• Annikannanas

katten luktar illa-hjälp

Hej

Jag har en hankatt hemma nu som är 14veckor gammal.
    Jag undrar om ni kattkunniga kan hjälpa mig. Denna katt är jätte gosig. Kommmer upp till en hela tiden, ligger i knät m.m MEN jag tycker det är jobbigt för varje gång han hoppar upp i mitt knä så luktar det gump om man säger så. Han ser inte riktigt ren ut heller om man tittar där bak. Min fråga är är det kanske för att han är liten som han inte tvättar sig så bra eller är det något annat? Det knasiga är att jag ställde en fråga angående detta tidigare om katter kunde ha avföing där bak osv eftersom en arbetskamrat sa att hennes katt hade det och nu har tydligen min också det?
    Ska det lukta så när katten ligger hos en? Varje gång den liksom vänder sig i knäet så känner man lukten inte kul alls.

• Svar på tråden katten luktar illa-hjälp
  • Annikannanas

Vad är det där med analsäckarna? Hur fungerar det vad menas med att de tömmer dem? Helt ovetande vad gäller analsäckar.

• Kamikazee

Katter har analsäckar som de tömmer med jämna mellanrum - det blir ett slags sekret där ifrån som stinker något det vidrigaste. Oftast brukar de tömma när de slappnar av eller ifall de är med om något som de inte gillar (i Tuvas fall när man gör rent öronen på henne, då tömmer hon så mycket att det droppar på golvet och sedan stinker det ve och fasa i hela lägenheten - behöver jag säga att vi rengör öronen väldigt sällan De kan också tömma när de blir skrämda - det gör min lilla tjej Siri.

Fastnar sedan sekret på kläderna så är det bara att byta och tvätta - det sitter fast under hela dagen annars Hemlis

• Skärgårdsfru

Hmm jag har åtta katter och har levt med katter i många år nu och jag har aldrig varit med om att dom tömmer sina analsäckar regelbundet. Däremot har jag haft kompisar som har haft katter som har haft problem med analskäckarna och som fått åka till veterinär och tömma dom.

• Lucefera

Har heller aldrig varit med om de och vi har haft katt i 5 år och sen hade mamma katt innan det.

• LPW

Har inte heller varit med om någon katt som har problem med analsäckarna, men däremot så har det hänt att vi fått tvätta lite "där bak" (fast det är dock väldigt sällan vi behövt göra det).

Lycka till med katten!

• Annikannanas

Hej igen

Vi tvättade av katten lite igår och då hjälpte det för några timmar men sedan mot kvällen så luktar han igen?? Ändå har han inte bajsat efter att vi tvättat honom. hur kan det lukta så då?
    Han hoppar upp i knäet och man känne liksom lukten bara han hoppar upp coh det fläktar lite eller han vänder lite på sig och då har man ju ändå näsan en bra bit ifrån. Jag gillar inte detta kan jag säga.

Det kan vara så att jag är överkänslig och att katter luktar så men att det bara är jag som tänker på det men det går liksom inte att missa lukten tycker jag. JAg luktar t.o.m på händerna när jag lyft upp honom då håller man ju ena handen bakom gumpen.
    Vad ska jag göra?

• Annikannanas

Bara baken. Stackars katt men med den lukten vill jag inte ha honom varken i knäet eller i sängen.

• LPW

Om katten luktar så illa så kanske du skall ta den till en veterinär och rådfråga vad det kan bero på.

• Annettiz

hmm. orkar inte läsa alla tidigare inlägg här, men jag undrar en sak, är han långhårig? jag har en norskis som är väldigt långhårig. när han var liten kunde han komma från toan med små bajsklumpar hängandes i pälsen där bak.. det fick jag klippa bort, men nu har det inte hänt på nästan ett år... nu tvättar han sig ordentligen och så..

Kanske kan ha med det att göra?
    Du kanske ska börja vänja honom att duscha eller tvätta hela han med en blöt handduk eller duschen om han skulle gå med på det, efter att man blött dom lite, så sätter dom igång att tvätta sig ordentligt, han kanske behöver den lilla hjälpen för att sätta igång.

Katter som inte tvättar sig bra, kan ha tagits för tidigt från sin mamma och därför inte fått alla dom lektionerna av mamsen.
    men ja skulle präva att blöta ner han lite försiktigt för att få iång hans tvättning. sen kommer det nog med tiden

lycka till

Svar på tråden katten luktar illa-hjälp