• KäRinGa

Exsem.......... igen

Jag skulle vilja höra lite med er om ni eller era barn har exsem.
    Hur behandlar ni det?
    Har det gått över, eller återkommit efter behandling?
    Hur har det sett ut då?
    Vad har ni för salvor?

Jag har nämligen lidit av exsem i fyra år, två av dom utan behandling. För två år sen fick jag canoderm utskrivet, och en mild hydrokortison. Det lindrade utslagen, och nu i somras var jag helt fri. Sen kom regnet och fuktigheten tillbaks, och med det utslagen som ett brev på posten.
    Min minste son har blivit behandlad med miniderm och två olika kortisoner (mildison och locoid), numera är han lika fin i hyn som andra barn. (behandlade i ett halvt års tid ungefär) Nu använder jag hans kvarvarande kortisoner, men det verkar inte fungera på mig. I morgon ska jag till apoteket och hämta ut en typ3 kortison, alltså en salva som är aningen starkare än dom jag haft förut..
    Mitt exsem har dessutom spridit sig, från att enbart befinna sig på vaderna och litegrann i knävecken till hela smalbenen, ner på och även under foten, armarna (under- och överarm) och handryggen. Långsamt sprider det sig även till tårna och fingrarna..

När jag var hos läkaren bad jag att få bli testad för diverse olika allergier (mögel bla) men blev nekad detta. Har ni varit med om det också?

Jag hoppas verkligen att den här kortisonen jag ska hämta ut hjälper nu, för det kliar så jag blir tokig.. Inte en endaste natt på tre månader har jag fått sova, eftersom jag vaknar minst två gånger av att jag kliar så jag blöder...

Har ni någon erfarenhet av att kortisonen tar bort klådan, eller har ni fått någon form av typ tabletter eller dylikt för det..?

Tackar ödmjukast för all information och råd ni kan ge....

//KäRinGa

• Svar på tråden Exsem.......... igen
  • Tinzu

skulle gärna vilja höra om detta också om det
    är någon som vet en bra kortison kräm!
    har eksem eller utslag grejs på ryggen, magen, armarna,
    benen nacken och halsen
    misstänker sköljmedel + tvättmedel.

• KäRinGa

TINZU
    Har du testat att byta tvättmedlet och skjöljmedlet till oparfymerat..?

• Tinzu

TS: har inte testat än, har dock köpt softlan
    sköljmedel igår, för det har jag inte reagerat
    på tidigare, så snart får jag ju veta det iallafall
    om det är sköljmedlet

• KäRinGa

oki.
    vi får hoppas att det hjälper
    Kliar dina utslag också..? Hur ser dom ut..?

• ung5barnsmamma
    Hejsan--

här lommer en som lidder av svåra exem,mest handexem..
    jag går på hudmottagningen och får sola..

jag har fått alla salvor o krämer. och det stakasta kortisonet man kan ha, inget hjälper..

mitt råd till er är.. smörj in händerna på kvällen o sätt tunna handskar på natten..
    undvik kontakt med vatten..
    prova alovera hand kräm.
    sola solarium någon gång i veckan.

Detta är hemskt att leva med.. mina händer på vintern ser ut som ett ända stort sår..

har ni mera frågor kan jag försöka hjälpa..
  • Tinzu

TS: jo mina utslag kliar som fasen,
    dom.. hmm, kan inte beskriva dom
    det är jätte svårt. men kliar varenda
    natt så det hinner aldrig läka.
    det var bra på sommaren men när fukten
    kom då det var varmt att sova så kom
    det tillbaka

• Tinzu

ung5barnsmamma: jag har också handeksem!
    på ena handen iallafall, har dock blivit
    bättre nu. men är snustorr på händerna

