• Anonym

Köpa "svart" docka till vit tjej?

Hej!

Jag väljer att vara anonym eftersom jag vet att personer som berörs av inlägget besöker fl då och då. Jag vill inte att de ska få reda på mitt nick genom att känna igen sig i inläggets innehåll, eller tvärtom, känna igen sig eftersom de redan vet mitt nick.

Jag och min man är faddrar till en liten tjej som just nu är väldigt intresserad av dockor. Eftersom hon är intresserad av dockor vill vi köpa en docka åt henne i julklapp. Helst av allt vill vi köpa en docka i bebis-stil med mörk hudfärg.

Vi bor på ett ställe där det knappt finns några mörkhyade personer. Ingen är väl uttalat rasist, utan folk brukar faktiskt få en ärlig chans här. Ändå tror jag att en mörk docka skulle väcka förvåning och negativt uppmärksamhet hos en del vuxna. Samtidigt tycker jag att en mörk docka vore ett alldeles utmärkt sätt att vidga tjejens vyer och försöka lägga grunden för öppenhet och vidsynthet.

Trots att jag verkligen gillar idén är jag tveksam. Jag tror att tjejens far- och morföräldrar kan reagera negativt. Vi träffar dem sällan eftersom vi inte är släkt med dem, men vi vill ju ändå inte förstöra relationerna eller, än värre, göra så att tjejens föräldrar hamnar i en besvärlig situation där de måste försvara oss och dockan inför sina föräldrar.

Eftersom vi är faddrar utan att vara speciellt kristna (åtminstone jag är fusk-kristen, d.v.s. är döpt, konfirmerad och fadder utan att tro som de flest kristna tror) så vill jag att vi ska förmedla goda värderingar, kritiskt tänkande och öppenhet utan att blanda in så mycket kristendom. Men kan vi försöka förmedla det och samtidigt riskera att göra oss obekväma i tjejens släkt?

Vad tycker ni, hur skulle ni göra och hur skulle ni reagera om ert vita barn fick en svart docka?

• Svar på tråden Köpa "svart" docka till vit tjej?
  • Zeraphia

jag och mina småsyskon har alltid haft flera dockor med olika nationalitet, och vi har lekt precis lika mycket med dem alla.. jag tror att det kan vara en jättebra idé!

• calcioaddict

Det låter helt självklart för mig! Nu vet jag inte hur gammal flickan är, men när hon blir äldre kommer hon med all säkerhet att skaffa sig idoler, som har alla möjliga hudfärger! Titta även på hur blandat det i alla fall börjar bli bland hallåorna på TV. Så ser ju Sverige ut, även om det inte ser ut så just där ni bor.

• Soulbaby

Jag tycker att det är en jättebra idé! Ska helt klart sno den nästa gång det är dags för dockinköp! Du verkar vara en smart och sympatisk person, tro på dina idéer!

• Upptagen

Jag lekte med dockor med olika färg, och min favoritdocka var färgad, så jag tycker ni absolut kan köpa en! Det är ju barnet som ska leka med dockan, och jag tror inte att barnet reagerar negativt iaf!

Jag skulle inte reagera på något särskilt sätt vare sig min tjej fick en vithyad eller färgad docka.

• bäbis

jag o min syrra fick varsin "svart" docka av vår mormor när vi var små,och vi älskade de dockorna för de var ju inte så vanliga som alla andra dockorna vi hade.Dom var så fina och de har vi kvar än idag.Tycker att det var en jättefin ide av dig.Varför skall de alltid vara de traditionella dockorna.Lycka till

• Della

Jag tycker att det är en jättebra idé!!!

Tänk inte så mycket på vad flickans föräldrar eller morföräldrar skulle tycka eller säga.

Världen ser ju ut sån eller hur?

• Mamsi

Jag hade själv en svart docka när jag var liten. Har dock inte köpt någon till min stora än men hon har fått en Bratz-docka som är svart. Just av den anledningen att jag vill att hon ska förstå att det finns olika hudfärg och att det inte är något konstigt med det. Vi har några personer omkring oss som är av olika nationalitet så hon tycker inte det är nåt konstigt.
    Förstår inte varför någon skulle börja "bråka" om en docka. Det är klart att man vill lära sina barn att alla är lika värda oavsett färg och form. Vad de sen väljer att ha för inställning när de växer upp väljer de ju själv. Jag hade köpt dockan om jag varit du. Får föräldrarna problem så be dem skicka "problem-makarna" till dej för frågor. Så hade jag gjort. Lycka till!

• mliten

Självklart ska hon väl få en sådan docka!Vi är ju människor allihopa-inte raser...
    Och om hennes morföräldrar har något att invända om saken så är det väl deras förlust.Inte ska ni behöva anpassa er efter ett synsätt som är både förlegat och trångt.

• robman

Stå på dig! Det är viktigt med social ingenjörskonst även i det lilla. Klart att du skall vidga tjejens vyer och lägga grunden för öppenhet och vidsynthet genom att köpa en transsexuell färgad docka. En liten söt dock-burka vore kanske inte så dumt att köpa till? För säkerhets skull menar jag.

• Anonym

Tack för de svar som kommit in hittills! Ni stärker mig... Jag tycker helt klart att hon ska ha en sån docka, men eftersom jag vet att relationerna mellan tjejens föräldrar och deras föräldrar kan vara spända ibland så undrar jag om det är värt det... tänk om det blir värsta debatten på själva julafton... Mig får de gärna kritisera och ifrågasätta, det tål jag, men samtidigt vill jag ju inte göra det jobbigt för tjejens föräldrar.

Om det går vägen med den svarta dockan så kommer vi förstås att följa robmans råd... en dock-burka till hennes födelsedag Transsexuella dockor lär vara svåra att få tag på, men man kanske kan rycka huvet av Barbie och ersätta det med Kens huvud och tvärtom? (Jag veeet att det inte = transsexuella, och förresten kommer hon aldrig att få en barbie av oss).

Fortsätt svara, också ni som kanske skulle tveka... eller finns det inga såna?

Svar på tråden Köpa "svart" docka till vit tjej?