• Anonym

Köpa "svart" docka till vit tjej?

Hej!

Jag väljer att vara anonym eftersom jag vet att personer som berörs av inlägget besöker fl då och då. Jag vill inte att de ska få reda på mitt nick genom att känna igen sig i inläggets innehåll, eller tvärtom, känna igen sig eftersom de redan vet mitt nick.

Jag och min man är faddrar till en liten tjej som just nu är väldigt intresserad av dockor. Eftersom hon är intresserad av dockor vill vi köpa en docka åt henne i julklapp. Helst av allt vill vi köpa en docka i bebis-stil med mörk hudfärg.

Vi bor på ett ställe där det knappt finns några mörkhyade personer. Ingen är väl uttalat rasist, utan folk brukar faktiskt få en ärlig chans här. Ändå tror jag att en mörk docka skulle väcka förvåning och negativt uppmärksamhet hos en del vuxna. Samtidigt tycker jag att en mörk docka vore ett alldeles utmärkt sätt att vidga tjejens vyer och försöka lägga grunden för öppenhet och vidsynthet.

Trots att jag verkligen gillar idén är jag tveksam. Jag tror att tjejens far- och morföräldrar kan reagera negativt. Vi träffar dem sällan eftersom vi inte är släkt med dem, men vi vill ju ändå inte förstöra relationerna eller, än värre, göra så att tjejens föräldrar hamnar i en besvärlig situation där de måste försvara oss och dockan inför sina föräldrar.

Eftersom vi är faddrar utan att vara speciellt kristna (åtminstone jag är fusk-kristen, d.v.s. är döpt, konfirmerad och fadder utan att tro som de flest kristna tror) så vill jag att vi ska förmedla goda värderingar, kritiskt tänkande och öppenhet utan att blanda in så mycket kristendom. Men kan vi försöka förmedla det och samtidigt riskera att göra oss obekväma i tjejens släkt?

Vad tycker ni, hur skulle ni göra och hur skulle ni reagera om ert vita barn fick en svart docka?

• Svar på tråden Köpa "svart" docka till vit tjej?
  • universalwoman

Min systerdotter fick en svart docka i födelsedagspresent nu nyligen.
    (Hon är 2år)
    Hon envisas hela tiden med att bada den "dockan smutsig" säger hon. Kan inte annat än tycka att det är lite gulligt, hon förstår ju inte att människor har olika hudfärger. Hon har heller aldrig sett en färgad människa "live" så att säga.

Visst är det lite konstigt ändå att man oftast köper vit docka till vita bebisar o svarta dockor till svarta.. Tror inte ens man tänker på det när man köper leksaker, det bara är så. Ska igentligen inte spela någon roll väl. Jag själv skulle nog också köpa en vit docka (utan att igentligen fundera på varför det är så självklart)
    Köp en svart, vit, eller gul docka, det spelar ju ingen roll igentligen.

• Du är för liten

robman lät ju omåttlig ironisk i sammanhangent och men tanke på hur vi pratat i en annan tråd om etnisk bakgrund o lite sånt där
    Men jag håller med honom - seriöst.
    Vad spelar det för roll? Jag hade jätte gärna köpt svarta dockor eller kinsesiska dockor eller vad som helst, men man ser ju aldrig sådana. Så det är klart att man kan reagera, men om dom får skit från föräldrarna så tycker jag nog att det bara är bra att dom får igång diskussion på det där.

Öpnna sinnet på dom lite.

• calcioaddict

Ärligt talat tror jag inte att föräldrarna vågar säga så mycket om dockan. Vad ska de säga, "usch, en negerdocka"? De kommer säkert att skruva på sig lite generat, men inte mer än så. Nu känner jag i och för sig inte dem, men min sambos släkt är frireligiösa, och vi "lever i synd". Jag vet att de misstycker, men de har faktiskt inte vågat säga så mycket. Även om de kanske ogillar något och har fördomar, så vet de att det inte är "politiskt korrekt" att säga det rakt ut. Stå på dig och var stolt över dina värderingar som jag vet att många delar!

