• guild

Ang. skolresor och utan pengar:(

Jag är så arg.
    Min son går i 9,an, ska åka på skolresa till fjällen i januari. Detta kostar nästan 1500:- plus att vi måste hyra skidor, pjäxor m.m. Måste också handla termobyxor o.dyl.som han aldrig kommer att använda mer.
    Klassen har samlat 250:- termin sen 7;an plus att dom har haft loppmarknader o.dyl. Jag har bara lagt till klasskassan 2 ggr sedan dess. Så jag är skyldig en hel del.
    Han säger själv att han inte är speciellt intresserad av att åka. MEN grejen är att då MÅSTE han gå i skolan den veckan ihop med en annan klass..???!!IDIOTOSKT.Så då åker han hellre med MEN jag har inga pengar.
    Ska resten av klassen roa sig däruppe och han får gå i skolan och inte få ledigt...ska han lida för att han har en förälder utan pengar....???!!!Kan dom verkligen göra så....? Någon som vet vad reglerna är?

• Svar på tråden Ang. skolresor och utan pengar:(
  • majlinsa

ts: om han nu inte vill åka så låt han få stanna hemma.. låt han vara sjuk en vecka istället för att gå med den andra klassen.. men då kan du intstället säga att han får jobba lite åt dig.. damsuga kanske eller hjälpa till med annat..

• Vintervit

Skolan får inte kosta pengar, men det är inte förbjudet att samla in pengar till en klasskassa
    OM
    föräldrarna gör det själva sas utanför skolan. Det får vara på initiativ från föräldrarna men läraren ska inte samla in pengarna.
    Sen får man åka på skolresa och få ledigt från skolan (i två dagar) om man gör någon form av studiebesök.

Så jag tvivlar på att det går riktigt rätt till i din sons skola, är tveksam till detta!

Men ett tips är att göra som nån annan sa att kolla med kuratorn. Majblommepengar och andra fondmedel finns att söka i sådana här fall och INGEN kommer få veta att det inte är dina pengar.

Lycka till!

• Hemma hos oss

Hej! Skolan ska enl. lag vara kostnadsfri. Många skolor har därför stoppat alla skolresor.
    Jag tycker att det är fruktansvärt orättvist att din son skulle vara hemma och gå i skolan, medan hans klasskamrater har "semester".

Det är likadant med friluftsdagar.
    Det finns roliga alternativ som skidåkning, bad osv. på mina barns skolor. Dessa alternativ kostar en del. Sedan finns det kostnadsfria alternativ. Detta brukar vara en promenad med lärare. "Roligt" för en tolvåring, femtonåring att gå en promenad med läraren medan alla andra är och badar äventyrsbad. Så kostnadsfria alternativ är i realiteten inget alternativ...

Ofta på friluftsdagar serveras heller ingen lunch. Medtag en rejäl lunch står det på lapparna som vi får hem från skolan.
    Detta är egentligen inte heller lagligt, eftersom skolan ska vara k o s t n a d s f r i.

Tyvärr tror jag att skolan kan hävda att din son ska gå i skolan som vanligt under tiden för skolresan.
    Det här är något som upprör mej otroligt, men det enda man kan göra är att vara en gnällig snål-mamma som protesterar mot varenda sak som kostar i den kostnadsfria skolan.

• Maijlo

Jag skulle ha ringt till hans mentor och berättat som det var! Det får inte vara så här! Skolan måste ge samma rätt till alla elever och inte utesluta barn pga ekonomi. Jag blir så ARG och upprörd när jag läser det du har skrivit ts. Jag är själv lärare och vet att skolresor kan vara jätteroliga, men oftast kan man göra mycket roliga kostnadsfria saker i närheten istället för att tvinga föräldrar göra massor av aktiviteter och liknande. Eller söka projektpengar! Det får inte gå till så här!! Ring mentorn eller skolans rektor.

• guild

Fidelis ad urnam
    Jag har redan sett över min ekonomi.
    Och för 15 år sedan så var jag gift och ekonomin annorlunda...angående att inta skaffa barn man inte har råd med.
    Jag lever på gränsen till att klara mig men det är oförutsedda utgifter jag inte har pengar till..vi åker t.ex. inte på semester sedan jag skilde mig för 5 år sedan m.m.

• Fidelis ad urnam

guild: Har din man bättre ekonomi? Kanske borde barnen bo med honom ist.

• Maijlo

guild: Jag tycker inte att du ska acceptera den här situationen utan gå vidare med frågan även om du har haft kontakt med skolan redan.

• Supermamsen

VI HAR GJORT SÅ I VÅRA KLASSER ATT DE SOM INTE HAR PENGAR FÅR ÅKA ÄNDÅ PÅ KLASSRESA FÖR JAG TROR ATT LÄGGER MAN INTE NER PENGAR I KLASSKASSAN TILL SITT EGET BARN DÅ HAR MAN VERKLIGEN INTE "RÅD" OCH INGET MAN GÖR FÖR ATT SLIPPA UNDAN
    BARNEN SKALL ALDRIG BLI LIDANDE.

• Luddvar

man får samla pengar till skolresa men inte åka på skoltid. Om resan är på skoltid så får den inte kosta eleven nånting. Så är det. Helt sjukt att de ska iväg en vecka och att inte alla kan följa med. Fel, fel, fel. Ta upp det igen eller låt pojken vara hemma sjuk den veckan.

Svar på tråden Ang. skolresor och utan pengar:(