kan jag äta fryst makrill?
Ja, det är frågan? Eller makrill över huvud taget. Även färsk. Jag är i sjätte månaden.
Ja, det är frågan? Eller makrill över huvud taget. Även färsk. Jag är i sjätte månaden.
Jag tror nog kalla fakta är rätt så trovärdiga, andra program skulle jag nog inte lite på.
Dom intervjuade folk från livsmedelsverket och redovisade sin statistik, och kom fram till att det var skrämselpropagande, men det kan ju varit fel skl?
Dom gjorde ju egna undersökningar, intervjuade läkare som jobbat med såna bakterifall i 40 år och den ena läkaren hade 1 g under sin verksamma tid hört talas om att ett barn tagit skada, men då visst han inte heller om det var just pga bakterien, men antagligen..
Det undrar jag med faktiskt?
Alkohol under amning finns antagligen kvar för att man hur som helst inte ska dricka när man ammar pga andra orsaker?
Det med fisken är väl inget bevisat faktum att fisken har skadat någon, eller att den inte kan skada någon.
Så därför kanske man behåller dom rekomendationerna med?
Och som sagt det är rekomenationer, men jag vet hur många som helst jag pratat med som bl.a fortfarande tror att bröstmjölken får exakt samma procenthalt teoretiskt som blodet får.
Alltså att om du dricker och ammar så kan du i pricip ge vin i flaskan för att det skulle vara samma sak, men det stämmer ju inte.
Sen hör man folk som hela tiden på fl är livrädda för att dom råkat få i sig en gravad laxbit och liknadne, just för att dom blivit uppskrämda av rekomendationerna.
Och det var jag med innan jag såg på programmet.
Rekommendationerna finns där för att man inte anser det lämpligt att en mamma som ska ta hand om sin bebis är full. Det sa de i programmet, kalla fakta, när journalisten frågade en tant som jobbade på livsmedelsverket.
Okay några frågor bara:
Hur säkert är det att det är så lite akohol i mjölken då? Forskningsresultat eller 'amatörmätning'?
Hur mycket skadliga ämnen utöver ren alkohol kommer över i bröstmjölken?
Hur jobbigt kan det vara att avstå det där glaset med vin i några månader till eller pumpa ur mjölk innan man dricker?
Hur dum skulle man känna sig om något hände för att man var lite 'lullig' då man tar hand om sin bebis?
Hursomhelst...
Makrill är nyttigare än alkohol :D
tomsus - men vilka andra ämnen skulle det finnas i ett glas vin som är skadliga för bebisen? Förutom alkohol?
Eller vad menar du?
Nya rön hela tiden.... vi pumpar hellre ur innan och ger på flaska om man måste dricka ett glas vin medans man ammar.
"vilka andra ämnen skulle det finnas i ett glas vin som är skadliga för bebisen? Förutom alkohol?"
>> Vet inte, men tänkte att de kanske tipsade om andra saker som lätt går över i bröstmjölk.
Ibland undrar jag om svenska staten strävar efter att lägga skuld på kvinnor och "hålla dem i schakt". Kanske är Livsmedelsverkets listor skapade av män för att ha kontroll över kvinnor?
*tänker högt*