• Rosiie

amma flera timmar i sträck

tänkte höra hur länge man kan få amma från kl. 18:00 till 24:00 (med små pauser)?
    min son är nu 7 veckor och har varit så ända sedan födseln.
    han somnar då o då vid bröstet och jag försöker lägga ned honom men då vaknar han och ska ha mer.

jag hade ställt in mig på att amma mkt, men i så många timmar? han somnar av utmattning till slut vid bröstet, då jag har lagt mej med honom i vår säng.

hur länge kan det vara såhär?

• Svar på tråden amma flera timmar i sträck
  • vårsol

Det är sådär i perioder, men det är mest i början. Just vid sju veckor brukar de ha en ökningsperiod då de tokammar sådär om kvällarna för att öka produktionen.

• Lalune2

Jag höll på så rätt länge, men fick sen höra att det inte är rimligt med över en timmes amning från BVC. Någonstans ska man dra gränsen. Så det kommer jag att göra med barn nr 2 som snart kommer!

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Blå Flygare

En timme låter rimligt att amma, och sedan göra en timmes uppehåll innan han får bröstet igen. Tar han napp?

• En glad tjej

Man ska inte behöva amma så länge! Jag kommer ihåg en morgon, det tog två timmar för lillan att äta men på bvc sa de att så länge ska man inte amma! Det är inte bra för en själv, dessutom så bildas ju mjölken inte så fort att de blir mätta om de hela tiden ska amma! Bvc sa att det är som om barnet får dropp, dvs får maten väldigt sakta!

• vårsol

Va? Varför är det inte rimligt att amma så länge? På kvällen är ju mjölken tunnare och mättar inte lika bra, då är det normalt att barnet vill ligga vid bröstet hela tiden. Det är ju också ett sätt för en så liten att umgås med sin mamma, i bröstet finns en puls som barnet känner mot ansiktet, samma puls som det lärt känna inne i livmodern.

• Lalune2

Svaret skrev Glad tjej. Dessutom handlar det också om mammans välbefinnande, det finns ju annat att göra än att amma och speciellt om man har fler barn.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Caro Lin e

Sådär ammade jag ganska länge. Det är vanligt att barnen vill amma hela kvällarna när de är så små. Jag brukade ladda upp med fjärkontroll, dricka och mat och tidningar/böcker och så palla upp kuddar runt mig och bebisen i soffan. Sen satt vi och ammade hela kvällen.
    Det fungerade bra för oss, även om jag i perioder var lite trött på det... Så småningom blev det ju kortare amningsstunder också, det reglerade sig själv efter en tid.

• KarJac

Jag tycker det väde mellan 2-3 månader. Mjölken är ju tunnare på kvällen plus att de söker mer närhet också. Oftast har de orolighetsperioder på kvällarna som de vill ligga och tutta. Så, slå på något bra på tv-n eller kolla någon bra film . Det blir bättre!!

(¯`°?.¸ ღ Alexander 030307 & Elias 060504 ღ ¸.?°´¯)
  • Jaylin

Äter din son verkligen eller "snuttar" han bara för att han tycker att det är mysigt?

Jag hade liknande problem med min dotter. Hon åt lite, somnade men snuttade vidare lite i sömnen. Så fort jag ville lägga ner henne så vaknade hon.
    Barnmorskan sa att hon somnade innan hon var mätt, så så fort hon vaknade till ville hon ju ha mer.

Barnmorskans tips var att försöka hålla barnet vaken under amningen genom att klappa, killa lite, kanske lyfta upp lite emmelanåt. Det funkade på min dotter iaf.

• Blå Flygare

vårsol: efter 1 timme är mjölken tömd, sedan tar det en timme innan 75% är åter, 2 timmar innan de är helt "fulla". Så om man ammar i över en timme får barnet knappt något. Bättre att låta brösten fyllas så barnet får äta ordentligt en timme senare. Då får barnets mage vila emellan, och barnet behöver inte heller suga sig trött "på luft".

Svar på tråden amma flera timmar i sträck