• KAH

Går det att jämställa förlusten av ett barn med förlusten av ett husdjur?

Javisst diskussionen kommer sig av en annan tråd, det ska jag inte förneka. Frågan är hursomhelst omformulerad.

Anser du att det går att jämställa den sorg någon känner då ett älskat husdjur dör/avlivas som när en förälder förlorar sitt barn?

Själv anser jag att svaret på den frågan är ett stort nej. Sorg är individuellt javisst, men att behöva begrava ett barn och att avliva ett husdjur är oceaner ifrån varandra emotionellt sett. Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-30 22:03:56:
    För det första: jag är djurvän, vegetarian och har haft både katt och hund. Jag har sörjt dem, men nej - inte på samma sätt som jag skulle sörja ett barn.

Det är MIN personliga åsikt i frågan att det inte går att jämföra. Det är inte hugget i sten, jag har inte sagt att alla måte tycka som jag. Andra får givetvis ha en annan åsikt, annars skulle det inte bli någon debatt.

Jag kommer dock bemöta vissa inlägg och ge motargument. Det är inte samma sak som att jag tvingar på någon min åsikt.

• Svar på tråden Går det att jämställa förlusten av ett barn med förlusten av ett husdjur?
  • Alisa

Jag har varken förlorat barn eller husdjur, men sorgen som jag skulle känna om jag förlorade min son är i tanken så förlamande, jag kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig något värre. Inget skulle kunna vara värre eller jämförbart.

• Duckan74

Har ingetdera i dagsläget, men kan inte se att tex en hund skänker samma sorg som ens eget barn skulle göra.

• Dino78

Om jag hade en hund och ett barn så skulle nog sorgen över/efter ett barn vara större.
    Men för någon som aldrig haft barn och haft hund i 20 år som sin bästa vän så tror jag nog att den sorgen är lika stor.

DIF i själ och hjärta
  • Danbala
    KAH skrev 2006-10-30 15:10:20 följande:
    Anser du att det går att jämställa den sorg någon känner då ett älskat husdjur dör/avlivas som när en förälder förlorar sitt barn?
    Jag anser att det är omöjligt att avgöra hur stor sorg en viss individ känner jämfört med en annan. Det har säkert funnits människor här i världen som har blivit så förkrossade av ett husdjurs liv att deras eget liv gått i spillror. Finns säkert någon som har begått självmord p.g.a. det också.

Det finns säkert, å andra sidan, föräldrar som inte känner så stor sorg över ett förlorat barn också.

Men, generellt talat, borde det vara mycket vanligare att sorgen över ett förlorat barn slår hårdare, vara längre. Ett husdjur är man så gott som alltid på det klara med ska avlida före en själv, ett barn räknar man med ska leva längre. Man har framtidsplaner och drömmar för sina barn, barnbarn o.s.v. på ett sätt man inte brukar ha för husdjur.

Tror jag, i.a.f., men jag har inga barn, så jag vet inte.
    KAH skrev 2006-10-30 15:10:20 följande:
    Sorg är individuellt javisst, men att behöva begrava ett barn och att avliva ett husdjur är oceaner ifrån varandra emotionellt sett. Vad tycker du?
    Nja, jag tycker som sagt att det är individuellt, men generellt talat kan man nog vänta sig en djupare svacka hos någon som förlorar ett barn än någon som förlorar ett husdjur.
    [...fnord...]
  • Danbala
    Danbala skrev 2006-10-30 15:18:31 följande:
    ...som har blivit så förkrossade av ett husdjurs liv att deras eget liv gått i spillror.
    Där ska det stå "ett husdjurs död" förstås.
    [...fnord...]
  • MittAndraJag

Nu har jag varken husdjur eller barn men det är väl inte jämförbart. Tex är det inte så många husdjur som man förväntas ha en relation till i en sådär 30-60år...   

• Filippinan

För mig är svaret självklart: givetvis INTE. Jag har förlorat husdjur och sörjt det men jag skulle aldrig någonsin komma över förlusten av ett barn.

The more you ignore me, the closer I get
  • Flissi

En hund VET du ju när du skaffar den att den kommer dö inom max 15år. (oftast runt 8-10år)
    Hur kan man ens jämföra den sorgen med om ens barn skulle ryckas ifrån en? Ett barn som skulle leva minst 20-30 år längre än du själv?

Jag har en hund som jag har otäckt starka band till, vågar inte ens tänka tanken på att hans tid snart är slut (han är 9,5år) men att jämföra med ett barn, usch så dumt!

Svar på tråden Går det att jämställa förlusten av ett barn med förlusten av ett husdjur?