• Bettybopp

    Psd äldre än 4 mån

    Min svägerskas son dog Den 14 sep och hade hunnit bli nästan 5 mån.. Vi saknar honom alla och jag fördöker stötta hans mamma. Vilket som kan kännas omökligt, Vet inte vad jag ska säga kan ju inte förstå hur det verkligen känns att mista sitt barn.. Kan dock föreställa mig men vågar inte ens tänka den tanken om mina egna två. Ni som varit med om detta.. Går denna otroliga smärtan som föräldrarna bär över?? Visst kommer Erik alltid finns i deras hjärta och minne men Kan man gå vidare??
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Psd äldre än 4 mån
  • cloudberry79

    Kanske ville du ha svar från någon som har förlorat sitt barn efter en stund här på jorden, isåfall ber jag om ursäkt om mitt svar känns orelevant, men jag tror att det är ungefär samma sorts sorg, förutom det att min pojke föddes död.

    Den fråga var om smärtan går över och om/hur man kan gå vidare. Den akuta smärtan går över, den börjar så långsamt bli mjukare för mig och mer gå över i stilla sorg. Man kan nog gå vidare, men inte om man får pressen på sig att lägga det bakom sig och se framåt. Det vet man bara själv när man vill och orkar göra. Det är mycket skamkänslor inblandade i sorg, man kan inte tillåta sig själv se ett liv där man är lycklig igen. Det går inte. Men på något sätt vet jag också att jag kanske kommer att bli lycklig någon gång, men inte just nu. Det viktigaste är att man har människor att tala med. Helst någon som varit med om detta själv, även om en vän som du verkar vara väldigt bra! Man måste få mala samma saker om och om igen, och sedan en gång till. För sådan är sorgen, den kommer ut när man får återberätta, det är underligt, men det är så. Om du själv vill kan du titta på tex spädbarnsfondens hemsida eller föreningen småänglar. De har kontaktpersoner över hela landet som är just i din väns situation, en del några år senare. De kan ge ett bra perspektiv på hur det är att leva med samma sorg, fast sedan, när livet börjat om. För så är det, man ska lära sig leva igen och hitta tillbaka till livet igen. När man orkar. Men, ingen press, utan bara stöd.


    Ängeln Adrians mamma
  • sisådär

    Jag vet fantastiska människor som gått igenom detta och faktiskt gått vidare. Och som kan njuta av livet. Jag tror att man klarar mer än vad man tror. Har själv förlorat en dotter vid förlossningen och känner att livet har börjat återkomma. Smärtan, likväl som sorgen och kärleken finns för alltid inom en, men livet återvänder.

  • Kazz4

    jag känner 1 kvinna som kommit igenom det starkare.... Hon hade 1 son på 2 år och fick en flicka som levde i 3 veckor och sen 2 år senare fick hon en son.... Men dom tänder alltid ett ljus på födelse och dödsdag osv.... Dom pratar om det och barnen frågar.... hon skulle varit 11 år nu...... men det brukar nog ta iallafall 1 år innan det värsta är över men en del sörjer många år andrda klarar av att bearbeta fortare.....

Svar på tråden Psd äldre än 4 mån