Relation med Serbisk man...
Jag skulle ALDRIG bli tillsammans med en utländsk man från dessa länder. Man vet ju aldig och man har hört så mycket.
Jag skulle ALDRIG bli tillsammans med en utländsk man från dessa länder. Man vet ju aldig och man har hört så mycket.
Fråga honom om det som oroar dig!
Själv dejtade jag en kurdisk man under en period och vi diskuterade jättemycket om kvinnosyn mm!
Hans kvinnosyn var inte den bästa, enligt mig.
Han menade naturligtvis inget illa, men det var inget som jag kunde leva med, så vi slutade dejta och fortsatte vara vänner...
Var tillsammans med en serb. Deras kvinnosyn är annorlunda. HEmma hos honom så jobbade mamman halvtid och tog hand om allt hushållet. Hon verkade trivas med det.....hemskt tycker jag. Ingen sa ens tack efter maten. Hon trives nog för att hon inte visste ngt annat. Tyvärr var min x fruktansvärd...Men det behöver ju inte alla serber vara. Även om min x var född i sverige så hade han en fruktansvärd kvinno syn. Mår så dåligt av at jag kunde vara tillsammans med honom. Har i efterhand fått reda på att han har anklagats för våldtäkt. Sorry att det blev lite "utanför ämnet".
Klart att du ska ge honom en chans. Det finns ju många svenska killar som har taskig kvinno syn. Det gäller att vara uppmärksam på tecken.
Min fördom säger att östeuropeiska män över lag oftare är machistiska, alltså å ena sidan är kavaljerer och beskyddande och å andra sidan tycker att kvinnan ska göra allt hemarbete även om hon jobbar heltid. Å andra sidan var det precis en sådan _svensk_ min polska arbetskamrat råkade ut för...
Det är inte fel att tänka och prata igenom eventuella kulturskillnader först men skillnaderna mellan folk från samma länder är ofta väl så stora som mellan olika länder. Det viktiga är att man delar grundläggande värderingar. Tyvärr är det alltför lätt att ta för givet att man gör det om man kommer från samma land och bara tar för givet att man tycker likadant om saker.
Själv lever jag för övrigt sedan många år med en man från Uruguay och kan tänka mig att det är färre kulturkrockar mellan oss än det skulle kunna vara med en svensk man från en annan samhällsgrupp.
Nu har jag inte läst alla inlägg men jag tycker att du självklart ska prata med honom om hur han ser på jämlikhet och relationer innan du börjar engagera dig för mycket.
Alla män är individer och även om kulturell bakgrund spelar in så finns det skitstövlar överallt. En kvinna i min närhet blev brutalt misshandlad av sin helsvenska man som fortfarande hotar och trakasserar henne långt efter separationen. Nu lever hon med en kurdisk man som behandlar henne bra, hennes enda problem med honom är att försöka hindra honom från att spöa upp det svenska exet för allt han har gjort mot henne.
Det alla kvinnor ska vara uppmärksamma på är om en man, oavsett etniskt ursprung, börjar försöka kontrollera eller manipulera henne. Det låter inte bra att han är otålig men han kanske bara är kär :) Jag citerar en text från ROKS hemsida om varningstecken hos kvinnomisshandlare:
"Att män utsätter kvinnor för våld förekommer i alla åldrar, samhällsklasser, bostadsområden och yrkesgrupper. Misshandeln är en process som ofta börjar med kontrollerande beteende från mannens sida. Han kritiserar kvinnan, hindrar henne från att umgås med vänner, och kräver att hon ska anpassa sig efter hans behov. Gradvis isoleras kvinnan."
Om du skulle märka såna tendenser hos honom ska du gå direkt och kom ihåg att det inte behöver handla om fysisk misshandel. Du ska inte ta order eller förnedring från någon man.
Jag gick i samma klass som en kille från Iran. Han var jätte trelig och satte alltid oss tjejer i första rummet och var hur trevlig som helst! Jag umgicks lite med honom i skolan och han öppnade alltid dörren och bjöd på fika och så... Jag tycker att det är stor skillnad mellan svenska män och utländska när det gäller kvinnor.
Kan du inte lite försiktigt fråga honom vad hans kvinnosyn är? Om han är jätte troende kanske han säger vad han tycker att kvinnor ska göra?? Sen så finns det ju svenska idioter också till män så man kan ju inte alltid vara säker där heller!!
