• littletiger

Nyår i Paris

Vi ska åka till Paris över nyårshelgen. Har varit där tidigare och sett & gjort alla grejer som man "ska" göra.
    Är det mycket folk på restauranger etc på nyårsafton? Måste man beställa bord i förväg eller är det bara gå ut och hitta något? Nån som kan rekommendera nån bra restaurant? Kommer att bo i Arr 3 (Chatelet Les Halles).
    Hur mycket är öppet på nyårsdagen? Butiker och sånt är väl stängda, men restauranger, cafeer etc?
    Några andra tips för nyår?

• Svar på tråden Nyår i Paris
  • Ariane

Det beror nog helt på vad för typ av restaurang ni vill gå på, jag kan tänka mig att lite dyrare restauranger är fullbokade.

På nyårsdagen tror jag säkert att en hel del caféer etc är öppna.

Något som förvånade mig första gången jag firade nyår i Paris var att de inte har några fyrverkerier så förvänta er inget smällande vid midnatt. (kanske att de har en del runt Eiffeltornet för alla turister, men annars är den stora fyrverkerihelgen den 14:e juli)

• lycklig fru

Jag och min man funderar också på att fira nyår i Paris, så jag vill också veta. Puffar lite...

• littletiger

lycklig fru:

återkommer imorgon med lite mer info!

• lycklig fru

Jag skulle vilja ha tips på en mysig restaurang, helst i Latin kvarteren där vi kommer bo, att äta nyårsmiddag på.
    Desutom skulle jag vilja ha tips på vad man gör på nyårsafton i övrigt (förutom middag på resturang).

• littletiger

tydligen så samlas alla (utom parisarna själva...) på Champs Elyssee och firar där (dock inga fyrverkerier) efter vad jag har förstått. Men vi kanske ska försöka hitta nån bar/nattklubb - men har inte den blekaste vart!

Här är en länk till en restaurang jag var på för många många år sedan som kanske kan vara av intresse:

www.nosancetreslesgaulois.com

På nyårsdagen läste jag dock att det går en sorts parad genom stan, läs mer här:

www.parisparade.com/

• Ariane

Jag skulle kunna tänka mig att det är rätt fint i närheten av Eiffeltornet/Champs de Mars också kring midnatt.

Jag är urdålig på restauranger i latinkvarteren, men här är några restauranger på andra ställen i Paris:

www.maison-blanche.fr/

www.latruffiere.com/ (ligger faktiskt i latinkvarteren)

www.cieldeparis.com/ (med utsikt över Eiffeltornet, men en hemsk hemsida)

www.lecafedelhomme.com (utsikt över Eiffeltornet)

Svar på tråden Nyår i Paris