• Anonym

Kan pappan passa barn om han är sjukskriven?

Vi kommer kanske inte få in vårt barn på dagis innan mina mammadagar tar slut. Kommer bli ca 1 månads glapp och under denna tiden tänker jag börja söka arbete. För att ha rätt till akassa under denna tiden måste jag ju ha ordnad barnomsorg och undrar om en sjukskriven (i detta fall ena föräldern) kan vara stand-in om jag får ett arbete på så kort varsel.

I annat fall skulle en mor- eller farförälder fungera trots att denna jobbar deltid om han/hon tar ledigt från sitt arbete?

• Svar på tråden Kan pappan passa barn om han är sjukskriven?
  • Mon

Personen får ej vara sjukskriven... Nästa fråga vågar jag inte svara på...

• Åsa

Det låter som en gråzon om det handlar om någon enstaka dag men jag tror inte det är självklart att han får vara hemma med barn med sjukpenning. Tycker ni ska kolla med FK vad de säger, och anteckna namnet på handläggaren som uttalar sig.

• Anonym

Ok, tänkte nästan att det var så.

• Kamikazee

Kolla med försäkringskassan. Min syster har haft sina barn hemma under den tid hon har varit sjukskriven. Hon var sjukskriven innan hon blev gravid, under graviditeten och även efter förlossningen - så jag antar att det går,  men jag vet inte säkert. Försäkringskassan krånglar till det något extremt nu för tiden, och har blivit hårdare så det finns risk att det inte går. Däremot borde mor- och farföräldrarna kunna vara hemma för vård av barnbarn eller nåt.

• Åsa

Om mor- eller farföräldern är hemma med tillstånd från sin arbetsgivare och inte får ut någon lön för tiden är det inget fel. (Vet inte om det var den situationen du menade.)

• JohannaAxelsson

Mo´-och far föräldrar kan ta VAB (dina barn)

~Sopa rent under din egen matta innan du sopar hos någon annan~
  • Anonym

Ok det låter ju bra om mor och farföräldrar kan ta ut VAB. Tycker det är lite luddigt för ibland går det bra och ibland inte. Akassan är kanske inte heller allt för nöjda med att man inte har barnomsorgen ordnad på en plats från dag ett (kommer nog behöva pussla ihop med flera personer om jag får arbete direkt. Vet någon vad akassan vill ha något intyg eller så om vem/vilka som kan passa barnet på vilka tider osv (om dom vill ha något alls)?

• Anonym (Neo)

Mor/Farföräldrar kan ta vab men inte i detta fallet eftersom barnen inte är sjuka. Det var väl dagisplats du inte hade?

• Anonym

Neo: Ja det kommer bli ett glapp på ca 1 månad som jag inte har dagisplats medans jag kommer att vara arbetssökande (har alltså inte ett jobb att påbörja direkt). Så VAB är alltså bara om barnet är sjukt. Hm tror det här blir lite tricky jag

• Anonym

Om din man orkar ta hand om barnet finns det risk att FK får för sig att han inte är tillräckligt sjuk för att vara sjukskriven. Så det kan vara riskabelt bara att ringa FK och fråga om detta, han kan förlora sjukpenningen.

Svar på tråden Kan pappan passa barn om han är sjukskriven?