Köpa "svart" docka till vit tjej?
Hej!
Jag väljer att vara anonym eftersom jag vet att personer som berörs av inlägget besöker fl då och då. Jag vill inte att de ska få reda på mitt nick genom att känna igen sig i inläggets innehåll, eller tvärtom, känna igen sig eftersom de redan vet mitt nick.
Jag och min man är faddrar till en liten tjej som just nu är väldigt intresserad av dockor. Eftersom hon är intresserad av dockor vill vi köpa en docka åt henne i julklapp. Helst av allt vill vi köpa en docka i bebis-stil med mörk hudfärg.
Vi bor på ett ställe där det knappt finns några mörkhyade personer. Ingen är väl uttalat rasist, utan folk brukar faktiskt få en ärlig chans här. Ändå tror jag att en mörk docka skulle väcka förvåning och negativt uppmärksamhet hos en del vuxna. Samtidigt tycker jag att en mörk docka vore ett alldeles utmärkt sätt att vidga tjejens vyer och försöka lägga grunden för öppenhet och vidsynthet.
Trots att jag verkligen gillar idén är jag tveksam. Jag tror att tjejens far- och morföräldrar kan reagera negativt. Vi träffar dem sällan eftersom vi inte är släkt med dem, men vi vill ju ändå inte förstöra relationerna eller, än värre, göra så att tjejens föräldrar hamnar i en besvärlig situation där de måste försvara oss och dockan inför sina föräldrar.
Eftersom vi är faddrar utan att vara speciellt kristna (åtminstone jag är fusk-kristen, d.v.s. är döpt, konfirmerad och fadder utan att tro som de flest kristna tror) så vill jag att vi ska förmedla goda värderingar, kritiskt tänkande och öppenhet utan att blanda in så mycket kristendom. Men kan vi försöka förmedla det och samtidigt riskera att göra oss obekväma i tjejens släkt?
Vad tycker ni, hur skulle ni göra och hur skulle ni reagera om ert vita barn fick en svart docka?