• Lola Jämtland

Vinröda tapeter ( i sovrum)...tips?

Vi ska tapetsera om vårat sovrum.

Vinrött vill vi ha o nu vill jag se bilder o få tips om just såna tapeter.
    Borosan har en variant (mönstrad fondvägg + enfärgade) som vi funderar på men jag vill se vad det finns mer.
    Har kikat i tapetkatalogerna i färgaffären men inte sett något speciellt...förutom då Borosan...

//Husägare!
  • Svar på tråden Vinröda tapeter ( i sovrum)...tips?
  • Lola Jämtland
    Melisabeth skrev 2006-10-26 13:29:14 följande:
    Lola - nu har jag lagt in en bild i mitt galleri, men där är inte hela rött.... numer är även panelen röd, eftersom jag hatar panel, och den "syns" mkt mindre när den också är röd =)Färgen är lite konstigt återgiven, men kanske ger en hum iaf =)
    Såg varmt ut.

Kul att se vit panel oxå för jag ska måla panelen i köket vit så småning om.
    //Husägare!
  • Melisabeth

Lola - ja men det är just det jag sa till min sambo när vi bestämde oss för att måla vin/mörkrött.... Ett sovrum är ju ingen utställningslokal som andra skall trivas i, utan det är bara för oss.... Känns som att "bo i en livmoder" eller så brukar jag föreställa mig.. känns väldigt varmt och ombonat bara genom väggarna, oavsett möbler och sånt =)

Men det är många - typ alla - som reagerat när dem har sett vårt sovrum live, eftersom det är så väldigt rött... och många harklar sig och tycker jaja, men om de varit där längre tid så har de flesta konstaterat att det är rätt mysigt trots allt =)

Vit panel i ett kök tror jag mer på än i ett sovrum =)

• Theorese

Vi har en mörkt vinröd/lila tapet upp till fönster kanten, bård och sen en ljus tapet med mönster som går i samma färg som "paneltapeten" kanske inte så trendigt att ha det så, men det är himla snyggt och den mörka tapeten kommer verkligen till sin rätt.

• Lola Jämtland
    Melisabeth skrev 2006-10-26 14:01:39 följande:
    Lola - ja men det är just det jag sa till min sambo när vi bestämde oss för att måla vin/mörkrött.... Ett sovrum är ju ingen utställningslokal som andra skall trivas i, utan det är bara för oss.... Känns som att "bo i en livmoder" eller så brukar jag föreställa mig.. känns väldigt varmt och ombonat bara genom väggarna, oavsett möbler och sånt =)Men det är många - typ alla - som reagerat när dem har sett vårt sovrum live, eftersom det är så väldigt rött... och många harklar sig och tycker jaja, men om de varit där längre tid så har de flesta konstaterat att det är rätt mysigt trots allt =)Vit panel i ett kök tror jag mer på än i ett sovrum =)
    Jag skiter blankt i vad andra anser om mitt hem.
    Huvudsaken är ju att de som bor där trivs!

Jag tror folk är lite rädda för färger ibland.
    //Husägare!
  • Lola Jämtland
    Theorese skrev 2006-10-26 14:06:48 följande:
    Vi har en mörkt vinröd/lila tapet upp till fönster kanten, bård och sen en ljus tapet med mönster som går i samma färg som "paneltapeten" kanske inte så trendigt att ha det så, men det är himla snyggt och den mörka tapeten kommer verkligen till sin rätt.
    Äh, trender är för folk som inte orkar tänka själva.
    Vi andra inreder efter vårat egna tycke o smak!

