• LuRiGaBlAdLuSeN

Hur länge var ni helt hemma med er lilla valp?

Undrar hur många hela veckor ni var hemma när ni fick hem er hundvalp?

1,2,3,4..5...6...7...8....?

Vad är minimum för tycker ni?

Det är ju valpens riktiga start hos sin familj och man vill ju att det ska bli helt rätt från början.

Hur valde ni att göra?
    Har ni nåt annat bra råd angående detta ämne är det mycket välkommet

• Svar på tråden Hur länge var ni helt hemma med er lilla valp?
  • vackrastarflow

hur många veckor... 10 eller lite mer tror jag. ett helt sommarlov.

• Hallonsaft

Jobbar ju med hunderi så jag har aldrig lämnat någon av mina hundar hemma.

Det är väldigt svårt att säga vid vilken ålder det är lämpligt att lämna sin valp hemma. Det beror ju på hur mogen valpen är och hur bra man har skött ensamhetsträningen.

Så mitt svar blir, när valpen/unghunden är så pass trygg i sig själv och sitt hem, att den i lugn och ro kan lämnas hemma.

Sen är det ju bättre att ju kortare tid en hund måste vara själv, desto bättre.

• Hallonsaft

Ett råd också

Slarva aldrig aldrig med ensamhetsträningen!!

Har man otur så kan det straffa sig rejält i form av att få en hund med seperationsångest i resterande 10 år framåt.

• Majsan70

Jag var hemma i 4 veckor ungefär och sen var hon med mig på jobbet. Ensam fick hon vara korta stunder redan från början.

• LuRiGaBlAdLuSeN

Det är mycket det med ensamhetsträningen oxå, det känns superviktigt och det måste man börja med direkt, så att det blir naturligt för hunden att vara själv en liten stund, utan att stå och skälla konstant. Så den biten får bara inte gå snett, träna träna, träna.
    Och för att man ska kunna aktivt träna måste man ju vara ledig.
    Man får väl helt enkelt göra så att vara hemma de 4 veckorna semester man har. Sambon och jag jobbar väldigt olika scheman så hunden kommer inte behöva vara själv med än några halvdagar (ca 3-4 tim) i veckan, vissa dagar inte själv alls, men den måste ju kunna lära sig att vara själv vissa stunder ändå.

• emmizenma

Vår kille var 3½ månad när vi fick honom....
    i ca 1 månad va han inte själv(bara korta stunder= ensamhetsträningen) under ytterligare 1 månad så utökade vi längden...och fortsatte ensamhetsträna...
    Nu är han 7 månader och kan vara själv 4-6 timmar...
    Han är dock bara själv 4 timmar 2 dagar i veckan, då är jag på förläsningar och det går jätte bra. Sen lämnas han ibland när vi ska åka och handla o.s.v

Överlag tycker jag att man ska försöka lämna hunden själv så lite som möjligt (långa stunder) speciellt i början.  MEN enesamhetträningen är super viktig!

• Multivitamin

8 veckor som vanligt! fast den andra hunden fick ja hem när hon va 13 veckor o va inte de minsta rumsren!!

• Multivitamin

de finns regler på att valparna inte får lämna mamman innan 8 veckors ålder..

• MrsNelson

Multivitamin
    jag tror inte att dom menar hur gammal valpen var när man hämtade den utan hur många veckor efter att man hämtat den som man var hemma med den.

• Splach

jag kommer vara hemma över ett år till, men kommer att lämna Fenix själv hemma för ensamhetsträning..

han är nu 9 veckor, och jag har redan tränat med han en del, för att göra så enkelt som möjligt sen, numera ligger han självmant i hallen och sover, även om jag stänger dörren, han har aldrig sagt något om det, första gången trodde jag han skulle grina ihjäl sej, men nejdå, han sprang runt och lekte lite och sov sedan, och när han vaknade skälde han till så jag kom och öppnade..

Har även tränat lite bil åkning med han, och häromdagen glömde jag säga en sak till sambon som jag ville att han skulle köpa, så jag fick springa in efter han i affären, men lämnade min bebis vakt kvar i bilen, så jag hörde om han skulle börja grina, men nejdå, han låg tyst och snällt kvar i bilen..

Eftersom jag gillar att träna med hundar, och inte kan göra så mycket med han en, så har jag konsentrerat mej på ensamhetsträning och miljö och social träning just nu, även lite vardagslydnad så som sitt, varsågod osv..

Viktigt är ju att man inte börjat träna för tidigt med sin valp, men jag har aldrig varit med om en hund som varit så mogen för sin ålder som våran lille, men man ska helst börja träna så fort hunden är mogen för det, för att slippa en hund som måste vara med JÄMT..

Svar på tråden Hur länge var ni helt hemma med er lilla valp?