Delade bukmuskler
Mina magmuskler delade sig under graviditeten. Hur är det nu? Måste jag vänta med att börja träna magen tills de "gått ihop"?
Mina magmuskler delade sig under graviditeten. Hur är det nu? Måste jag vänta med att börja träna magen tills de "gått ihop"?
Nej, alltså två fingertoppar bredvid varandra ska inte rymmas mellan musklerna, om du förstår hur jag menar?
jag tror det...
men om man är tjock då, hur vet man då? jag kan inte få in nå fingrar genom hela fett-valken! men när jag gör situps så blir magen till en pyramid. och jag har ingen somhelst styrka i magen änr jag gär situps. bebis är 7 månader nu, hade två ganska täta graviditeter. vad gör man om dom inte går ihop?
förlåt tant om jag stjäl tråden, inte meningen. tänkte bara att vi spinner vidare på ämnet i samma tråd.
critan: de är säkert delade...känner igen pyramiden...Ring din bm/mödravärdssjukgymnasten.
Det ska jag göra när jag kommer ihåg det!
critan -
hahahaha..precis min tanke när jag läste alla inlägg här..jag känner varken muskler eller glipor..hehe..
Jag har fått delade bukmuskler, och lyckats få en stark mage igen. Efter första grav fick jag inte ihop magen igen, trots situps och träning. Efter andra barnet var jag lite uppgiven. MEn skam den som ger sig. Jag började första halvåret med att promenera. Glipan lagade sig självt ganska bra och jag fick upp grundstyrkan. Sen så körde jag Winsor Pilates. Fantastiskt!
Nu känner jag mig stark i både mage och rygg.
Har fortfarande en ganska stor klipa (fick barn för lite drygt 11 månader sen). Har tränat o gjort sit-ups,men dom verkar inte vilja gå ihop. Ska börja träna på gym o se om det blir bättre.
Pilates säger jag bara. Pilates!
I extremfall tror jag att man kan få sy ihop dem ifall de inte går ihop av sig själv och man tycker att det är jobbigt O_o
Tror mina har gått ihop men jag vågar ändå inte göra situps förrän efterkontrollen...
Så har jag varit hos sjukgymnasten!
Det visade sig att de faktiskt växt ihop, möjligtvis att de var lite "insjunkna" just vid fästet där de möts. Eller så var det bara så att jag tänkte mer på hur det känns just där eftersom de varit delade...?
För övrigt var mina magmuskler ruskigt utvecklade/tränade trots att jag inte tränat en minut sedan januari 2004...Skumt!
Sjukgymnasten rekommenderade mig att göra knipövningar liggandes på rygg för att stärka hela "bukområdet".
Knipa 10 sek tio gånger, 2-3 ggr i veckan
Sen rekommenderade han låga situps, alltså inte en hel situp utan bara lyfta axlarna från golvet. Framåt och åt sidorna gick bra.
Ett sätt att testa sina magmuskler på är att luta sig framåt, bakåt och stå på ett ben (lyfta framåt). Om man har riktigt taskig balans och inte har haft det tidigare så kan det bero på att de inte växt ihop.