Exsem.......... igen
Jag skulle vilja höra lite med er om ni eller era barn har exsem.
Hur behandlar ni det?
Har det gått över, eller återkommit efter behandling?
Hur har det sett ut då?
Vad har ni för salvor?
Jag har nämligen lidit av exsem i fyra år, två av dom utan behandling. För två år sen fick jag canoderm utskrivet, och en mild hydrokortison. Det lindrade utslagen, och nu i somras var jag helt fri. Sen kom regnet och fuktigheten tillbaks, och med det utslagen som ett brev på posten.
Min minste son har blivit behandlad med miniderm och två olika kortisoner (mildison och locoid), numera är han lika fin i hyn som andra barn. (behandlade i ett halvt års tid ungefär) Nu använder jag hans kvarvarande kortisoner, men det verkar inte fungera på mig. I morgon ska jag till apoteket och hämta ut en typ3 kortison, alltså en salva som är aningen starkare än dom jag haft förut..
Mitt exsem har dessutom spridit sig, från att enbart befinna sig på vaderna och litegrann i knävecken till hela smalbenen, ner på och även under foten, armarna (under- och överarm) och handryggen. Långsamt sprider det sig även till tårna och fingrarna..
När jag var hos läkaren bad jag att få bli testad för diverse olika allergier (mögel bla) men blev nekad detta. Har ni varit med om det också?
Jag hoppas verkligen att den här kortisonen jag ska hämta ut hjälper nu, för det kliar så jag blir tokig.. Inte en endaste natt på tre månader har jag fått sova, eftersom jag vaknar minst två gånger av att jag kliar så jag blöder...
Har ni någon erfarenhet av att kortisonen tar bort klådan, eller har ni fått någon form av typ tabletter eller dylikt för det..?
Tackar ödmjukast för all information och råd ni kan ge....
//KäRinGa