• Giggi

Hur får man lavemanget?

Jag undrar om man får lavamanget på förlossningen i baken eller kan man äta någon tablett som gör att man blir lös? Jag tycker det verkar så obehagligt att ta det "bakvägen". Däremot vill jag inte riskera att tarminnehållet kommer samtidigt som bäbisen.
    /G

• Svar på tråden Hur får man lavemanget?
  • Margot

Du får det i baken. Tyvärr...
    För egen del tycker jag att det är värt det.

• Nettisen

Då måste jag få lugna dig lite.
    Detta var mitt stora dilemma under graviditeten, oroade mig massor för att bajsa på mig, och lavemang tyckte jag verkade jättevidrigt.

Jag är en sån som inte gärna har sällskap på muggen om man säger så...

Det var en ung tjej som gav mig lavemang (kändes konstigt men det var helt ok efter att flera människor redan varit och tafsat i mitt underliv )
    Det var nog nära en liter vatten som sprutades in i rumpan, man får säga ifrån själv när det känns fullt, och jag lovar dig det får plats mer än man tror dessutom fick jag hålla i lilla pipen själv.

När hon var klar så bad jag snällt om att få vara ifred och att få låsa dörren, och sen fick det helt enkelt komma ut.

Om du oroar dig för att det ska komma ut under förlossningen så tycker jag absolut du ska ta lavemang, DET VAR HELT OK, jag lovar dig!

• Saucy

Annars kan man väl köpa microlax och ta hemma??!!!!

• nasselina

vaaaa!!! sprutar dem in en liter vatten i rumpan???
    nä, det vill inte jag. Finns det inget stolpiller man kan stoppa in själv?
    är det alltid vatten lavemang?
    /mer orolig

• Berta

aldrig mer lavemang!
    jag fick ligga ner i sängen när det sprutades in, sen skulle jag "hålla" lavemanget minst 15 min innan jag fick gå på toa.... med värkarbetet i full gång! sanslöst...
    INTE kul att tömma magen samtidigt som man har grymma värkar... värkarbetet blev mer intensivt och BM trodde inte att jag skulle hinna duscha efteråt... "ja då får han komma i duschen, inte en chans att jag lägger mej i sängen med rumpan full av s**t". så... ALDRIG mer lavemang.

kan tillägga att jag vid första förlossningen inte fick lavemang, och det kom inte heller ut nåt som inte skulle komma ut.

• Ebbiz

Men min BM sa att det INTE är vattenlavemang nu för tiden ! Utan ett liten "tub" bara som sputas in? Är det vatten lavemang???

Hjälp...*panik* !

• Saucy

Min väninna blev erbjuden lavemang i form av VATTEN nyligen på SÖS i sthlm - så där verkar det ju användas.

Men om ni läser vad jag skrev ovan istf stressa upp er... MICROLAX!!!
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Det kan ni ta hemma när det sätter igång - så hinner ni både skita och duscha!! =)
    Jag lär ju ta det iaf!!

• Värmlandstös

Jag fick något uppsprutat med slang men vad det var vet jag inte. Det var inte ett dugg obehagligt och jag behövde inte vänta utan gick direkt till toan efteråt. Kommer definitivt att ta det denna gång också.

• Lilla Fi

Jag har fått lavemang innan andra operationer! Jag lovar att det inte är ett dugg otäckt eller farligt (och jag är ganska kinkig...). Det kommer att gå fint! Oroa dig inte!

• BaraPyssel

Var på öppet hus på förlossningen för två veckor sedan. Där visade de tuben/flaskan med lavemang som sprutas in i baken. Det är väl ungefär 3-4dl. Fick även infon om att de här microlax och sånt man kan köpa på apoteket inte gör någon nytta inför en förlossning. Verkar vidrigt med så mycket lavemang, men hellre det än att göra på sig under förlossningen.

Svar på tråden Hur får man lavemanget?