• Lalune2

Någon som använt dykmetoden?

Har precis läst om en metod som heter Dykmetoden och som används under förlossningen. Är det någon här som har använt sig av den och som har lust att delge sina erfarenheter av det?

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Svar på tråden Någon som använt dykmetoden?
  • Lalune2

Nja, det är tydligen en viss skillnad på vanliga profylaxen och på dykmetoden vad jag har förstått. Istället för att "möta" värken med hjälp av andning så släpper man huvudet och andningen och bara "dyker" rakt ner i livmodern sas och ÄR i det. Enligt flera så totalsläpper smärtan då om man bara kan fokusera tillräckligt. Jag läste om den i Barnliv av Katerina Janouch, hon hade tillämpat den på en förlossning och sen har jag läst om den i boken Födda, där en av skribenterna beskriver hur hon tillämpade metoden.

I profylaxen koncentrerar man sig mer på andningen (hjälpte inte mig särskilt mycket när det började göra rejält ont förra förlossningen) och vid dykmetoden så "släpper" man allt och bara dyker. Men vad jag har förstått så krävs det ingen träning innan som med profylax.

Glennglenn, tyckte du det var svårt att koncentrera dig på att dyka eller vad var det som gjorde att du tyckte att det var svårt?

• Lalune2

Ok, då kanske vi har läst om olika dykmetoder? För vad jag har förstått av den här dykmetoden så ska inte fokus vara på andningen, därför att den försvårar för många förlossningen (gör ondare) utan helt enkelt bara dyka.

• Lalune2

glennglenn, ok tråkigt att höra. Ja, vi får väl se hur det går!

Tack alla för era svar!

• Lalune2

Lillmy, berätta, hur gjorde du?

Tack Helle, men profylax funkade inte för mig förra gången.

• Lalune2

Lillmy, tack! Jag har den boken och ska sätta mig och läsa den.

• Lalune2

nilam, tränade du profylaxandning eller dykmetoden? Det är nämligen två olika sätt.

• Lalune2

nilam, det är lugnt! Många tror att det är samma sak, men om jag har förstått det rätt från böckerna så är det inte det.

• Lalune2

Lillmy, det var där jag upptäckte metoden! Tack i alla fall!

• Lalune2

Juli1, JÄTTETACK för den länken!! Kanon att få läsa det.

• Lalune2

Vad roligt att höra om er som det har funkat så bra för! Det gör att jag känner mig ännu mer inspirerad och manad att köra metoden! Tack för svar!

Svar på tråden Någon som använt dykmetoden?