• vikkan

Hejsan jag e 21 år & har hafteksem sden ja var ett år..... När ja var mindre hade ja över hela kroppen såå fiuck bada lila bad för att skydda huden ,, har alltid andvävnt badolja när man dushcar feta salvor & kortsion i mängder! Kortison gjorde så ja fick gråstarrr inetså populärt men dte ha rväxt bort nu nu har ja eksem när dte blri varmt & lite påvinternm, i böjveck, ansikte & lite så , Du ska andvända kortison om dte blri rodnat & sen fet salva, Ett tips ska du inte duscha så mkt min läkare gav mig råd om atrt dushca 2 ggr i veckan jag BARA VA jka gsom duschar varmt & länge varje dag dte håller ja nog inte så bra ... duschar fortf varje dag men ha nsa oxå en som har eksem ska dushc kallt & fort. & jag blri dubbelt så bra när ja solar solarium så nu väntar ja på att få sola i sjukhuset man blr inte brun men dte läker huden liksom provat det??? .. Jag får mnkt eksem på fingrar eftersom ja e i vatten jämt typ min dotter e 8 mån så blir mkt vatten jämt.. När ja får sådaNA EKSEM så har ja salvor allergi tabletter, sååå be daoktorn att få typ som clarityn fats nu heter det loradatin, på nätterna om dte kliar mkt sätt på dej vantar!! Jag har även beställt alvovera ska vara bra mot eksem m.m. att dricka alltså½ Hoppas ja gett dej lite råd. ps.. Även om man har eksem ska man bada i saltvatten !!!! som ger rent men dte gör väldannss onntt.. =)

• anki anka

Jag har också massa konstiga eksem, atopiskt tror jag läkaren kallade det och de sa att de hörde samman med mina allergier. i början fick jag de lite på halsen och sen blev de stora ytor under armarna, i armvecken, benen osv... de va riktigt hemskt och såg bedrövligt ut!
    jag fick en grupp 3 kortison utskriven (tror jag de va) har för mig att den hette elocon. Denna tog bort klådan ganska omgående och utslagen försvann helt på ett par dagar... har nu fått börja igen då hela ryggen numera är täck av utslagen.

Något som jag dessutom tycker hjälper e att sola solarie, kanske inte jättebra att göra de ofta men emellanåt så lindrar det för mig iaf.

Mina utslag e jag säker på hörde till en deo jag använde mig av, efter detta tål jag inte parfym och fått byta tvättmedel osv... aldrig haft problem innan denna och såg någon vecka senare att de stod om bla denna i tidningen.

Jag fick inte heller göra något nytt allergitest utan får själv köra med uteslutningsmetoden och lista ut vad jag tål och inte tål

• Anonym (ssk)

Cortison + mjukgörande är grunden för att hålla eksem i schack. Vanligaste felet är att man smörjer för lite och för sällan samt att man bara använder cortisonsalvan istället för att kombinera den med mjukgörande. Vid klåda över hela kroppen och klåda som blir värre nattetid bör man alltid utesluta att det är skabb.

• KäRinGa

Tack för era historier och råd och tips!

Jag har numera fått elocon kräm utskrivet (en hemsk salva som luktar illa och innehåller ngn form av små vita "prickar"..)

Började använda den i går kväll, fick smörja två gånger under kvällens lopp, eftersom klådan tilltog dramatiskt...
    Nu ska jag tydligen använda den här i två veckor, 2ggr per dag och sen trappa ner under 4veckor..
    Smörjer föresten med canodermen morgon och kväll också..

Jag duschar sällan, men när jag gör det (högst tre ggr/v ) använder jag ingen tvål, utan tvättkräm..

Vad för mjukgörande använder ni..?

Ser att vissa har haft eksem hela livet, andra har fått det senare..
    Själv så har jag aldrig haft problem förut, innan första klådan kom på hösten för fyra år sen.. Då gick det i etapper, försvann av sig självt, kom tillbaka, försvann.. Men så för två år sen då, så försvann det inte, utan förvärrades kontinuerligt.. efter kortisonbehandlingen (smörjde länge, även när utslagen var borta) så blev det ett uppehåll under sommarmånaderna för att sen återkomma med regnet och fuktigheten..

Jag misstänker att det är en reaktion på att huset vi bodde vi var mögel- och fuktskadat, och trodde (i min enfald?) att jag skulle bli bra utan behandling igen, när vi väl flyttade ut.. Men istället blommade det upp på en vecka, och blev sjutton resor värre...

Funderade på det där med solningen, torkar inte det ut huden än mer? (huden på benen är torr, men inte armarna)

• Octobers

Hej tjejer!

