• Giggi

Hur får man lavemanget?

Jag undrar om man får lavamanget på förlossningen i baken eller kan man äta någon tablett som gör att man blir lös? Jag tycker det verkar så obehagligt att ta det "bakvägen". Däremot vill jag inte riskera att tarminnehållet kommer samtidigt som bäbisen.
    /G

• Svar på tråden Hur får man lavemanget?
  • pl77

jag bad om microlax på min andra förlossning. Kände mig så illa till mods med att bekymra mig om s**t på 1:a förlossningen........

• mamma i november

Någon som vet hur det fungerar här på Mas i Malmö? Det känns ju onekligen bättre med en liten tub som man själv sköter mot en brandslang med 1 liter vatten :)

• H2O

Har man tur så har naturen skött om det där alldeles av sig självt redan före förlossningen. Ofta (har jag läst i flera böcker) så blir man lös i magen innan värkarna sätter igång och det mesta kommer ut redan hemma.

Och i flera andra inlägg jag läst här på FL har man sagt att risken för att göra på sig under tex krystningen är inte ngt man direkt funderar på just då, lika lite som man just då märker av om man spricker...

Men jag skall nog ändå se till att ha Microlax hemma när det börjar närma sig och man varit lite seg i tarmfunktionen några dagar, funkar det få funkar det, annars får man väl kanske ta ett lavemang OM det behövs. Ingen lär ju tvinga en till varken det ena eller det andra. (Synd bara att man aldirg vet förrän i efterhand vad som funkar bäst för en själv just vid det tillfället...)

• elinina

om inget annat lav. funkar, be om att få ett onkologlavemang... 2dl mjölk och 2dl sirap, värms upp och sprutas upp i baken... (ska va kroppstempererat) sen stoppa upp 2 relaxit för att lav. ska verka.
    detta gav vi förstoppade tanter och farbröder på sjukhuset då jag jobbade i sommar, finns inget mer naturligt lav att ge tror jag, för allt annat är ju kostgjorda saker.
    men sen kan man ju få klyx, vattenlav. suppar av olika slag.. det finns en uppsjö av skitgrejer!!

man får ju lav i god tid oftast, eftersom det kan ta ett litet tag innan det verkar.

• mandala

Mamma i november

Jag födde i malmö och jag bad om lavemang och fick då en supp uppstoppad. Jag fick den nästan med en gång när jag kom dit och det var skönt att få det över. Det kändes inte alls så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Sen sitter man ju på toalett med drapperi för, tvättar av toaletten med duschslangen i duschen som man sen står i (eller jag gjorde det iaf)

• BaraPyssel

Mamma i november.
    det jag skrev om lavemanget var den infon jag fick på Mas.

• saggitarius

Mina tarmar har iaf redan börjat förbereda sig... har aldrig skitit lika ofta som nu!??
    Men, om det känns som att jag behöver lavemang ändå så tar jag ta mej fan en supp SJÄLV eller så får alla nöja sig med massa skit under förlossningen!!!

• BaraPyssel

saggitarius: trodde det var något jag ätit, jag sk**er väl 4-5 gånger per dag. Antingen har vi ätit samma sak eller så är något på gång.

//Joanna

• saggitarius

Joanna... tja.. tror att jag har en liten bit kvar, tarmarna håller väl på att komma igång bara efter all förstoppning hit o dit..
    Vet att jag brukar ha en månatlig tarmrensning vid menstruation iaf..
    Men här är en som i hela sitt liv s.. kanske 3 ggr/vecka o nu 3ggr/dag... så nåt är det alltid!!

Eller så äter vi precis samma saker!!

• BaraPyssel

fast nu när jag tänker tillbaka så har det nog varit problem med "tarmtömningen" under hela graviditeten, till och från i alla fall. Men jag hoppas väl på, i mitt fall, att förlossnignen är på gång...

• saggitarius

jaså.. du är så nära din dag?? jag har ju några veckor kvar!!

• BlåBlomman

Jag fick lavemanget i baken, upplevde det som väldigt obehagligt. efter 5 minuter blev det att springa på toaletten...:)

• MissOsbourne

Vattenslang upp i arslet var det här!!!*S*Min pojkvän höll på att garva ihjäl sig för han var långt ute i korridoren och HÖRDE mina ljud när jag satt på toa.Trodde jag skulle måla om taket!*S*

• mamma i november

Mandala, vad är en supp??
    Kan man inte fixa och stoppa upp den själv?? Och du draperi för?? Man kan väl få stänga dörren till själva rummet också, vill gärna sitta där i fred :)

• Trojka

Måste man få lavemang??? När jag födde min son var det ingen som över huvud taget pratade om det med mig...

• BaraPyssel

I Malmö har man ett eget rum, i varje rum finns toalett, men det är bara draperi för toan.

Svar på tråden Hur får man lavemanget?