• Missnööjd

Betala tillbaka CSN under föräldraledighet?

Jag pluggar på universitetet med fullt studiestöd, men till våren ska jag bli mamma. Hur gäller CSNs regler under föräldraledigheten, kommer jag behöva börja betala tillbaka efter ett halvår? Bra att veta, då man kan planera ekonomin lite..

• Svar på tråden Betala tillbaka CSN under föräldraledighet?
  • 3 hjärtan

Det beror på din inkomst.. man kan få skjuta upp att börja betala tillbaka.. men vet inte riktit var gränsen går för inkomsten.. ring csn och fråga..

• SusanneSJ

Ansök om att få sänkt eller bortplockad avgift så länge, det ska jag göra! Inte kan jag betala 505 kr/mån när jag har lägsta peng bara vilket inte ger mer än 4200 ca.

• Missnööjd

Tack för svaren! Då ska jag ringa CSN och kolla om jag kan få uppskov!

• mamyleine

Kanske har fel nu men är det inte så med nya lånet att man alltid måste betala oavsett vad man har för inkomst? Alltså att man inte kan få uppskov? Har för mig att någon sagt de till mig här på FL.

~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
  • corona

Jag ringde CSN och frågade om uppskov. Tanten som svarade sa att man inte kan få uppskov längre, däremot kan man få betala mindre än när man jobbar. Det man betalar tillbaks baseras alltså helt på vilken inkomst man har. De skickade ut en blankett till mig där man skulle fylla i vad man skulle tjäna under året, sen skulle de basera återbetalningen på det.
    Eftersom jag inte vet hur länge jag ska vara mammaledig, inte vet vad jag kommer tjäna när jag börjar jobba, hur mycket jag ska jobba o.s.v, o.s.v... kände jag inte att jag kunde fylla i det. Har råkat ut för bakslag via CSN tidigare (fått betala tillbaks för att jag har tjänat mer än jag uppgivit) och har inte råd med det igen, så jag struntade helt enkelt i att ansöka om minskad inbtalning och betalar lika mycket som om jag hade jobbat.
    Hade kanske kunnat ringa och prata med dem, men jag är inte så förtjust i dem... varken i telefonköerna eller de som svarar... :-S

• smarties

Ville också ha uppskov, men icke, får glatt (?) betala 650 kronor i månaden..vill bara ärva pengar så man kan betala av det där en gång för alla.. :P

• syster76

Jag hade också tänkt ringa CSN och höra om återbetalning under mammaledigheten. Känns inte så jätteroligt och sitta och betala 1348:-/månaden som jag gör nu på en heltidslön. Hmmmm suger om man inte kan skjuta upp det 1 år

• såsen

Oavsett om du är sjukskriven ,föräldrar ledig,arbetslö, eller gud vet allt så måste du betala tillbaka

Jag försökte med uppskov eller och en säkning men fick avslag de var bara att betala den summa dem bestämmt att man ska betala tillbaka

• Missnööjd

Ajaj, kanske bäst att börja spara redan nu då Men de måste ju räkna ut vad jag ska betala tillbaka på min inkomst, vilket ju är CSN, tjänar ju inget annat. Eller så får jag uppskatta hur mkt FPjag kommer ta ut, vilket är supersvårt. Hur vet jag hur jag kommer ta ut min FP om åtta månader? Jaja, får väl ringa till dem och fråga vad min månadsräkning skulle hamna på...

tack för svaren!

• timberhochmandie

Du behöver inte börja betala tillbaka förrän du varit utan studiemedel ett halvårsskifte och ett helårsskifte. Om du alltså tar ut studiemedel hela HT ut - dvs in i januari - så behöver du inte börja betala tillbaka förrän i januari året därpå. (Börjar du plugga igen då så behöver du inte betala då heller.) Jag har precis återgått till studierna efter mammaledighet, så jag har just slutat vara sur på CSN över det där...

• mamyleine

Måste fråga TS om du tänkt fortsätta läsa efter föräldraledigheten. Eller är du klar med studierna när bebisen föds? För annars kan du göra ett studieuppehåll och då behöver du inte betala igen.

• Missnööjd

Nej, planerar att börja läsa igen efter ett år...

• Missnööjd

timberhochmandie
    Bebisen är beräknad till månadsskiftet april/maj, så då blir jag ju utan vid halvårsskifet.. Då behöver jag alltså börja betala tillbaka redan då?

• mamyleine
    Missnööjd skrev 2006-11-02 11:22:43 följande:
    Nej, planerar att börja läsa igen efter ett år...
    Men då så. Ring till csn och meddela att du ska börja läsa igen och bara ha studieuppehåll då räknas du fortfarande som studerande och behöver inte betala tillbaka förens du läst klart hela utbildningen.
  • mamyleine
    mamyleine skrev 2006-11-02 11:25:20 följande:
    Missnööjd skrev 2006-11-02 11:22:43 följande: Nej, planerar att börja läsa igen efter ett år... Men då så. Ring till csn och meddela att du ska börja läsa igen och bara ha studieuppehåll då räknas du fortfarande som studerande och behöver inte betala tillbaka förens du läst klart hela utbildningen. ~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
    Du får självklart inga pengar under tiden men står fortfarande med som studernade. En av mina vänner har gjort så.
  • timberhochmandie

Nja, det där med att man bara har studieuppehåll skiter de i... Jag hade också bara studieuppehåll, vilket jag talade om för CSN. Går man över ett halvårsskifte och ett helårsskifte så får man börja betala tillbaka. När man sen söker studielån nästa gång (och blir beviljad) så skriver de ner återbetalningskravet till 0kr.

TS, om du pluggar HT ut och sedan är mammaledig till nästa nyår, så kommer de kanske hinna meddela att du ska börja betala tillbaka i jan -08, men om du söker nytt studiemedel från jan -08 så kommer du ändå inte behöva betala. Sök studiemedel i god tid nästa höst så behöver de inte ens göra upp en betalningsplan för dig.

*kram*

• Missnööjd

timberhochmandie
    Om jag färstår det hela rätt: jag pluggar HT ut, och lite av VT, sedan föräldraledig. Om jag sedan under hösten söker csn till mitten av våren så gör de inte upp en betalningsplan? Låter toppen i sådana fall!

mamyleine
    Skulle vara jättebra om det var så, men har för migatt min pojkvän fick börja betala tillbaka under sitt studieuppehåll.. Men det är värt ett samtal till csn!

• timberhochmandie

Om du är hemma ett helt år, så hinner du ju passera både ett halvårsskifte och ett helårsskifte innan du börjar plugga igen. Kan därför tänka mig att du får betala för första kvartalet våren 2008. Det borde väl bli ca 2000 kr. (Hur de än räknar verkar de få det till det??) Om du vet redan nu att du troligen kommer att få betala ett engångsbelopp om ca 2000kr så bör du ju klara att sätta av en slant till det. Känns som en onödig idé att ansöka om nedsättning av årsbelopp och hela den cirkusen för EN inbetalning. Så fort du sedan börjar ta studiemedel igen så lipper du betala.

• Åsa

Du får betala tillbaka "som vanligt" oavsett anledningen till studieuppehållet. Uppskov får du inte, men om du har mycket låg inkomst kan det löna sig att ansöka om nedsättning av avgiften.

• Missnööjd

timberhochmandie
    Låter som en bra idé! Får en vettig FP, iaf så att jag kan spara undan runt 2000 under ett helt år

Tack allihopa för hjälpen!

Svar på tråden Betala tillbaka CSN under föräldraledighet?