• Anonym (irriterad)

förbaskade springmaskar

Jaha nu har min dotter(5år) fått springmask IGEN för tredje gången i år.Jag är ju ganska van men det är ju så jobbigt att städa o tvätta som en galning.Har ju försökt o få tag i vermox oxå men det är ju inte så lätt på en söndag.Första gången hon fick masken så fick hon vanquin men hon fick tillbaka masken 1 månad efter avslutad behandling.Så då fick hon vermox istället o det gick mycket bättre med den.Nu kunde jag inte fixa vermox så då fick jag ge henne vanquin istället(hade det hemma).Fast jag gav henne 3 tabletter istället för två,för hon låg ganska nära gränsen till 3.Så nu får jag hoppas på att det hjälper denna gången.Finns det några fler föräldrar vars barn har springmask ofta? Just nu känns det som om man är ensam i hela Sverige? Och finns det någon vars barn hade det ofta på dagis men inte sen när barnet började skolan? Jag är ju lite orolig att hon ska ha bekymmer med detta hela livet.Hon verkar vara lättmottaglig.
    Vet ni vad jag ska göra idag då? STÄDA o TVÄTTA BLÄÄÄÄÄÄ!

• Svar på tråden förbaskade springmaskar
  • Anonym

Usch...jag har haft samma probelm fast vi är än så länge utan barn, (har en bulle i ugnen:)

Fick för första gången i fjol, aldrig haft i hela mitt liv (är 27år)...första gången vi behandlade var jag nog inte så super noga...

Sen kom de tillbaka, men försvann av sig själva.

I augusti upptäckte jag en mask i avföringen, men gjorde inget o besvären avtog, men nu för 1 månad sen så var det jättemycket, USCH!!!
    Kunde känns på kvällen när dom börja "komma ut"....

jag o sambon tog medicin o jag var super noga med tvätt och städ, plus tvätt av husdjur...

Nu ej ag supernojig att det ska komma tillbaka, orkar inte städa igen som höggravid!!! :(

• 74mamma

Är förstagångsmamma och har aldrig hört talas om springmask... Hur smittar det? Hur vet man att ens barn har det?

• TerrorMorsan

ååååååååhh nej jag har fobi mot maskar tycker jättesynd om er peppar peppart har inte fått mask än....

Väck mej när jag är död för då vill jag leva
  • Anonym (ofta)

Jag hade det ofta när jag va liten, men tog hand om det själv (gick i låg-mellan stadiet). Jag plockade ut dem och efter ett tag så försvann det.

Var ska man städa, förutom på toaletten?

• Anonym (irriterad)

Ja hur vet man att man har mask.Jag har aldrig haft det men det ska klia jätte mycket.Om barnet säger att det kliar i rumpan så ska man nog ta sig en titt där.Helst på kvällen när dom somnat för då är det störst chans o se dom.Man särar på skinkorna o då ska man se dom runt analöppningen som ca 1 cm små vita trådtunna maskar.

Första kvällen såg jag bara en men igår kväll såg jag inga så då kanske det inte var så många.

Det jobbigaste är all städning det för med sig.Äggen som masken lägger syns inte med blotta ögat o kan sprida sig runt i huset på textiler mattor kläder handdukar o framförallt damm.Så man ska städa hela huset,damma,torka golvet, tvätta.Byta sängkläder varje dag i minst 7 dagar.Byta pyjamas o underkläder varje dag(jag tvättar dottern morgon o kväll o byter underkläder).Man ska klippa naglarna(äggen kan smalas under långa naglar).Tvätta händerna noggrant efter toabesök o innan mat.Sovrummet,toa o badrum ska rengöras varje dag i minst 7 dagar.

• Anonym (sara)

Vadå sitter dom runt analöppningen??? Uuuuuusch, jag har jättenojja för mask alltså....vilken usel mamma jag kommer bli!! Jag skulle nog SVIMMA tror jag!!!

Och ni som haft det själva, tuppade ni inte av, av att det rörde sig i toan??????

• Anonym (sara)

OCH: Hur får man mask?????

