• Anonym

Kan pappan passa barn om han är sjukskriven?

Vi kommer kanske inte få in vårt barn på dagis innan mina mammadagar tar slut. Kommer bli ca 1 månads glapp och under denna tiden tänker jag börja söka arbete. För att ha rätt till akassa under denna tiden måste jag ju ha ordnad barnomsorg och undrar om en sjukskriven (i detta fall ena föräldern) kan vara stand-in om jag får ett arbete på så kort varsel.

I annat fall skulle en mor- eller farförälder fungera trots att denna jobbar deltid om han/hon tar ledigt från sitt arbete?

• Svar på tråden Kan pappan passa barn om han är sjukskriven?
  • Anonym (Neo)

Tror det blandas ihop lite vad läkaren anser vara ok och vad regelverket säger. On någon (behöver ju inte vara FK som går igenom sina register utan det kan ju vara vem som helst) gör en anmälan på någon som är hemma med sitt barn trots sjukskrivning så görs det väl en utredning om det och då jämställs vården av barnet med arbetsförmåga sett till arbetsmarknaden, inte vad man har för arbetsuppgifter på sitt jobb.

Men visst är det självklart att man ska kunna umgås med sina barn men att ta hand om ett litet barn (som det är frågan om här) är ju att jämställa med en viss arbetsförmåga.

• Anonym

Min mamma jobbar bara deltid natt så hon har ju mycket ledigt, men det är just de dagar som hon ev. skulle behöva sova som vi måste få någon att avstå från sitt normala arbete. Lite trist att fråga om dom kan ta semester för att passa barnbarnen, men det kanske är det man får göra. Kan dom isåfall få någon form av ersättning från FK för detta?

• Anonym (sjuk)

Vem säger att man inte får ta hand om sina barn när man är sjukskriven?

Jag är sk sjukpensionär och har min lilla på snart 2 år hemma (+ de större barne som går i hög- och mellan  stadiet) och har alltid haft det och fk har aldrig sagt något.

Jag har konstant värk och klarar inte av att arbeta men att leka lite och se till den lilla ensam tills de större kommer hem går ganska bra eftersom jag vilar när hon sover och inte gör något här hemma och det bara rör sig om halva dagar, 8-13.30

• Anonym (=1a anonym)

"Dessutom undrar jag hur i hela friden FK ska kolla det... De lär ju knappast kolla i sina register och notera att "jaha, här har vi minsann ett barn som ingen tar ut fp för! Det måste vi undersöka!""

Jo!
    Jag har varit på studiebesök på FK, och de gjorde exakt det. Det rörde sig om en långtidssjukskriven kvinna som de var misstänksamma mot. De skulle ha dragit in hennes sjukpenning om inte barnen varit på dagis. Det är alltså okej att ta hand om barnen efter dagistid. Och jag antar att det är okej att ha någon alternativ barnpassning.

"Man kan ju faktiskt ha ett jobb som man inte kan utföra pga sin sjukdom/skada, men att man trots det kan ta hand om sitt barn. Det beror ju helt på vad man har för arbetsuppgifter. "

Det är sant förstås, men att ta hand om barn är ju väldigt krävande, inte så många jobb som är så jobbiga.

• Anonym (Neo)

Du kan ju kolla med FK om mormor kan överta pappans föräldrapenning några dagar...eller gör som någon häruppe föreslog och ta en chansning de få dagarna det gäller.
    Det ordnar sig säkert, lycka till.

• JohannaAxelsson
    Åsa skrev 2006-10-25 22:23:58 följande:
    Johanna Axelsson: Barnen är inte sjuka, behöver bara barnvakt, så VAB är inte aktuellt.
    Nä men mina barn är inte heller sjuka. VAD betyder inte enbart vård av SJUKT barn utan Vård Av Barn, det är en tillfällig föräldrapenning som man kan ta till när ORDINARIE vårdare (pappan i detta fallet) inte kan vårda sitt barn (sjukt eller friskt)
    ~Sopa rent under din egen matta innan du sopar hos någon annan~
  • Anonym
    Anonym (fskl) skrev 2006-10-25 22:41:08 följande:
    Jobbar inom barnomsorgen och man får ju inte ha sina barn på förskolan om man själv är hemma och är sjukskriven. Samma regler som om ngn av föräldrarna har semester. (Det kan finnas undantag om det finns speciella direktiv från läkare o fk). Så därför kan jag inte förstå inlägget om att man inte får ta hand om sina egna barn när man är sjukskriven. Var ska de då vara???
    Det tycker jag låter jättemärkligt!
    Är det olika hos olika kommuner då? För enligt FK är det självklart att du inte är föräldra-ansvarig/ledig när du är sjukskriven. Det finns det föräldrapenning för! Sjukpenning ska inte tas ut för att ta hand om sitt barn hemma. Det är ett heltidsjobb.

Jag själv är sjukskriven och har dottern på dagis. Det är en förutsättning, då jag själv inte "får" ta hand om henne.
  • Anonym

Tack allesamman! Jag får ta och höra efter med käre mor och far till att börja med om det är ok för dom att ev. hoppa in och vara barnvakt i en månad (bäst att börja där kanske )

• Anonym (Neo)

JohannaAxelsson; du har fel. Tillfällig vård av barn gäller när BARNET är sjukt. Är ordinarie vårdare sjuk får han/hon sjukanmäla sig och den andra får ta ut föräldrapenning.

• Anonym (=1a anonym)

"Jag är sk sjukpensionär och har min lilla på snart 2 år hemma (+ de större barne som går i hög- och mellan stadiet) och har alltid haft det och fk har aldrig sagt något.

Jag har konstant värk och klarar inte av att arbeta men att leka lite och se till den lilla ensam tills de större kommer hem går ganska bra eftersom jag vilar när hon sover och inte gör något här hemma och det bara rör sig om halva dagar, 8-13.30"

Du måste ha ett väldigt lugnt barn om du sammanfattar en dag med en tvååring som att "leka litet"! På det du beskriver låter det som att du kunde få problem om det kom nya handläggare på ditt fall...

Men själv vill absolut jag inte moralisera, jag kommenterar bara att det verkar som om du har haft tur.
    Jag unnar dig verkligen att ha en bra tillvaro trots din värk!

Svar på tråden Kan pappan passa barn om han är sjukskriven?