Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

Marsvin

Håller med ovanstående: Marsvin skall verkligen inte bo ensamna?

Nu tänker jag vara jätteelak och fråga varför ni vill avla bara för att behålla en unge och ge resten till djuraffären?

Hur vet ni att de ungarna kommer att få ett bra hem sedan?

Personligen hade jag nog hellre valt att köpa en hona till istället för att ta ungar bara för det syftet,såvida jag inte hade toppenhem klart innan åt de andra ungarna.

ger man dem till en djuraffär kan de ju hamna i princip var som helst. Sedan har jag fått för mig att livet i vissa djuraffärer inte är något toppenliv för djuren.

• Zaria

isisisis: Tillägger: dessutom säger min veterinär att det alltid är en risk att söva så små djur som marsvin då de inte alltid tål att sövas ner, dvs att de inte vaknar igen.

• Zaria

Något att tänka på om man skall avla på marsvin:

Parning [redigera]
    En hona brunstar ungefär var 14-16:e dag. För att vara säker på att en hona blir parad bör man låta honan och hanen gå tillsammans i fem veckor. Detta är förstås ingen garanti för att hon blir dräktig, men då har hanen i alla fall två brunster på sig att lyckas para honan.

Honan ska vara minst fem månader när hon paras första gången, men hon måste vara under ett år gammal när hon föder sin första kull. Är hon äldre så finns det risk att hennes bäcken har stelnat så att hon får problem att föda. Om man vill ha flera kullar så ska det inte gå längre än sex månader mellan kullarna, men honan får inte heller bli omparad alltför ofta. En marsvinshona klarar inte att föda många kullar efter varandra utan att få vila emellanåt. Honan är dräktig i omkring tio veckor.

När honan är i treårsåldern bör hon inte längre bli parad.

Svar på tråden Marsvin