig oroa dig för bolagets handläggningstid.

Med andra ord, om du lägger ansökan på posten den 1/11 och barnet drabbas av en sjukdom/ett olycksfall den 2/11 så gäller försäkringen för det, även om handläggningen hos försäkringsbolaget drar ut på tiden.

Vill man att försäkringen ska börja gälla först efter att riskbedömarna godkänt ansökan så måste man ange det på ansökan. Då täcks inte sjukdomar/olycksfall som händer under tiden som riskbedömarna handlägger ansökan och man betalar då heller inte premie för den tiden.
    Tycker bebisen kan komma nu, är på BF+9 idag
  • Elin med Wilma och Alva

Kanske ska förtydliga lite, självklart gäller en barnförsäkring inte för sjukdomar/olycksfall som uppkommit/visat sig före försäkringens tecknande, dvs innan du har skickat in ansökan om barnförsäkring. För att ta en liknelse så kan man ju inte brandförsäkra sitt hus när det redan brunnit ut.

Tycker bebisen kan komma nu, är på BF+9 idag
  • Kicki80

Jag tecknade båda 2 för att dom täcker olika saker! =)

Svar på tråden Försäkring på Trygg Hansa