• guild

Ang. skolresor och utan pengar:(

Jag är så arg.
    Min son går i 9,an, ska åka på skolresa till fjällen i januari. Detta kostar nästan 1500:- plus att vi måste hyra skidor, pjäxor m.m. Måste också handla termobyxor o.dyl.som han aldrig kommer att använda mer.
    Klassen har samlat 250:- termin sen 7;an plus att dom har haft loppmarknader o.dyl. Jag har bara lagt till klasskassan 2 ggr sedan dess. Så jag är skyldig en hel del.
    Han säger själv att han inte är speciellt intresserad av att åka. MEN grejen är att då MÅSTE han gå i skolan den veckan ihop med en annan klass..???!!IDIOTOSKT.Så då åker han hellre med MEN jag har inga pengar.
    Ska resten av klassen roa sig däruppe och han får gå i skolan och inte få ledigt...ska han lida för att han har en förälder utan pengar....???!!!Kan dom verkligen göra så....? Någon som vet vad reglerna är?

• Svar på tråden Ang. skolresor och utan pengar:(
  • Zazziz

Nej så får dom inte göra, klassresor som kostar pengar för eleverna får inte ske på skoltid!

• marvella

Jag har för mig att man inte får göra så längre.. Är inte säker dock men jag tror skolverket ganska nyligen gått ut med en lag mot detta...??

• Sofie1979

Nej, de får inte göra så! Man får egentligen inte göra så att barnen måste betala in en viss summa per termin. Eftersom det finns föräldrar som inte kan betala det. Sen tycker jag det är j-vligt taskigt att han måste gå i skolan medans de andra ska ha roligt. Det är ju inte som att hans klasskompisar kommer plugga eller så!

Prata med läraren eller rektorn på skolan. Jag har hört detta från min mamma som jobbar på en skola och där får de inte göra på det sättet.

• född med tur

Kontakta kurator eller rektor! Skolan stöttar med pengar när föräldrarna är fattiga. Det gör de på min skola där jag arbetar. Givetvis kräver du tystnadsplikt. Jag tycker att det är för jäv--gt att det går till så här. I min kommun, där jag jobbar som lärare, är alla skolresor inställda där föräldrar måste betala, just för att fattiga barn inte ska behöva hamna i denna sits. Grundskolan ska vara gratis för alla!

• Fidelis ad urnam

Varför har du inte lagt pengar i skolkassan?
    Har man inte råd med enkla utgifter som sparande till klassresor osv kanske man borde se över sin ekonomi.
    Är själv uppväxt i en familj som aldrig hade råd med de enklaste sakerna och jag som barn skämdes så för dem.
    Anser att mina föräldrar inte borde ha skaffat barn då de tydligen inte hade råd att ha dem.
    Tycker synd om din son som kanske inte kan åka pga att du inte har råd.

• Novus

Blev det inte så at de får ha en sån resa OM de har andra aktiviteter som inte kostar?
    När jag gick i skolan så fick man gå i skolan om man inte föjd med på skolresorna

• listo

Det är emot skollagen att ta ut avgifter för sådant...

• cåbra

Jag har precis varit med på klassresa i sonens klass och jag vet med säkerhet att man inte får lov att göra så. Skolan är avgiftsbefriad och klassresor skall inte kosta extra. De bryter med andra ord mot lagen när de kräver att föräldrar skall betala för det.

• Supermamsen

hör av dig till nån kyrka och berätta din situation så får du säkert pengar...

• guild

Han har redan frågat klassföreståndaren och sagt att han inte kan följa med...då sa hon att då får han gå över till en annan 9;a den veckan...och det är ju hemskt för han känner ju inte den klassen.Ska han gå i skolan och veta att dom roar sig och han går där...skit.. vet inte var jag ska göra..! Det är ju snart januari och pengarna ska in.

Svar på tråden Ang. skolresor och utan pengar:(