• Lalune2

Någon som använt dykmetoden?

Har precis läst om en metod som heter Dykmetoden och som används under förlossningen. Är det någon här som har använt sig av den och som har lust att delge sina erfarenheter av det?

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Svar på tråden Någon som använt dykmetoden?
  • glennglenn

Jag provade lite innan jag åkte in till BB, men jag tyckte nästan att det gjorde ondare. Det var lättare att koncentrera sig på andningen. Å, andra sidan så gick mitt öppningsskede ganska så fort och jag vet inte om dykmetoden ska påskynda, men jag tror snarare att det berodde på att jag hade så mycket förvärkar att livmodertappen var uppmjukad innan.

• Anna m Hampus och liten i magen

Vad är dykmetoden? Har jag aldrig hört talas om...

• MaddeJimmy

undrar ja oxå

♥bf 14 december♥
  • Frida24

Det är väl att man "dyker" ner i smärtan och verkligen följer med smärtvågen när den kommer. Istället för att kämpa emot smärtan ska man liksom följa med och känna hur kroppen arbetar och hur det känns osv (tror jag)

• Linrob

Jag har läst lite om den metoden. Det handlar precis som Frida 24 säger att dyka med värkarna. Man ska inte motarbeta värkarna då de kommer utan helt enkelt bara följa med. Andas lungt och vara avslappnad. Många som använder den här metoden använder sig av bilder, ex att man vid varje värk tar sitt barn i handen och dykter genom värken utan att arbeta emot den. Spänner vi oss och arbetar emot värket så förstärker man bara smärtupplevelsen. Detta kräver dock en del träning. Man bör träna avslappning, andning, målbildsträning etc.
    Jag och sambon går just nu en profylaxakurs där vi lär oss de bitarna. Sedan är det bara att träna hemma. Har inte insett innan hur spänd man egentligen är. Är man inte medveten om sin kropp och hur man rent fakttiskt slappnar av tror jag att det är jättesvårt att göra det i en förlossningsituation.

• Lalune2

Nja, det är tydligen en viss skillnad på vanliga profylaxen och på dykmetoden vad jag har förstått. Istället för att "möta" värken med hjälp av andning så släpper man huvudet och andningen och bara "dyker" rakt ner i livmodern sas och ÄR i det. Enligt flera så totalsläpper smärtan då om man bara kan fokusera tillräckligt. Jag läste om den i Barnliv av Katerina Janouch, hon hade tillämpat den på en förlossning och sen har jag läst om den i boken Födda, där en av skribenterna beskriver hur hon tillämpade metoden.

I profylaxen koncentrerar man sig mer på andningen (hjälpte inte mig särskilt mycket när det började göra rejält ont förra förlossningen) och vid dykmetoden så "släpper" man allt och bara dyker. Men vad jag har förstått så krävs det ingen träning innan som med profylax.

Glennglenn, tyckte du det var svårt att koncentrera dig på att dyka eller vad var det som gjorde att du tyckte att det var svårt?

• Linrob

Solei: Fast jag tror det är svårt att praktisera dykmeteoden utan andning. En förustättning att klara dig genom värken torde ju vara att även se till att syresätta kroppen. Själva dykmetoden handlar om att dyka med värkarna precis som du säger. Det jag menar är att det krävs träning för att klara av att vara avslappnad och klara andningen. Jag tror nog på en kombination av de båda. Det jag har läst om handlar kanske inte om renodlad "dykmetod" utan en kombination av den tillsammans med avslappning och andning(profylaxa).

• Lalune2

Ok, då kanske vi har läst om olika dykmetoder? För vad jag har förstått av den här dykmetoden så ska inte fokus vara på andningen, därför att den försvårar för många förlossningen (gör ondare) utan helt enkelt bara dyka.

• ica003

Jag har inte använt den, men planerar att använda. Ska ha med en doula som kommer träna lite med mig innan och hon kommer ju kunna hjälpa under förlossningen. Tror att andningen är viktig på det viset att man ska komma ihåg att andas, lugnt, för att kunna slappna av. Har en avslappningsskiva med en övning och där ska man slappna av och släppa spänningar med hjälp av andningen. Det som man inte ska göra är typ att börja hyperventilera.
    men...jag borde återkomma när jag testat...har dock hört mycket positivt om metoden

• glennglenn

Soleil: jag hade inte direkt övat utan försökte bara i avslappnat tillstånd visualisera att jag dök ner i värken i stället för att försöka andas förbi den som jag tycker att man gör om man andas. Jag tyckte dock att det gjorde ondare än om jag bara fokuserade på andning.

Men jag gjorde säkert fel.

Svar på tråden Någon som använt dykmetoden?