Du måste logga in för att svara i en tråd.

• izza29

Toastmaster tips tack!!!

Har blivit tillfrågad att bli toastmaster till min väns bröllop.

Dom är i 30 årsåldern o väldigt lättsamma o ostela.

Nu vill jag ha in en massa tips så att det blir så lyckat som möjligt.
    Har trots allt ett halvår på mig*L*

Tips på Lekar, sånger, ja allt!!!

Sen ska jag sålla ut det bästa o göra någe kul av detta.

Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Toastmaster tips tack!!!
  • SysterStorhjärta

Åh, toppen!! Jag ska vara toastmadame på ett bröllop i midsommar, och vill ju göra mitt absolut bästa, så jag tänker ta till mig av alla råd du får T.S

• izza29

eller man kanske gör det mesta själv...ballonger o papper kostar ju inte så mycket...hehehe

• izza29

ulle 74: ok, det är ju bra att veta,
    Hade jag gift mig så hade jag med betalat, man vill ju få det så proffsigt som möjligt.

Ja menar: Det krävs ju en jäkla massa tid o planering att vara toastmaster, så det är ju skönt att få budget att gå på.

systerstorhjärta:
    Sug till dig bara.....det gör jag!!!!*L*

• SysterStorhjärta

Oj oj, det är ju en massa mer jobb än jag trodde!! Det är iof ganska lång tid kvar, men det är nog dags att börja planera...

• MuminMy

Det finns alla varanter på toastmasteri - vissa brudpar anser att det endast är själva talfördelningen och annonseringen av talen som är toastmasters uppgift - andra vill ha hjälp med hela viddevitten från flaggresning till låsning av lokalen Därav att det är viktigt att man kommunicerar om vad brudparet förväntas.

Jag skrev en lång lista på saker som JAG tyckte inkluderades i mitt uppdrag och så gick vi igenom den. Brudparet hade en likadan lista och så jämkade vi ihop dem .

Brudparet stod för vissa kostnader, men vissa saker såg jag som en gåva från mig till dem så de fick de inte betala för även om de ville

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Hallonsaft

När jag var på min brors bröllop så var vi ca 80 st. Mestadels kompisar men också några av de allra närmaste släktingarna.

Det var många okända ansikten på bröllopet och då det var bordsplacering så var chansen stor att man inte kände en kotte. Men toastmastern hade ordnat det så att han lagt ett papper på varje stol. På detta papper stod det vem som satt var och så efter varje namn stod det något personligt om varje person.

Det var skoj och lättade upp stämningen rejält. Man fick dessutom en hint om vad man kunde prata med sin bordskavaljer om.

Några meningar var ganska fräcka så vissa hade en hel del att förklara för sina bordsbekanta.

• Tokmia

När vi var värdpar på vara bästa kompisars bröllop fixade vi sånghäftet till middan var "reseledare" i bussen från kyrkan till festen. vi fixade med dukningen så till att gästerna trivdes & hade det bra Jo va roligt men vilket jobb. man måste vara VÄL förberedd!!!

Se till att i god tid få reda på ALLT ni förväntas göra innan bröllopet & sedan under själva bröllops dagen. Vi hade fått reda på precis allt vad som förväntades av oss. vilket var väldigt skönt.

Förbered er väl med tal orningar & så. Vi tog reda på lite om varje talare så när vi presenterade varje talare så vi nå om den. Typ, nu ska en person som hjälpt brudens föräldrar med hennes uppfostran hålla tal alltså brudens ständige vapendragere & kusin anna. Istället för bara brudens kusin anna. Istället för den sedvanliga ringklockan hade vi en tuta när vi ville påkalla gästernas uppmärksamhet.

Ta det lungt med alkoholen. Men har ju fåt ett hedersuppdarg som kan bli sämer gjort om man har för mycket alkohol i blodet.. Men när middan är avslutad & uppdraget är slutfört så är det ju bara att rocka loss på dansgolvet!!! Det var vår tanke att göra det men vi var helt slut när vi kunde slapna av.

LYCKA TILL ALLIHOPA!!! Det är ett hedersuppdrag som ni fått!! Det är ni som ser till att festen blir lyckad!!

Vårat brudpar var väldigt nöjda med vårt jobb!!

• Nattalina

På min systers bröllop kunde gästerna skicka sms som sedan visades på en projektor. Det var verkligen jätteroligt. Toastmastrarna sade att "under festen har vi mobilerna avstängda, men ni kan ändå skicka sms genom att skriva en lapp och lämna till oss, på max 160 tecken".

Lite då och då under festen kom det sedan sms-pip och så dök text upp på duken. Det kunde vara: "Nr 62, du är söt - är du singel?" (man hade nummer på bordplaceringen) eller "säljes: mycket glad och trevlig hund, tala med brudens mor" (alla visste att brudens mor hade en fullständgt galen hund som bruden tidigare hade tagit hand om mycket).

En del av sms:en var äkta och andra hade toastmastrarna förberett för att få lite fart. Det lockade till många skratt och kunde användas varje gång det blev lite tyst.

• CuteElliz

hallonsaft: jag var på bröllop förra sommaren där man kände igen några få men inte alla... så på varje plats fanns det ett häfte med olika sånger i bl. a och i mitten så var det en bild på bordsplaceringarna o så va det en siffra vid varje plats o då letade man upp den i en lista nedanför placeringsritningen o då stod de vem de var o ngt om personen... mycket kul...

• Anonym (Josefin)
    Nattalina skrev 2006-11-16 12:25:03 följande:

På min systers bröllop kunde gästerna skicka sms som sedan visades på en projektor. Det var verkligen jätteroligt. Toastmastrarna sade att "under festen har vi mobilerna avstängda, men ni kan ändå skicka sms genom att skriva en lapp och lämna till oss, på max 160 tecken".

Lite då och då under festen kom det sedan sms-pip och så dök text upp på duken. Det kunde vara: "Nr 62, du är söt - är du singel?" (man hade nummer på bordplaceringen) eller "säljes: mycket glad och trevlig hund, tala med brudens mor" (alla visste att brudens mor hade en fullständgt galen hund som bruden tidigare hade tagit hand om mycket).

En del av sms:en var äkta och andra hade toastmastrarna förberett för att få lite fart. Det lockade till många skratt och kunde användas varje gång det blev lite tyst.

Skulle du kunna ge mer exempel på smsfrågor som fanns med?😀
Svar på tråden Toastmaster tips tack!!!