Har du ingen bild?
    //Husägare!
  • Melisabeth

Lola - precis som det skall vara också.. Jag skrattar när folk tycker att det är fult och påpekar att det är tur att inte dem bor där då =)

Jag älskar färger =)
    Hade orangesovrum tidigare.. fanns inte rött att få tyvärr, men vi kände att orangerött inte var nog, så nu blev det mörkrött =)

Har för övrigt en kompis som har ett stoppljus-rött sovrum - blankt dessutom, så väggarna verkligen lyser... Där kan man snacka om färgexplosion som inte ens jag skulle vilja ha... vår färg är ju lite soft även om den är rejäl. Men hon trivs ju och det är ju huvudsaken =)

• Lola Jämtland
    Melisabeth skrev 2006-10-26 14:12:48 följande:
    Lola - precis som det skall vara också.. Jag skrattar när folk tycker att det är fult och påpekar att det är tur att inte dem bor där då =)Jag älskar färger =)Hade orangesovrum tidigare.. fanns inte rött att få tyvärr, men vi kände att orangerött inte var nog, så nu blev det mörkrött =)Har för övrigt en kompis som har ett stoppljus-rött sovrum - blankt dessutom, så väggarna verkligen lyser... Där kan man snacka om färgexplosion som inte ens jag skulle vilja ha... vår färg är ju lite soft även om den är rejäl. Men hon trivs ju och det är ju huvudsaken =)
    Jag älskar oxå färger.

Har tex haft flera gula vardagsrum men det har jag tröttnat på nu så i vårat hus blir det en grå tapet...fast då ska jag ha lila gardiner o lila matta istället.
    //Husägare!
  • Melisabeth

JA vi skall renovera här så då kommer det bli lite nytt med färger...
    Men eftersom vi eventuellt skall sälja inom ett tag så blir det att vara lite försiktig med färgerna - eftersom det kan skrämma bort "den breda massan".... Så då blir det massa färg på gardiner, mattor och sånt som du säger.. och tavlor...
    Då satsar vi även på fondväggar även om det är helt ute numer - så trendkänslig får man lite vara...

(Kommer bli iaf 1 svart vägg, samt brunt som vi vet, så lite färg kommer det allt bli kvar oavsett på väggarna;))

• Lola Jämtland
    Theorese skrev 2006-10-26 14:19:27 följande:
    Ska försöka fixa en bild, är på jobbet nu
    Ok! Låter bra!
    //Husägare!
  • Lola Jämtland
    Melisabeth skrev 2006-10-26 14:20:23 följande:
    JA vi skall renovera här så då kommer det bli lite nytt med färger... Men eftersom vi eventuellt skall sälja inom ett tag så blir det att vara lite försiktig med färgerna - eftersom det kan skrämma bort "den breda massan".... Så då blir det massa färg på gardiner, mattor och sånt som du säger.. och tavlor...Då satsar vi även på fondväggar även om det är helt ute numer - så trendkänslig får man lite vara...(Kommer bli iaf 1 svart vägg, samt brunt som vi vet, så lite färg kommer det allt bli kvar oavsett på väggarna;))
    Haha, det är NU jag har börjat tycka att fondväggar är fina.
    //Husägare!
  • mammatotoo

Vi har en fondtapet i vardagsrummet som är röd/orange aktig...
    Tapetserade innan jul och vart less efter nyår
    Har den i galleriet

• Supermummy

finns på Rusta, en kompis köpte därifrån vinröda tapeter.

• Lola Jämtland

*suck*

Bidde inga vinröda tapeter idag.....de vi hade spanat in på nätet var så fula IRL....så nu får vi leta vidare....

//Halloween firas alltid den 31 oktober. Kom ihåg det!
  • mammatotoo

Jag vet av en super snygg vinröd tapet med "lackmönster" blommor och blad... den säljs på meter vara och görs i Italien.
    Men tror du jag kommer ihåg vad det var för märke!!??
    NEJ! Tyvärr, fast iofs så är det så stormönstrat att det passar bäst där det är högt i tak.

• lea 82

När vi skulle tapetsera här hemma, så ville jag ha vinröda tapeter. Det hade vi i förra sovrummet där vi bodde innan som vi älskade!! Men precis som du skrev så var alla tapeter konstiga på något sätt. Tillslut så valde vi att måla. Då valde vi exakt den färg vi ville ha, och det blev jätte fint!

Svar på tråden Vinröda tapeter ( i sovrum)...tips?