Blutsaft
Undrar om det är någon som har något förslag på hur man kan göra för att få ner blutsaft. Måste få upp mitt järnvärde men det smakar ju gräsligt.
Undrar om det är någon som har något förslag på hur man kan göra för att få ner blutsaft. Måste få upp mitt järnvärde men det smakar ju gräsligt.
Jag hade blutsaften i dendär plastkorken som kom med. + ett glas juice vid sidan sen drack jag en mun blut å direkt lite juice på å så höll jag på fast de smaka apa.
JDe är ingen fara med apelsinjuice iom att de hjälper till att uppta järnet mer bara
Ja ta nåt vid sidan om o håll för näsan tills du käkat/druckit upp det också.
Jag tycker att Blutsaft är riktigt gott faktiskt! Annars är det ju lättare att ta en järntablett, t.ex Niferex, det smakar ju ingenting.
Tyvärr så räcker inte järnet i Blutsaften för att höja HBt hos gravida kvinnor. Om du har svårt att få ner det så rekommenderar jag nog järntabletter istället.
Maxdosen av Blutsaft innehåller 20mg järn, jämför det med typ Niferex så ligger dom på 100mg järn. Så oavsett hur mkt apelsinjuice man dricker till kommer det inte upp till den nivå som gör att ett HB stiger på en gravid kvinna. Sen finns det ju olika typer av järn också som jag inte har nån direkt koll på fast jag borde.. Har man redan ett bra HB så kanske det räcker med att underhålla med Blutsaft? Det gick bra för mig fram tills typ v30 då jag fick börja med Niferex istället.
Efter förlossningen är ju en annan sak..
Jag klarade inte av blutsaft, var något av det äckligaste jag druckit/ätit... usch och bläää!
Sorry, inga bra tips med andra ord!
Det Mli79 skriver verkar inte stämma på mig. Jag provade järntabletter och mitt Hb gick upp lite men inte mycket, dessutom mådde jag illa av tabletterna. Däremot steg mitt Hb mycket bra med en daglig dos Blutsaft. Blutsaft innehåller hemjärn, tyvärr vet jag inte så mycket om det, men det var i alla fall något som tydligen var viktigt för att mitt Hb skulle stiga.
Med andra ord kan Blutsaften visst höja Hb hos gravida kvinnor, åtminstone på mig.
Jag tycker också att Blutsaften smakar helt ok, tycker den påminner om svartvinbärssaft och tänker alltid på det när jag tar dosen.
Jag kan inte äta järntabletter för jag mår dåligt, lr rättare sagt jag blir dålig utav dom, blutsaften tänker ja inte ens testa för alla säger att de inte är gott.
Min BM sade att man skulle äta mkt leverpastej, äter de varenda morgon, å ska göra de te den 6 novwember då ja ska te BM för adnra besöket å ta blodprover osv.
på mig fungerar blutsaft. järnvärdet gick upp från 102 till 120. Det finns juice med järn i också, 2 dl som ger 40 % av rekommenderat dagligt intag, godmorgon juice.
Blutsaft smakar dock mycket äckligt tycker jag.
Finns även barnmatsjuice med järn i.
Niferex kan jag inte ta, men det finns andra tabletter (mindre) med järn i, som går bra att ta.
dessa tabletterna är med vitaminerna B12, järn, folsyra, zink, och de fungerar också till att höja järnvärdet, finns på hälsokostbutik.
Åt två tabletter av hemofer om dan i två veckor men ändå sjönk mitt hb från 104 till 99. Blev dålig i magen av niferex. Så nu måste jag äta 4 tabletter om dan plus blutsaft annars måste jag till doktorn o få järninfusion. På hälsokost där jag köpte blutsaften sa hon att man skulle ta en matsked om dan om man vill hålla järnvärdet uppe men om man vill höja, som jag vill, ska man ta tre matskedar om dan.
Så nu tar jag tre matskedar blutsaft om dan plus 4 tabletter hemofer. Går inte mitt järnvärde upp nu är det nåt tokigt, tror jag. Tack för era svar, jag får nog fortsätta att hålla tillbaka hulkningarna av saften.