• Annikannanas

katten luktar illa-hjälp

Hej

Jag har en hankatt hemma nu som är 14veckor gammal.
    Jag undrar om ni kattkunniga kan hjälpa mig. Denna katt är jätte gosig. Kommmer upp till en hela tiden, ligger i knät m.m MEN jag tycker det är jobbigt för varje gång han hoppar upp i mitt knä så luktar det gump om man säger så. Han ser inte riktigt ren ut heller om man tittar där bak. Min fråga är är det kanske för att han är liten som han inte tvättar sig så bra eller är det något annat? Det knasiga är att jag ställde en fråga angående detta tidigare om katter kunde ha avföing där bak osv eftersom en arbetskamrat sa att hennes katt hade det och nu har tydligen min också det?
    Ska det lukta så när katten ligger hos en? Varje gång den liksom vänder sig i knäet så känner man lukten inte kul alls.

• Svar på tråden katten luktar illa-hjälp
  • Zaria

Nej det ska inte lukta det minsta.

Hur gammal var katten när du fick den?
    Är den för tidigt tagen dvs under 12 veckor så har en del katter inte hunnit lära sig att tvätta sig ordentligt av sin mamma.

I annat fall skulle jag nog ringt veterinären och frågat.

• Zemiramis

Vår ena katt luktade också bajs när hon var liten. Jag gjorde helt enkelt så att jag fuktade en bomullstuss och torkade henne där bak (oooj, vad glad hon blev *inte*...). Det tog inte lång tid förrän hon började slicka sig ordentligt ren själv. Och sedan dess (2 år sedan nu) så har hon skött sig.

• Annikannanas

Han var 13 veckor när jag fick honom alltså haft honom en vecka. Detta är så jobbigt för jag kan inte hjälpa att jag tycker det är äckligt. Han har liksom bajs smulor i häcken alltås inte många men några och så fort han liksom vänder gumpen lite närmare en så ja jag gillar det inte kan jag säga. Ska det inte alls lukta? Han verkar inte tvätta sig alls heller.

• Annikannanas

Jag har också tvättat honom varje dag nu och han tvättar ju sig efter det. Jag är kanske hemsk men det känns inte så hygiensikst med gumpen. Förlåt men jag är lite sån

• Lucefera

Våran katt luktade riktigt illa!
    Och han var änså ganska stor när vi hittade honom.

Vi fick göra så att vi tvättade av hela han 1 ggr i veckan med katt tvål, och ibland oftare.

På så vis lärde han sig att tvätta sig, för katter avskyr att ha blöt päls eller iaf dom flesta :)

Efter nån månad så klarade han av allt själv.

• Annikannanas

Bra då fortsätter jag att tvätta honom i baken så att han börjar förstå! Om inte kattmamman lärt honom så får jag väl göra det

• isisisis

Är det en bonnkatt eller någon annan sort långhårig?
    Mina perserkatter jag haft har haft samma sak....inte så kul när det fastnar i pälsen.Jag fick duscha dem.(de var också känsliga i magen)

• Lucefera

Men om han nu har bitar kvar fast i pälsen och så, så bada han varje dag, tillslut så börjar han tvätta sig.

En kompis fick också göra så med sin hankatt.

• Annikannanas

Han är en vanlig bondkatt kan man väl säga. Nu sitter han och tvättar sig! Börjar väl snart fatta vinken. Ska han ligga i sängen ska han ha en fin gump

• Kamikazee

Små kattungar kan ha en förmåga att rensa analsäckarna lite väl ofta ibland. Stinker något fruktansvärt och fastnar i kläderna om man inte aktar sig. Vår stora flicka hade problem med det i början, dels att tvätta sig ordentligt, dels gå omkring och släppa sig och så analsäckarna. Nu har hon dock lärt sig allt. Vår lilla tjej har vi inte haft några problem med.

Svar på tråden katten luktar illa-hjälp