Jag vet inget om serber och kultur, men kan säga att jag själv är gift med en turkisk man och jag kan anta att deras traditioner på något sätt liknar varandra. Inga problem alls iallafall för min del, han ser mig som den människa jag är.
Det enda problem jag haft är hans mamma som helst inte skulle se att han var gift med en svensk tjej tyvärr
Vet att hon tycker om mig som person, men tycker inte om att han valt att leva med någon av annan religion. Hon vägrade komma på vårt bröllop till skillnad mot resten av hans familj. Jättetrist tycker jag och särskilt för hans skull. Hur som helst så älskar vi varandra över allt annat och har ett så perfekt förhållande man kan ha. Jag är verkligen så glad att jag och han funnit varandra.
Min sambo och pappan till mitt barn är från serbien. Han är jättefin och hans familj lika så. Jag har aldrig kännt av kulturkrockar. Som person så tycker jag om att städa och laga mat så jag gör det helst men han hjälper gärna till och det är aldrig några problem om han får ta det nån dag. Lika så gäller dottern!
lycka till med din serb
palmblad: finns många engelskspråkiga länder... i afrika till exempel... så då kan du ha ett förhållande med en afrikan?
mm
jo de har ingen snälla presonlohet och jag är själv serb och har en man förn serbien akta dej
Vad anonym 36 skriver "Som person så tycker jag om att städa och laga mat så jag gör det helst men han hjälper gärna till och det är aldrig några problem om han får ta det nån dag. Lika så gäller dottern! " tycker jag slår huvudet på spiken. Inte om det finns någon typisk serbisk kultur/mentaliktet men att det viktiga är att parterna har liknande syn på vad man vill ha i förhållandet.
Själv tycker jag inte det är särskilt kul med hemarbete och skulle aldrig använda ett uttryck som "hjälpa till" om vad min man gjorde i vårt hem; vi delar rätt så lika och det är vad _vi_ är nöjda med.
I mitt fall skulle jag inte i första taget ha sökt mig en östeuropeisk man (om jag vore singel) men det beror väl främst på att de flesta östeuropeiska killar jag träffat, främst gamla skolkamrater, har varit barn till arbetskraftsinvandrare här och haft typiska "arbetarvärderingar" vad gäller livsstil (drömt om eget hus och en deltidsarbetande fru som är duktig på och gillar att pyssla hemma samtidigt som han "mekar" med bilen, om utbildning alls ska tjäna något till ska den leda till ett konkret yrke och bra inkomst etc) och att detta inte passat ihop med _min_ egen livssyn. Inte konstigare än att jag inte skulle ha fallit för en svensk, engelsk eller iransk kille med den stilen. Självklart tror jag inte att detta stämmer på alla östeuropeer, talar om mina intryck.
har vart ihop med en från jugoslavien, 2 barn desutom. det måste vara det sämsta jag gjort i hela mitt liv. helt körd i huvve. kvinnosyn som heter duga, var tvungen att gå i mysbyxor på stan, inge smink på mig. fick inte ha några kompisar, inte ens ringa till min egen mamma.
Passa dig!
anonym hejhopp: OT En av mina kompisar gifte sig med sin muslimske (iofs ateistiske) man i kyrkan så det är inte omöjligt om det inte är för att den andre inte vill av religiösa orsaker. Själv har jag ingen dröm om sådant och det är jag som inte är för barndop så här hade inte det påverkat
OT Självklart finns det olika "utländska" män och större eller mindre kulturskillnader beroende på länder. Vad som slår mig hos några som inte tror på "blandade" familjer är annars hur man kan ta för givet att man har samma kultur bara för att båda råkar vara från ett visst land, Sverige till exempel. Har ni aldrig upplevt kulturkrockar med svenskar från andra socialgrupper eller umgås ni bara med svenskar från samma bakgrund som ni själva? Åtminstone jag kan lugnt säga att det händer att jag har mer gemensamt vad gäller värderingar och kultur med utlänningar än med svenskar från annan bakgrund.
TS: Jag skulle inte gå vidare med den här killen. Får dessvärre lite "psykopat"-vibbar på din beskrivning är jag rädd (har ju bara vad du skrivit att gå på) och känner du själv så tidigt att det inte stämmer tycker jag du ska gå på den känslan.