Inlägg från: Esterella |Visa alla inlägg
  • Esterella

Marsvin

Jag har tänkt att skaffa marsvin till mina barn, en hona och en hane i två burar.
    Vad jag vet så kan man ha 2 honor tillsammans men 2 hanar, går det? Eller blir det slagsmål?

Vi hade tänkt att para hanen och honan för att behålla en hona och sen ge dom andra till djuraffären.
    Det är rexmarsvin.

Det bästa sättet att glömma dina problem är att gå i för trånga skor
  • Svar på tråden Marsvin
  • Esterella

Ok, nu ska jag svara
    Det är Rex marsvin med stamtavla, dom är köpta från samma uppfödare men inte släkt.
    Honan kommer bli parad när hon är 5 månader i november, hanen är dock lite yngre men det gör ju ingen skada.

Och jag kommer att försöka sälja dem jag inte ska ha, vet inte om det är lätt men jag testar, vill inte ha mer än 4 st kvar

Tack för svaren, då blir det en hane kvar med. Vill inte att dom ska vara ensamma men visste inget om lagen men det är bra.

Tänkte nog att det kunde vara som med kaniner och hamstrar, dom kan ju slå ihjäl varandra.

• Esterella

Men herregud, döda marsvin i affären??? Det låter ju fruktansvärt! Där jag vart och sett har det varit max 2-3 marsvin i samma bur och jag har aldrig sett några vanskötta och lidande djur heller.

Jag vet inte om jag vill "avla för skojs skull" ska se om det går bra och sen så får vi se om det blir fortsättning på det.

De enda djur jag har "avlat" är väl kattungar men dom har alla kommit till kärleksfulla hem, det lovar jag.

Jag vart lite sugen på det när jag läste om att det fanns marsvinsuppfödare och att det var stamtavla på dem, har haft en dröm att föda upp hundar men det tar för mycket tid och plats så det får vänta tills mina barn är större

• Esterella

Nu så har iallafall marsvinen kommit hem och dom är så underbart söta, och dom tycker om varandra så mycket, ligger och sover ihop och så.
    Det känns lite hemskt att sära på dem så dom får vara ihop tills honan blir parad och tills det börjar närma sig att föda, då får hon vara själv och sen spar vi en hona och en hane som sällskap åt dem.

Svar på tråden Marsvin