• KAH

Går det att jämställa förlusten av ett barn med förlusten av ett husdjur?

Javisst diskussionen kommer sig av en annan tråd, det ska jag inte förneka. Frågan är hursomhelst omformulerad.

Anser du att det går att jämställa den sorg någon känner då ett älskat husdjur dör/avlivas som när en förälder förlorar sitt barn?

Själv anser jag att svaret på den frågan är ett stort nej. Sorg är individuellt javisst, men att behöva begrava ett barn och att avliva ett husdjur är oceaner ifrån varandra emotionellt sett. Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-30 22:03:56:
    För det första: jag är djurvän, vegetarian och har haft både katt och hund. Jag har sörjt dem, men nej - inte på samma sätt som jag skulle sörja ett barn.

Det är MIN personliga åsikt i frågan att det inte går att jämföra. Det är inte hugget i sten, jag har inte sagt att alla måte tycka som jag. Andra får givetvis ha en annan åsikt, annars skulle det inte bli någon debatt.

Jag kommer dock bemöta vissa inlägg och ge motargument. Det är inte samma sak som att jag tvingar på någon min åsikt.

• Svar på tråden Går det att jämställa förlusten av ett barn med förlusten av ett husdjur?
  • KAH

Sarius
    Som sagt, hela den här tråden kom sig av en annan tråd. Vet inte om du sett, angående rädda sin hund eller annans barn? Jag blev så uppriktigt förvånad över resonemanget hos vissa som skrev där att jag var "tvungen" att starta den här. Nu fick du lite bakgrundsinfo

• Vargtass

Jag hade en arbetskamrat för några år sedan. Hon pratade varje dag om sina "töser". Hennes töser gjorde si och de gjorde så. Hon hade köpt glitterhalsband till töserna, och hon hade köpt vars en flytväst för de skulle ut med en båt, och hon hade varit hos en homeopat med ena tösen för hon hade eksem... Tog mig ett par månader innan jag förstod och det gick upp ett ljus för mig att hennes töser var två hundar. Så kom en dag när jag var på jobb och vi fick ett meddelnade från chefen att xxx var sjuk, hennes tös (hund alltså) hade dött. Hon kom in på jobb ett par dagar senare. Hon var jätteledsen och grät, Och jag grät (sympati, antagligen för att hon gjorde det, för jag hade ju aldrig träffat hennes hundar) Vi stod där i korridoren och grät i kapp... Hon var sjuk ett par veckor sen kom hon tillbaka till jobb. För henne kan jag nog säga att sorgen var enormt stor. Själv har jag också haft en hund i 13 år som jag blev tvungen att ta beslutet att avliva. Det var mycket jobbigt, jag grät mycket och det gjorde ont men jag antar att min sorg efter min hund antagligen inte var lika smärtsam som för henne när hennes hund dog. Hon hade inga barn utan hundarna var liksom hennes allt. Så kan man då jämföra hennes sorg och grad i sorgen med någon annans? Jag vet faktiskt inte?

Men som många har skrivit tidigare (även jag själv) så är en hunds bortgång något som man vet kommer hända redan när man skaffar den? Ett barn ska inte dö före man själv gör det. Gör barnet det så är det antingen en olycka eller en sjukdom och det är en kris. En riktig kris!

Någon har också skrivit tidigare i tråden och något som jag också tror mycket på... Att om man mister en hund/katt så bleknar smärtan efterhand som tiden går men minnena finns kvar. Men däremot mister man ett barn så försvinner aldrig den smärtan. Man tänker nog hela tiden på barnet som borde ha varit med. Min hund skulle varit 16 år om hon varit i livet idag, givetvis kan jag ju mer acceptera att hon inte är med eftersom 16 år på en labrador är ytterst sällsynt. Men ett förlorat barn skulle varit med... Alla jular som går alla stora händelser som går genom år efter år så skulle ju barnet varit med. Det kan man nog aldrig riktigt släppa och dessutom blir det en helt annan typ av kontakt med en människa än med ett husdjur. Ett husdjur kan aldrig förmedla en känsla, en åsikt eller dra en egen slutsats så man får en dialog. De kan ge oss mycket! De är underbara och självklart sörjer vi dom när de går bort. Men de kan inte ge oss det som ett barn och hela dess liv och framtid kan ge oss...

• SuziQ

jo. Vargtass inlägg mkt. Bra , jag har tidigare själv framfört exakt samma argument- å förståelse för alla liv, djur som människor. Ändå dissikeras dessa argumenrt av vissa mycket "kloka" - ironi- inlägg... så det kvittar vad man tycker. Någon tror alltid att de kan sätta ens tankar på prov.
    Neee--- inte lönt att slösa tangentknapparna på detta ämne

• Bastians mamma

Bockar och bugar Vargtass!

Vem är man att bedömma eller dömma...
    Vissa människor sörjer sig till döds när de mist sin hund ...andra sitt barn!
    Människor borde få ha sin sorg i fred oavsätt vem det är de sörjer!

Bastian och Zack´s mamma
  • Sarius

Håller med vargtass.

Jag trodde frågan handlade om vem man skulle rädda.
    Ett barn eller ett djur.
    Brann det i ett hus coh jag stod inför valet att rädda min hund eller grannens barn, skulle svaret vara självklart.
    Barnet givetvis.

När det handlar om sorg arbete, så sörjer vi alla på olika sätt.

29/8 2006 Lyckan är total!
  • Lilla Mjau
    Bulls Eye Vargtass!
    - Mycket kan man köpa men ingen kan köpa livet - Tomas Di Leva
  • lillagryn2

OT;
    Jag tror av hela mitt hjärta att man inte ska förmänskliga djur och inte heller sina känslor för dem. Din hund är inte mer lycklig med just dig än med en annan ägare, för det mesta. Man ser tillräckligt stressade, nojjiga hundar som bevis på att det inte är bra för dem att tillskrivas mänskliga känslor/reaktioner.
    Bästa sättet att behandla en hund är att ge den utt HUNDliv, inse att denna vän åldras mycket fortare än en människa och kunna ge den ett värdigt slut när den tiden kommer. Att leka att hunden är ett barn, plågar hunden mer än den mår bra av det.

• lantisbrud

Lillagryn2: Det var verkligen OT . Mina hundar är INTE mina barn men jag älskar dem som om de vore mina barn... Och djur kan visst älska sina Mattar och hussar och sörja dessa när de dör!

Till alla er som skrivit att hundar ska dö innan man själv dör: Naturligtvis är det så! Jag menar i mina inlägg, naturligtvis om en olycka skulle inträffa!. Mina föräldrar ska ju förmodligen gå bort innan mig så visst är sorgen inte den samma om man dör av ålder eller olycka!! Vare sig det gäller djur eller människor! 

Tackar för att det trots allt finns de här som kan respektera andras tankar och känslor! (hur idiotiska de än verkar vara i era öron!) 

• Grädde

Det tycker inte jag att man kan göra! Eftersom jag anser att människan har ett större värde än ett djur. Men sedan kan jag förstå om människor sörjer sina husdjur jättemycket och speciellt de som kanske inte har några barn och har fått hunden som ett barn...

Svar på tråden Går det att jämställa förlusten av ett barn med förlusten av ett husdjur?