• Agnes7

Fruktansvärt ont på en punkt i ryggen

Är i v 33 och har ont precis vid sidan av ryggraden, ungefär vid bh-bandet, känns som det värker på en en-krona och gör ontgott vid massage. Samtidigt har jag en punkt under revbenet på ena sidan, sitter på överdelen av magen och känns som en 5-krona. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Fruktansvärt ont på en punkt i ryggen
  • Meisje

har med ont där bak iryggen..bara på höger sida..och sen ner längs revbenen..Igår hade jag bara sååå ont!!värkte som tusan..är väl ngn nerv som klämmer åt o sen så går det ut i revbenen??har haft så onte en gång i sommras med..usch de e jobbigt!!visste dock inte att de var "vanligt"..känns ändå bra att veta att andra har liknande problem!

• Tigermamman

Här är en till som haft precis likadant. Jag gick till en sjukgymnast som förklarade att det blivit en låsning mellan två revben både på fram och baksida. Han tryckte på punkterna och körde tens. Sedan fick jag stretchövningar att utföra hemma och enkla övningar att utföra i deras gym. Släppte på fyra veckor.

• mina barn

Kan vara värt att gå och kolla upp det. Jag hade likadant under flera veckor min senaste graviditet och min barnmorska och läkare skickade mig akut på lungröntgen när de fick veta. De var jätteoroliga att det var en propp i lungan. Nu var det ju inte det som tur var, men däremot hade ett revben hoppat ur sitt fäste vid ryggraden och när vi fick veta vad problemet var kunde en sjukgymnast fixa till det. Det var såååå skönt när allt hoppade rätt.
    Lycka till!

• Alexis mamma

jag har ont på precis samma sätt, blir värre om jag står eller sitter länge...bor ni i gbg så är min sambo massör, han masserar gravida men undviker magen så klart. Gildaskolan masserar oxå gravida efter tredje månaden (man får inte massera innan då det finns en liten risk för mf isf)

• Lilla Mimsan

För er som bor i Stockholmsområdet kan ni titta in på www. axelsons.se och boka in en tid på elevbehandling. Är själv utbildad massageterapeut där och vi masserade gravida överallt utom magen! Vi hade en tjej som gick hos oss fram till tre veckor innan planerad förlossning. Hon sa att det var mycket tack vare massagen och klarat ryggen.

• Rockmama

Häpnar över hur många som beskriver exakt samma symptom och INGENSTANS har jag läst eller hört om detta problem. Drabbades själv under min förra graviditet, orkade till slut bara ligga ner och fick sjukskriva mig ett par veckor.
    Kan man kontakta universtiteten och be någon forska på detta? Väldigt underligt att ingen barnmorska, läkare eller gravidbok kan ge svar eller råd.
  • Agnes7

Mina barn: Konstigt att du blev skickad på röntgen för enbart värk på en punkt i ryggen. Lungpropp har ju helt andra symtom. Jag frågade min läkare om just detta och han sa att detta som jag har ialla fall inte är symtom på propp i lungan.
    Dessutom så känner jag ju att värken sitter ytligt, man vill liksom stretcha och ha sig, precis som Smirretissen sa, lutar sig åt sidan och håller på, måste ju vara muskulärt och inget annat. Revbenen hänger nog med på detta samtidigt, har också ont i dom, på samma sida som onda fläcken sitter. Min svägerska sa nu att hon också hade det så under sina graviditeter, ju större magen blev, ju mer värk, men mest under senare delen av dagen.
    Enligt min läkare, ingen fara!

• Pokoyo

Har PRECIS samma sak låter det som! Jag vet - det gör SÅ ont.

Ja det är märkligt att det verkar någorlunda vanligt samtidigt som det inte står beskrivet någonstans där man läst.

• mina barn

Agnes: Inte alls konstigt då jag hade en djup smärta på en punkt i ryggen som aldrig gav med sig. Var också ständigt trött och hade huvudvärk under hela graviditeten.
    Det var otroligt skönt när de sen kom på att revbenet var ur sitt läge och tydligen ganska ovanligt att det går så långt at det hoppar ur, enligt sjukgymnast och läkare.

• virrvarr

Hmm... Jag har också en punkt på (vänster sida) ryggen som värker framåt dagen, intressant att höra att man inte är ensam iaf! (Är i vecka 33.)

• Agnes7

Mina barn: Jag menade bara att med propp så följer det flera symtom, inte bara ont på en fläck. Jag visste inte att du hade andra besvär. Tur att det inte var någon propp då. Jag hade samma som du, förra året, ej gravid men med låsning i revbenen, det gjorde så förbannat ont när jag låg och när jag andades. Detta som jag har nu, är inte ens i närheten, här är det "bara på onda fläcken" samt när jag djupandas, då bröstkorgen fylls som det värker i revbenen. Har tagit ett nytt snack med läkaren i em, helt normalt vid graviditet fick jag veta. Nu har jag stått och gnott ryggen mot dörrkarmen så jag är helt öm, hade inga tennisbollar hemma, man tager vad man haver.

Svar på tråden Fruktansvärt ont på en punkt i ryggen