• Esterella

Marsvin

Jag har tänkt att skaffa marsvin till mina barn, en hona och en hane i två burar.
    Vad jag vet så kan man ha 2 honor tillsammans men 2 hanar, går det? Eller blir det slagsmål?

Vi hade tänkt att para hanen och honan för att behålla en hona och sen ge dom andra till djuraffären.
    Det är rexmarsvin.

Det bästa sättet att glömma dina problem är att gå i för trånga skor
  • Svar på tråden Marsvin
  • Skärgårdsfru

Det går utmärkt att ha två av samma kön tillsammans vare sig det är honor eller hanar. Varför ska ni para dom? Är ni pålästa och har de kunskaper som krävs för att avla fram hälsosamma och friska individer? Köper ni marsvin med stamtavla isåfall?

Det bästa för marsvin är att ha en kompis att bo med. Jag rekommenderar alltså att ni köper två hanar eller två honor. Marsvin är flockdjur och mår verkligenn INTE bra av att bo ensamma i sin bur så jag hoppas ni tänker om och ser till att marsvinet får bo med en kompis.

• Zaria

Håller med ovanstående: Marsvin skall verkligen inte bo ensamna?

Nu tänker jag vara jätteelak och fråga varför ni vill avla bara för att behålla en unge och ge resten till djuraffären?

Hur vet ni att de ungarna kommer att få ett bra hem sedan?

Personligen hade jag nog hellre valt att köpa en hona till istället för att ta ungar bara för det syftet,såvida jag inte hade toppenhem klart innan åt de andra ungarna.

ger man dem till en djuraffär kan de ju hamna i princip var som helst. Sedan har jag fått för mig att livet i vissa djuraffärer inte är något toppenliv för djuren.

• Splach

OBS det finns en lag om att Marsvin ska ha sällskap, djuraffärer får inte sälja Marsvin om dom inte säljs med sällskap, dom får endast göra det om sällskap redan finns i det nya hemmet..

Godkänt sällskap är Kanin och Marsvin..

Lagen är ganska ny, så det är inte så många som vet om det, och tyvär följer inte många djuraffärer den..

Ang avel på Marsvin så lär man avla rätt så snart på dom, för annars växer bäcken ihop och dom får problem med att föda, och oftast kan dom inte det..

Det är bättre att ni köper två honor på en gång, än att det ska bli ytterligare Marsvin som inte får något hem, eller månader på djuraffär

• Metropolis Diana

Jag ska avla på mina teddy-marsvin, varför är det så hemskt? Honan har stamtavla och hanen är utställd och kom på 4 plats BIS av ca 40 marsvin. De ungarna tänkte jag sälja själv sen direkt till de som ska ha. Inte till djur-affären. Få bli några kullar lite då och då så jag hinner bli av med bebisarna. Har två hannar i samma bur nu och honan är i buren bredvid ensam. Ska väl behålla en unge till henne sen eller kastrera hannarna när jag är nöjd med dem... då kan hon va hos dem utan att det blir nåt.

Men det är riskabelt att kastrera marsvin tyvärr, de är svåra att kastrera med dessutom för veterinären... känner en veterinär som jag brukar rådfråga.

Vad kostar det att kastrera? nån som vet?

• isisisis

metropolis
    Jag har fått rådet av 3 olika vetrinärer att INTE kastera hanen.
    Det är för riskabelt.De har magen för långt ner,och det är STOR riskr för infektioner.

• Zaria

isisisis: Tillägger: dessutom säger min veterinär att det alltid är en risk att söva så små djur som marsvin då de inte alltid tål att sövas ner, dvs att de inte vaknar igen.

• Zaria

Något att tänka på om man skall avla på marsvin:

Parning [redigera]
    En hona brunstar ungefär var 14-16:e dag. För att vara säker på att en hona blir parad bör man låta honan och hanen gå tillsammans i fem veckor. Detta är förstås ingen garanti för att hon blir dräktig, men då har hanen i alla fall två brunster på sig att lyckas para honan.

Honan ska vara minst fem månader när hon paras första gången, men hon måste vara under ett år gammal när hon föder sin första kull. Är hon äldre så finns det risk att hennes bäcken har stelnat så att hon får problem att föda. Om man vill ha flera kullar så ska det inte gå längre än sex månader mellan kullarna, men honan får inte heller bli omparad alltför ofta. En marsvinshona klarar inte att föda många kullar efter varandra utan att få vila emellanåt. Honan är dräktig i omkring tio veckor.

När honan är i treårsåldern bör hon inte längre bli parad.

• sandy sandy

jag har haft 2 hanar, funkade fint. dom bråkade aldrig, bara kramades. marsvin e sällskapssjuka!!

• Esterella

Ok, nu ska jag svara
    Det är Rex marsvin med stamtavla, dom är köpta från samma uppfödare men inte släkt.
    Honan kommer bli parad när hon är 5 månader i november, hanen är dock lite yngre men det gör ju ingen skada.

Och jag kommer att försöka sälja dem jag inte ska ha, vet inte om det är lätt men jag testar, vill inte ha mer än 4 st kvar

Tack för svaren, då blir det en hane kvar med. Vill inte att dom ska vara ensamma men visste inget om lagen men det är bra.

Tänkte nog att det kunde vara som med kaniner och hamstrar, dom kan ju slå ihjäl varandra.

Det bästa sättet att glömma dina problem är att gå i för trånga skor
Svar på tråden Marsvin