• Octobers

Exsem.......... igen

Hej tjejer!

Här har ni en till som haft eksem hela livet. Jag har inga större problem idag mer än att jag ser till att inte duscha för ofta och använda mjukgörande kräm gärna utan parfym HELA TIDEN. Kortisonet jag har är starka steroider (typ 4) och det använder jag för att punktmarkera när det behövs, men nu har jag på mina första 5 månader som gravid använt salvorna en gång så det är helt klart framsteg. Tricket för mig har varit att hela tiden mjukgöra och återfukta huden så gott det går och vintern är alltid värst. Jag har gjort alla allergitester som finns och enligt dom är jag inte allergisk mot något alls, men helt uppenbart är jag allergisk mot något så allergitesterna är inte speciellt tillförlitliga ändå och funkar bäst på dom som har luftvägsallergier. Kämpa på med salvorna och försök att byta tempo i livet. Många eksem uppkommer av stress, så slipper man det har man vunnit hälften i alla fall.

Plussade 1/6 så här blir det en 2007:a!!!!!!
  • Octobers

Just ja... Bra mjukgörande krämer jag har hittat är fenuril, ACO mjuk hand, Hand&Nail, Canoderm....

• Octobers

Fördelen men karbamid är att när det svider slutar det klia, det gillar jag då får man ett avbrott i kliandet och jag tycker att det svider så kort tid och slutar klia så pass länge att det är värt det. Men det är jag det.

• Octobers

Möglet kan säkert ha utlöst allergin det är inte helt ovanligt. Jag tex har klarat av katter under hela min uppväxt men nu när vi har bekannta som har katt och vi är där ganska ofta så fixar jag efter ett tag inte att vara där alls. Så utsätts man för något som man har grunden för att bli allergisk emot så kan det braka lös på allvar. Men jag tror att det är ganska svårt att få eksemen att försvinna helt, men det går att få det drägligt. Var noga med mjukgörande och ha tålamod, tyvärr så tar det ganska lång tid att få bukt på det och lära sig hantera vad som utlöser det och inte.

Svar på tråden Exsem.......... igen