Inlägg från: Metropolis Diana |Visa alla inlägg
  • Metropolis Diana

Marsvin

Jag ska avla på mina teddy-marsvin, varför är det så hemskt? Honan har stamtavla och hanen är utställd och kom på 4 plats BIS av ca 40 marsvin. De ungarna tänkte jag sälja själv sen direkt till de som ska ha. Inte till djur-affären. Få bli några kullar lite då och då så jag hinner bli av med bebisarna. Har två hannar i samma bur nu och honan är i buren bredvid ensam. Ska väl behålla en unge till henne sen eller kastrera hannarna när jag är nöjd med dem... då kan hon va hos dem utan att det blir nåt.

Men det är riskabelt att kastrera marsvin tyvärr, de är svåra att kastrera med dessutom för veterinären... känner en veterinär som jag brukar rådfråga.

Vad kostar det att kastrera? nån som vet?

• Metropolis Diana

Det är då ytterst sällan jag ser mer än något enstaka marsvin eller kanin hos en djurhandlare... så jag tor inte det är världens undergång om man har intresse för att avla lite på sina marsvin. Bättre få fram bra marsvin med stamtavla än de som är i affärn som kanske är inavlade och korsningar hit o dit.

Men vi går förmodligen inte i samma djuraffärer verkar det ju som. Kan tänka mig hur det ser ut hos vissa djuraffärer.

Tack för tipsen, det lutar åt att inte kastrera, onödig risk. Men jag visste allt det där redan, ville bara höra om någon vet en ungefärlig kostnad för det?

• Metropolis Diana

Kaniner och marsvin funkar oftast bra ihop. Men händer det nåt så är det marsvinet som råkar illa ut tror jag...

• Metropolis Diana

Var är kaninen nu då?

• Metropolis Diana

Låter fint det, då får ni lika många som jag okså kommer ha förmodligen. har två hannar nu och en hona. Ska para henne och spara en dotter åt henne som sällskap.

Svar på tråden Marsvin