• Alveline

Kom i håg att vi hade en mörkhyad docka hos dagmamman när jag var liten. Vi tjejer slogs om den..dockan var så söt. Än i dag tycker jag att mörk hud är allra vackrast...sörjer lite över att jag själv är vit och blek

• klarafina1

Va kul att se en sån här tråd!!!
    Jag har en flicka på 8 år som fick en mörkhyad docka av min man när hon fyllde två .
    Hon fullkomligt älskar sin docka.
    Han är döpt efter hennes bästa killkompis Dennis som är från Honduras.

Visst har jag som mamma blivit påhoppad i affären av äldre damer som inte kan förstå hur man kan köpa en sån ful docka.
    Dom bad jag bra åt helvete!! ( på ett fint sätt)
    Lina blev fulkomligt förkrossad!!!
    Kunde inte förstå varför dom sade så .
    Men många är korkade fast mest rädda för det okända!!

Ofta när vi varit ute och dockan varit med har vi fått komentarer.
    Både att den är söt men oftast tvärt om!!!
    Men det är inget att bry sig om .

Om barnet vil ha en docka så köp en vetja.

Våran lilla Klara ska få en egen Dennis nu för hon är så kär i sin syrras docka!!!

• Anonym

Oj, klarafina, att okända människor bryr sig så mycket att de måste komma med kommentarer om en dockas utseende!

Jag hade själv en "Dennis" när jag var liten. Det var en äldre släkting som köpte den till mig. Han betraktades allmänt som lite knäpp och hade en del problem med psyket och spriten. När hans systrar såg dockan han köpt till mig fick han massor med bannor för att han köpt nåt så fult. Min mamma har berättat att hon ofta i sitt stilla sinne tänkte att han kanske inte var så knäpp trots allt. Han kanske var smart nog att se hur framtiden skulle te sig med många olika hudfärger i samma samhälle och ville ge mig lite försprång. Själv hade han knappast sett annat än vitingar.

Jag fullkomligt älskade dockan. Dessutom fick jag gömma den när jämnåriga hälsade på för att de alltid, alltid ville leka med henne, och det var ju bara JAG som fick göra det!

Jag blir mer och mer övertygad om att hon ska få just en sån docka...

• Jenniefager

När min syster och mamma var i Turkiet köpte de en mörk docka till min andra syster. Hon blev väldigt ställd först. Och vågade inte riktigt leka med den. Men så tog jag in henne i vardagsrummet och så pratade vi om dockan. Jag sa vad fin den var och vad hon skulle få heta osv. Då verkade det mer "okay".

Jag tycker det är självklart att barn ska få leka med dockor i alla olika färger!

• Mysanpysan

Om mina barn fick en docka med mörk hudfärg skulle jag bli glaad att någon annan tänker på det. Det är som du säger bra att vidga barnens vyer att det faktiskt finns människor med annan hudfärg.
    Mysanpysan

• norgesessan

Jag tycker du gör rätt.....nu har jag en son, han har bara en docka, och kommer nog inte att få fler, men får jag en flicka nån gång ska hon få alla sorter jag kan hitta...om du tror hennes bestaforäldrar blir arga, så tenk på att du har berikat hennes liv med nåt som antagligen gör att hon inte kommer att tänka som sina Mor/far foräldrar...

• fannybus

Min dotter är mörk och hon har en ljus docka och en mörk docka..hon leker lika mkt med båda hon tänker inte så mkt på att den är mörk eller att den andra är ljus.
    Sen har jag en son som är ljus samma pappa till båda barnen (kort på dom i galleriet).
    Hon har aldrig frågat varför Felix är ljusare än vad hon är.
    Jag tror inte barn tänker på det när dom är uppe i en lek.
    Hade jag vart du så skulle jag köpt dockan..

/sanna

Svar på tråden Köpa "svart" docka till vit tjej?