• Skärgårdsfru

Tips för akvarieägare!

Jag tänkte tipsa er akvarieägare som använder tyg eller plastväxter att rengöra dom i tvättmaskinen. Fungerar toppen

Sätt växten i en sådan där tygpåse man har till behåar och sånt. Tvätta växten på fintvätt 40 grader så får du en strålande fin växt efter det Jag kom på detta efter att jag tröttnat på att stå och skrubba växterna för hand.

Har ni andra några tips så mottages dom såklart gärna i denna tråd!

• Svar på tråden Tips för akvarieägare!
  • marvella

Jag antar att du inte använder tvätt medel när du gör det men finns det inte kemikalier i tvättmaskinen ändå?

• rainbowbrite

jaha, själv kör jag i diskmaskinen.. alla sätt e ju bra (utom dom dåliga). Usch dags att städa akvariet..

• Skärgårdsfru

Rainbowbrite

Hihi jo men diskmaskinen kan man ju också köra med. Använder du tvättpåse då eller lägger du bara in dom? Jag kanske ska köra med det istället då. Så slipper jag gå hela vägen till tvättstugan

• AnnaGBG

Åh, måste man göra rent dem.... Vårt akvarium sprack häromdagen och jag har nu köpt ett nytt. Det är på 200l och det är sååååå tacky!!! Vår 2-åring ville ha ett Nemo-akvarium, så vi har köpt röda plastväxter och ett korallrev som blinkar, en döskalle och en massa annat kitchigt!

Han älskar det!!!

• Skärgårdsfru

Hihi låter som ett riktigt tufft akvarium

Jodå visst måste man göra rent. Det är sååå tråkigt enligt mig Det kan vara superjobbigt att stå och gnugga på dom för dom går isär och man får ändå inte bort allt. Då duger en disk/tvättmaskin utmärkt

Får jag fråga var du köpte detta blinkande korallrev och dödskallen? Jag vill också ha ett kitchigt akvarium juuu

• AnnaGBG

Jag köpte det i en zoobutik här i Göteborg. Men då hade jag varit runt på mååånga ställen och letat efter något liknande. ( Egentligen ville jag ha en sån vulkan som de har i Hitta Nemo men det hittade jag inte. ) Dödskallar ( och skepp och sånt ) i olika varianter fanns däremot i varenda affär

Plastväxterna köpte jag idag, så det dröjer förhoppningsvis ett tag innan jag behöver göra något åt det...

• Skärgårdsfru

Aha jo men dödskallar vet jag ju att det finns. Jag har dock inte sett någon blinkande sådan men det var nog jag som missförstod dig Det var väl bara korallrevet som var blinkande.

Jo, nog dröjer det ett tag men jag tycker det brukar gå rätt fort ändå tyvärr innan de blir smutsiga. Fast nu gör det ju inget eftersom jag kan tvätta dom i maskinen.

• AnnaGBG
    akvarium 003.jpg Här är det "by day" Ska lägga in en så du ser när revet lyser 2 sek!
  • Skärgårdsfru

Åh det är ju superfint

Svar på tråden Tips för akvarieägare!