• Anonym

Skulle ni gjort abort eller behållit barnet?

Jag vet att man inte kan bestämma åt någon annan men jag vill veta hur NI hade tänkt om ni var i samma situation. Jag förutsätter att ni tycker samma som jag dvs att abort är *ok* att göra...

Jag och min kille är snart 30 båda två. Vi har jobb båda två och bra ekonomi. Vi har varit tillsammans i 4 månader och är verkligen jättekära. Vi ska precis flytta ihop. Som det känns nu ser vi en framtid tillsammans och i den framtiden ingår även barn så småningom, säg om 2-3 år. MEN det är NU vi insett att vi väntar barn!

Nu vet vi inte hur vi ska göra? Visst är vi kära men vi KÄNNER ju inte varandra, vi har inte rest ihop, inte haft några större konflikter ännu, inte bott ihop... Tänk om vi behåller barnet och så funkar det inte? Eller om vi gör abort och så lever vi resten av livet ihop ändå- kan man leva med tanken på att man tagit bort det som kunde blivit ett av ens barn?

Hur skulle ni gjort i samma situation?

• Svar på tråden Skulle ni gjort abort eller behållit barnet?
  • Anonym

Jag kan förklara hur jag har gjort...! Jag är/var i en liknande situation.
    Jag & min kille har typ "dejtat" i ett år nu. Men det året räknas inte särskilt mkt eftersom vi bodde lååångt ifrån varann och jobbade massor att det helt enkelt inte fanns tid att ses. Men vi var föräldskade

Så nu flyttade jag till killen och vi hyrde en gemensam lägenhet.
    Jag blev gravid efter 4 månader och nu ska vi ha barnet.

Jag kan säga att vi känner inte varann.. (lite men inte utantill...du förstår nog)
    Och ja har inte rest..etc. och vi är nervösa inför framtiden! Hur vi ska lösa allt etc.
    Ja, jag kan säga att vi betyder mkt för varann och vi har som alla andra inga garantier att det håller men oavsett så ska vi göra allt för varann! För barnet!
    Och se till att detta blir TOPPEN!
    Men beslutet ligger nu hos er. Och prata igenom det...!
    Kanske prata med Kurator på abortrådgivning?
    KOm fram ill ngt tillsammans!
    LYCKA TILL!

• Anonym

Jag skulle ha behållt barnet. Blev själv gravid när jag och maken varit tillsammans i fyra månader och jag har aldrig ångrat att jag födde barnet

• Anonym

Trådstartaren här... oj vad många positiva svar! Grejen är den att jag VET ju inte om vi är ihop om 2-3 år. Hade vi varit ihop i 1-2 år redan nu så hade vi ju bättre sett förutsättningarna liksom... fast ni har nog rätt i det att man kämpar mer för förhållandet om man får barn...
    Jag vill INTE bli ensamstående mamma... Visst skulle vi i så fall ha delad vårdnad och han skulle vara en jättebra pappa men man ökar nog förutsättningarna för ett varaktigt förhållande om man åtminstone känner varandra först... fast era berättelser motsäger ju detta och det är ju också skönt att höra
    Usch jag vet inte... jag vet bara att jag inte vill tvingas fatta ett beslut, jag vill inte vara i den här situationen alls, inte nu...
    Min kille säger förresten att han tycker vi ska vänta med barn men att han låter mig bestämma och att vi gemensamt står för det beslutet.

• Anonym

Jag o min kille hade varit tillsammans i drygt 4 månader när jag blev gravid. Gjorde en abort för att jag inte kände mig redo att skaffa familj med honom då.
    Vi hade ett jättebra förhållande, men kärleken tog slut och jag gjorde slut ett år senare.
    Idag har jag ett nytt förhållande och det känns bra att jag tog det beslutet då att vänta. Annars hade jag kanske inte orkat gå vidare utan hållit ihop med mitt ex för barnets skull.
    Det är sånt man aldrig vet, men ville skriva detta i alla fall för de flesta här verkar ha behållit sina barn.
    Av erfarenhet vet jag att man kan göra abort utan att behöva ångra sig eller må dåligt. Ibland är det bara det rätta att göra, det vet bara du.
    Kram!