Här har ni en till som haft eksem hela livet. Jag har inga större problem idag mer än att jag ser till att inte duscha för ofta och använda mjukgörande kräm gärna utan parfym HELA TIDEN. Kortisonet jag har är starka steroider (typ 4) och det använder jag för att punktmarkera när det behövs, men nu har jag på mina första 5 månader som gravid använt salvorna en gång så det är helt klart framsteg. Tricket för mig har varit att hela tiden mjukgöra och återfukta huden så gott det går och vintern är alltid värst. Jag har gjort alla allergitester som finns och enligt dom är jag inte allergisk mot något alls, men helt uppenbart är jag allergisk mot något så allergitesterna är inte speciellt tillförlitliga ändå och funkar bäst på dom som har luftvägsallergier. Kämpa på med salvorna och försök att byta tempo i livet. Många eksem uppkommer av stress, så slipper man det har man vunnit hälften i alla fall.

Plussade 1/6 så här blir det en 2007:a!!!!!!
  • nublu

Bra mjukgörande kräm är Miniderm! *tipsa*

• Octobers

Just ja... Bra mjukgörande krämer jag har hittat är fenuril, ACO mjuk hand, Hand&Nail, Canoderm....

• nublu

Ett tips angående mjukgörande krämer; De som innehåller karbamid svider som f*n. Locobase och Miniderm innehåller inte karbamid. Kan vara bra att tänka på.

Kliar det mycket så hör med läkaren om ni kan få något klådstillande utskrivet.

• Octobers

Fördelen men karbamid är att när det svider slutar det klia, det gillar jag då får man ett avbrott i kliandet och jag tycker att det svider så kort tid och slutar klia så pass länge att det är värt det. Men det är jag det.

• Anna Conda

Hej alla! Både jag och syster har/har haft atopiska eksem. Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt vilken kräm som passar bäst. Om inte hydrokortison hjälper ska man se till att få starkare utskrivet, för om man använder det för länge så kan huden bli "immun" och man kan inte sluta med det.

Här kommer mina tips:

* Det finns kapslar med Efamol, innehåller en olja som man kan ha brist på om man har eksem. Finns på hälsokosten. Både min syster och kusin blev helt symptom-fria av det ( båda har haft svåra eksem). Men man måste äta dom ganska länge.

* Minska på sockerintaget, det stör ph-värdet i huden.

* Minska på stressen

* Duscha mindre ofta,och kanske använd nån duscholja.

* Uteslut parfym från alla hygienprodukter.

* Använd en mjukgörande kräm så ofta det känns nödvändigt.

Finns ju så klart annat med, men det här har funkat för oss.

• KäRinGa

sluta med sötsaker?!?! *bävar* det går ju bara inte!! Är nog minst lika sockerberoende som kaffeberoende...

Jag kan inte använda strumpor hela dagarna, det förvärrar kliet, är det något ni känner igen..? (mina eksem har ju blommat upp fruktansvärt på och under fötterna)

Min läkare sa att allergitester inte visar vad man är allergisk mot, när man har eksem, utan det är något som vissa människor har en större tendens att få än andra..
    men jag tror ändå det är möglet som gjort att jag och minsta sonen fått det.. Pojken är frisk nu, ingen torr hy och inga utslag/prickar sen vi flyttade..

Har någon av er blivit friska, eller tror ni att behöver dras med detta eviga och väldigt tråkiga smörjande..?

• ung5barnsmamma
    en gång exem är tyvärr livslångt(finns undantag)

detta är väldigt jobbig,just nu är jag mamma ledig.. men den dagen jag ska ut o söka jobb.. vad ska jag söka. med 2 händer som ser ut som köttsår..

min läkare vet inte vad de ska göra.. jag har rätt att söka betald utlandsresa.. men vad hjälper det när man kommer tillbaka..

• Octobers

Möglet kan säkert ha utlöst allergin det är inte helt ovanligt. Jag tex har klarat av katter under hela min uppväxt men nu när vi har bekannta som har katt och vi är där ganska ofta så fixar jag efter ett tag inte att vara där alls. Så utsätts man för något som man har grunden för att bli allergisk emot så kan det braka lös på allvar. Men jag tror att det är ganska svårt att få eksemen att försvinna helt, men det går att få det drägligt. Var noga med mjukgörande och ha tålamod, tyvärr så tar det ganska lång tid att få bukt på det och lära sig hantera vad som utlöser det och inte.

Svar på tråden Exsem.......... igen