Inlägg från: Vargtass |Visa alla inlägg
  • Vargtass

Marsvin

Jag har fött upp marsvin för många år sedan. Sheltie, peruan och coronet (de tre långhåriga varianterna) Det var kul, tyckte jag då. Ska man skaffa sig en avel på ett djurslag som inte kräver allt för mycket så är marsvin ett bra alternativ. Jag hade nog runt 8 kullar totalt. Jag sålde ungarna lätt eftersom de var ganska ovanliga och hade stamtavla. Så varför inte?

• Vargtass

Jag hade en kanin som tog död på sin burkompis som var marsvin. Det var inget kul. Vissa kaniner (inte alla) är väldigt och överdriven könsdrift eller kan en del vara otroligt revirtänkande. Det sista var nog problemet här. Märkte tyvärr inget förrän det var försent. Hade två marsvin med kaninen och det andra som klarade sig lyckades jag i tid och rädda...  

• Vargtass

Ja, när jag kom hem så jagade kaninen marsvinet som levde. Aggressivt tror jag? Det såg iaf väldigt illa ut och då låg det andra marsvinet redan död i buren. Kan ju ha varit en form av lek från kaninens sida? Som stressade ihjäl det stackars marsvinet? Så jag är bara glad att jag kom hem just då, så ja kunde rädda ett. Men självklart synd att jag inte hann rädda båda...

• Vargtass

Ja, det var läskigt! En riktig monsterkanin....

• Vargtass
    Metropolis Diana skrev 2006-11-02 19:42:36 följande:
    Var är kaninen nu då?
    Det är många år sen och kaninen lever inte längre. men när han levde fick han bo ensam...
Svar på tråden Marsvin