• Anonym

TS här. Usch ja så jobbigt det är... Jag VET inte vad jag känner riktigt. Skulle vilja ha facit, veta hur vi passar ihop som par. För jag tycker egentligen folk skaffar barn för lättvindigt, det räcker inte att vara nyförälskad. Och jag vill absolut inte vara ensamstående mamma och jag vill inte ha ett barn som vid 1-2 års ålder måste hatta mellan två boenden....

• Anonym

Då jag är emot abort till 100% så skulle jag behållt det!! Har aldrig gjort en abort & kommer ALDRIG att göra en heller!!

• Anonym

TS här... jag tror vi kör på det! Fast vi har nog inte fattat det riktigt än... vi letar ju bostad och min kille såg en annons om en bostadsrätt på 58 kvm... den verkade toppen innan vi insåg att vi ju kommer vara TRE till sommaren... och tre på 58 kvm är kanske liiiite trångt!
    Måste tacka för era svar, det har fått igång funderingarna (på ett positivt sätt) när man läser om alla olika öden... vi har verkligen vägt för och emot och jo, vi ser oss själva som en liten familj i framtiden!

• Anonym

Gör som det känns rätt! Och ska man prata om lägenhetsstorlek etc... Visst förstår jag att det inte känns så aktuellt att köpa en mindre lägenhet i det här läget men sååå litet är det faktiskt inte. Tycker vi som bor med barn i en tvåa på 55 kvm utan planer på snar flytt och känner flera i vår sits.

• Anonym

Jag skulle behållt det. Vem vet om du blir gravid igen?????

• Anonym

Jag skulle ha väntat lite. Jag hade velat känna pappan lite bättre först.
    Ilängden är det bättre för erat framtida barn. Passar ni inte ihop och det upptäcks när det är fött och så kanske det blir skilsmässa osv och hur bra är det för barn?!? Det kan ju gå bra det med såklart!
    Res lite och ha kul för er själva först!
    Lycka till!

• Anonym

jag hade behållit det. men nu är inte jag du.mitt barn blev till efter 3 mån. jag har fortfarande samma karl efter 13 år,och 2 barn till.tänk och åter tänk är mitt råd.

• Anonym

Hej...
    TS här...usch, jag vet inte...har plötsligt fått kalla fötter och vet inte om min kille är rätt egentligen... vi var precis på vår första resa ihop och jag blev besviken, det blev inte som jag hoppats, jag blev irriterad på honom flera gånger och tyckte han var tråkig, tyst mm... Om jag säger så här- om jag vann 10 miljoner kronor på Lotto så skulle jag nog strunta i alltihop och bara åka ut och resa! Men jag vet inte om det är ett sätt att fly från allt, någon gång måste jag ju ta ansvar, våga binda mig och våga skaffa barn... jag vet bara inte om det här verkligen är rätt person och jag vill inte bli ensamstående mamma och jag vill nog inte göra abort...jag vet med andra ord varken ut eller in längre... har inte så mkt tid på oss nu, är i v.10

• Anonym

TS här! Vi har bestämt att vi behåller barnet! Jag är nu i v.19.
    Vi har köpt en bostadsrätt tillsammans och flyttar ihop om några veckor.
    Tack för alla svar! Fortsätt gärna att skriva in om hur ni andra hade det och hur det blev för det är alltid intressant.

• Anonym

Hej! Jag är glad för er skull och för ert beslut. Jag och min sambo blev gravida precis när vi träffats och vi strulade mycket, jag gjorde abort och har alltid ångrat det. Det var tre år sen och sen har vi istället haft svårt att bli gravida, så det har varit tufft att leva med det beslutet. Så jag är glad att ni kom fram till att behålla det. Tänk istället på att ni blir en familj!

Lycka till!

Svar på tråden Skulle ni gjort abort eller behållit barnet?