• Anonym
    Anonym (sara) skrev 2006-10-30 15:17:41 följande:
    OCH: Hur får man mask?????
    Läs artikeln jag länkade till.
  • Anonym

Okej. Sa springmask lar man marka om man har.
    Men hur vet man om man har de dar jattelanga maskarna som lever i tunntarmen? Blaaaaa. Jag maste nog ga och krakas tror jag.

Jag bor med bada ute och innekatter och tvattar mig alltid noga efter att ha gjort rent ladan. Jag tvattar mig dessutom innan jag ater alltid, vare sig jag har klappat katterna eller inte.

Men man vet ju aldrig... Vilken sorts mask kan man fa fran katter, ar det nagon som vet?

• Anonym (sara)

Vet inte. Men visst finns det väl maskar som bosätter sig under huden på människor? Jo, de lever runt musklerna. En del i ögonen också...i dom fallen kan man SE maskarna utifrån... Japp! Har både läst om det och sett det på vetenskapsprogram.

BLÄ!!

• Anonym

När sonen hade springmask, kom det tillbaka ganska snart efter vi behandlat så när vi gjorde om behandlingen gav jag honom på eget bevåg en tredje dos efter två veckor och då försvann det. Vi gav Vanquin.

• Anonym

Usch jag har haft det när jag var i 15-årsåldern. Jag har aldrig varit så äcklad. Man kunde verkligen se dem slingrs sig! Bläääää!

• Anonym (irriterad)

Anonym inlägg nr 22

Ja så tänkte jag oxå göra.Ge henne en tredje dos Vanquin så att dom med säkerhet försvinner.Pratade med VC om det här med Vanquin,det hjälpte ju inte sist hon fick det.Men hon sa att ibland hjälper dom ibland inte.Hade gärna hellre gett henne Vermox men nu hade jag ju inte det hemma o kunde inte fixa det heller eftersom det var helg när vi upptäckte det.Men men jag kommer ge henne en tredje dos så får vi hoppas att dom inte kommer tillbaka.

• Anonym (irriterad)

Ni vars barn haft springmask.Hur länge efter 1:a kuren Vanquin städar ni? Har läst 7 dagar nånstans men är osäker.Hur har ni gjort?
    Jag byter sängkläder o pyjamas varje dag(på min dotter).Jag tvättar av henne morgon o kväll(byter även underkläder).Torkar av damm o torkar golvet i hennes rum varje dag.Städar badrum o toa varje dag.Dammsuger resten av huset varje dag.
    Tvättar händerna noggrant efter toa besök o innan mat.

• Anonym

Jag HATAR springmask. Tro det eller ej, men jag har fått dras med det här eländet till och från i 20 år. Ja, ni läste rätt. Det är definitivt så som någon tidigare skrev, att vissa drabbas lättare än andra. Och jag har gjort ALLT i min makt för att bli av med dom. Tror faktiskt aldrig att det kommer ske, även om en läkare tröstade mig med att en del blir av med dom när de når klimakteriet. Tjenare, det är ju bara att ladda för 20 år till då
    Man får försöka distansera sig lite från det hela. Det är supersvårt, men nästan ett måste. Annars går man omkring och mår jättedåligt hela tiden och livet får ju inte slösas bort på det sättet. Är det någon mer än jag som varit/är med om samma sak?

Lycka till alla "utrotare" där ute
    Väntar på att en mirakelmedicin ska komma fram, något som tar bort dom från jordens yta. Urk.

• Anonym

Här har vi också haft springmask från o till, blää! Det är ett av barnen som har otroligt lätt att få dem, har bara sett att 2 av 4 barn haft det. Han som får det är en sån som sätter allt i munnen, så det kanske inte är så konstigt. Det är urjobbigt med all tvätt o städning, usch! Men nu var det faktiskt ett tag sedan, skönt.

Har inte hört att Vermox hjälper bättre (ska be att få det nästa gång), men vi fick det en gång när vi inte visste hur mkt Vanquin vi fått i en av våra småttingar, då hon spottade ut en stor del. Då fick vi Vermox istället som hon fick ta nästa dag, det gjorde tydligen inget att hon tagit Vanquin då dan innan. Så ni kanske kan ta Vermox iallafall på måndag?

Hoppas ni blir av med det!

Svar på tråden förbaskade springmaskar