• kiwii87

hjälp!..sallad till jul..

Hej!
    På juldagen i år så kommer vi att äta julmiddag där alla tar med sig något till middagen, ungefär som ett knytkalas, och jag och min pojkvän ska ha med ägg, sill och sallad..

Någon som har några bra & goda tips på sallader som passar till julen???..Jag har nämligen ingen aning alls om vad som anses vara en "jul-sallad"...

Blir säkert nått enkelt som tomat, gurka o isbergsallad eftersom det kommer en del barn men vill ju även ha något "extra" :)

Hoppas någon kan hjälpa mig...

• Svar på tråden hjälp!..sallad till jul..
  • Pokoyo

Körsbärstomater istället för vanliga blir fint och mindre vattnigt.

Lite scharlottenlök är gott liksom lite skivad vitlök om man vill.

Strimlad fänkål är vintrigt.

Gröna bönor, rödlök och potatis är en god kombination. Vinägrett över.

Blanda olika salladssorter och gärna också färska, hela basilikablad.

• hälsingejänta

Ska det vara en "grönsallad"? Annars finnd det massor med goda kladdiga sallader, tex. ärt och äggsallad. Men ska du ha en grönsallad är det gott att blanda i frukt tycker jag, speciellt kiwi!

• enlitenbitkaka

Gör en ganska basic sallad med tomat, gurka m.m. som ni tycker om och gör sedan ett x-antal olika dressingar....en vinägrett, en baserad på majonäs, en med kanske gräddfil...mixa i lite örter och sånt..

kika på www.tasteline.se

• Annamus

Hackad mandel är ju vintrigt, smaskigt att ha i salladen till jul. Och en liten skål med rostade tärningar av vrötbröd till kanske? *fantiserar fritt och börjar dreggla*

• kiwii87

bra förslag :) Ska visa min älskling sen när han kommer hem :)

• fifo

En citrusallad kan vara friskt och gott till den ganska tunga julmaten. Förra julen hade vi en med apelsin, blodgrape, rucola, och valnötter. Piggar absolut upp julbordet.

• tinis77

Vi brukar riva vitkål och blanda med majonnäs, creme fraiche och senap. Krydda men salt och vitpeppar. Passar jättebra ihop med julmat!!

• asparinC

Jag brukar göra julsallad på strimald rödkål, apelsin i klyftor som delas på mitten, valnötter och russin. Det blir fräscht och gott!

• Nalle Puh73

Riv rödkål fint, blanda i krossad ananas. Vispa grädde (ganska hårt så det inte blir vattnit)och rör ner i rödkål & ananasblandningen. Låt stå en liten stund.
    Blir super gott till skinkan, köttbullarna m.m.

• Mithera

Har de senaste åren gjort denna sallad till julbordet - det är skönt med något lätt och fräscht som omväxling .

Apelsin- & grapefruktsallad:
    1pkt rucolasallad
    5 apelsiner
    3 blodgrape
    1 rödlök
    1 tsk kryddpepparkorn
    1 krm grovmald svartpeppar
    1 tsk havssalt
    1 dl granatäpplekärnor

Dressing:
    1,5 msk olivolja
    1 msk pressad apelsin eller grape
    1 tsk dijonsenap

Gör så här:
    Skölj rucolan, låt rinna av och sprid ut på ett salladsfat.
    Skär hinnfria klyftor av apelsin & grape (håll över en skål eftersom det droppar och du behöver saften till dressingen).
    Lägg klyftorna över rucolan.
    Skala och strimla rödlök och fördela ovanpå.
    Stöt kryddpepparkornen grovt och strö på dem samt svartpeppar och salt.
    Blanda ihop dressingen och droppa över salladen.
    Plocka ur kärnorna ur granatäpplet och garnera salladen med dem.

• Pokergirl

Mithera: Den salladen lät supergod!

• Pokergirl

Mithera: Mn absoluta favvo är ju granatäpplen så denna sallad ska testas!

• Danbala

Det är ju inte jul utan en fräsch sillsallad! Inte en sådan geggig med majonnäs eller gräddfil eller något, utan bara allehanda grönsaker och sill blandat.

[...fnord...]
Svar på tråden hjälp!..sallad till jul..