• KäRinGa

Exsem.......... igen

Jag skulle vilja höra lite med er om ni eller era barn har exsem.
    Hur behandlar ni det?
    Har det gått över, eller återkommit efter behandling?
    Hur har det sett ut då?
    Vad har ni för salvor?

Jag har nämligen lidit av exsem i fyra år, två av dom utan behandling. För två år sen fick jag canoderm utskrivet, och en mild hydrokortison. Det lindrade utslagen, och nu i somras var jag helt fri. Sen kom regnet och fuktigheten tillbaks, och med det utslagen som ett brev på posten.
    Min minste son har blivit behandlad med miniderm och två olika kortisoner (mildison och locoid), numera är han lika fin i hyn som andra barn. (behandlade i ett halvt års tid ungefär) Nu använder jag hans kvarvarande kortisoner, men det verkar inte fungera på mig. I morgon ska jag till apoteket och hämta ut en typ3 kortison, alltså en salva som är aningen starkare än dom jag haft förut..
    Mitt exsem har dessutom spridit sig, från att enbart befinna sig på vaderna och litegrann i knävecken till hela smalbenen, ner på och även under foten, armarna (under- och överarm) och handryggen. Långsamt sprider det sig även till tårna och fingrarna..

När jag var hos läkaren bad jag att få bli testad för diverse olika allergier (mögel bla) men blev nekad detta. Har ni varit med om det också?

Jag hoppas verkligen att den här kortisonen jag ska hämta ut hjälper nu, för det kliar så jag blir tokig.. Inte en endaste natt på tre månader har jag fått sova, eftersom jag vaknar minst två gånger av att jag kliar så jag blöder...

Har ni någon erfarenhet av att kortisonen tar bort klådan, eller har ni fått någon form av typ tabletter eller dylikt för det..?

Tackar ödmjukast för all information och råd ni kan ge....

//KäRinGa

• Svar på tråden Exsem.......... igen
  • KäRinGa

TINZU
    Har du testat att byta tvättmedlet och skjöljmedlet till oparfymerat..?

• KäRinGa

oki.
    vi får hoppas att det hjälper
    Kliar dina utslag också..? Hur ser dom ut..?

• KäRinGa

Tack för era historier och råd och tips!

Jag har numera fått elocon kräm utskrivet (en hemsk salva som luktar illa och innehåller ngn form av små vita "prickar"..)

Började använda den i går kväll, fick smörja två gånger under kvällens lopp, eftersom klådan tilltog dramatiskt...
    Nu ska jag tydligen använda den här i två veckor, 2ggr per dag och sen trappa ner under 4veckor..
    Smörjer föresten med canodermen morgon och kväll också..

Jag duschar sällan, men när jag gör det (högst tre ggr/v ) använder jag ingen tvål, utan tvättkräm..

Vad för mjukgörande använder ni..?

Ser att vissa har haft eksem hela livet, andra har fått det senare..
    Själv så har jag aldrig haft problem förut, innan första klådan kom på hösten för fyra år sen.. Då gick det i etapper, försvann av sig självt, kom tillbaka, försvann.. Men så för två år sen då, så försvann det inte, utan förvärrades kontinuerligt.. efter kortisonbehandlingen (smörjde länge, även när utslagen var borta) så blev det ett uppehåll under sommarmånaderna för att sen återkomma med regnet och fuktigheten..

Jag misstänker att det är en reaktion på att huset vi bodde vi var mögel- och fuktskadat, och trodde (i min enfald?) att jag skulle bli bra utan behandling igen, när vi väl flyttade ut.. Men istället blommade det upp på en vecka, och blev sjutton resor värre...

Funderade på det där med solningen, torkar inte det ut huden än mer? (huden på benen är torr, men inte armarna)

• KäRinGa

sluta med sötsaker?!?! *bävar* det går ju bara inte!! Är nog minst lika sockerberoende som kaffeberoende...

Jag kan inte använda strumpor hela dagarna, det förvärrar kliet, är det något ni känner igen..? (mina eksem har ju blommat upp fruktansvärt på och under fötterna)

Min läkare sa att allergitester inte visar vad man är allergisk mot, när man har eksem, utan det är något som vissa människor har en större tendens att få än andra..
    men jag tror ändå det är möglet som gjort att jag och minsta sonen fått det.. Pojken är frisk nu, ingen torr hy och inga utslag/prickar sen vi flyttade..

Har någon av er blivit friska, eller tror ni att behöver dras med detta eviga och väldigt tråkiga smörjande..?

Svar på tråden Exsem.......... igen