• JeckaH

Dagmatte?

Hur många av er som har hund har en dagmatte/daghusse (dvs någon som rastar hunder under tiden som ni jobbar) och vad betaler ni dagmatten i så fall? Var det lätt att få tag på dagmatte/husse? Hur gjorde ni för att få tag på en?

Svar om att man ska vara hemma hela tiden för att man är en bättrehundägare då undanbedes.

• Svar på tråden Dagmatte?
  • JossanH

vi har ingen, men i tidningen brukar det finnas annonser från både tonåringar o pensionärer som vill ha en jycke att promenera med. Jag skulle nog ha valt en pensionär - då får hunden säkerligen enormt med uppmärksamhet

• JeckaH

Har också tänkt på det här med penisionärer, det finns säkert någon djurvänlig sådan i närheten. :)

• Cuthalion

Min skrutt börjar på dagis den här veckan av olika anledningar. Tycker det känns tryggast istället för en främmande privatperson man inte vet något om .

• JeckaH

Men om det är någon som bor nära, tex i samma trappuppgång, så känns det ju lite tryggare. Och så hoppas man ju på att ens personkännedom är bra och att man kan känna på sig att personen verkligen är djurvän (man får ju ha lite anställningsintervjuer då :)) Hunddagis är ju svindyrt, vad betaler du?

• Cuthalion

Runt 2000 i månaden. Då är det promenader, sällskpa, lek, lunch och möjlighet att ha honom där varje vardag mellan 06 och 18 om det behövs.

Dessutom är det utbildad personal

• JeckaH

Funderar på att skaffa en liten hund (chihuahua) som inte behöver så långa rastningar och promenader. Kommer att vara hemma med kissen (fast inte längre än 4 timmar i sträck, det måste jag ordna).

Ska kolla med hunddagis också :).

• JeckaH

Hunden kommer att vara hemma med kissen alltså :)

• Skärgårdsfru

Jag har inte dagmatte men jag ÄR dagmatte

Jag tar 100 kr per dag och då ingår garanti med promenader, lek och gos.

Den erfarenhet jag har av hunddagis är att det många gånger lovas så mycket men det hålls inte. Att vara hos en privatperson tycker jag personligen känns bättre och jag anlitar hellre en privatperson än dagis.

www.vovve.net tycker jag är en utmärkt sajt som man kan sätta ut annons som dagmatte sökes eller så kan man titta på de dagmattar som har satt ut annons hundar sökes.

Mitt tips till dig är att om du ska söka privatperson så åker du verkligen hem till personen, ni sitter och pratar, du ställer frågor vad personen har tänkt sig när det gäller hundpassningen och du är också uppmärksam på hur den tänkta dagmatten beter sig med hunden och om hunden verkar vara nöjd.

Detta kan man ju upprepa flera gånger om man vill lära känna personen lite mer. Man kan t.ex. ta någon promenad tillsammans osv. Jag har alltid sagt det som krav att de hundar jag tar åt mig, vi ska träffas innan och se vad vi tycker om varandra och så att ägarna får se vad jag är för en person. Det är det minsta man kan begära när man vill lämna ifrån sig sin familjemedlem. Man ska tryggt kunna lämna hunden.

• Cuthalion

Skärgårdsfru

Ja precis, det gäller ju oavsett var man lämnar sin älskling.

Hade jag inte känt förtroende för de som har dagiset så hade jag aldrig lämnat min lillkille där utan hoppats på att hitta ngn annan.

• AdrianK

Vi har en grann-tjej på 13 år som tar henne runt lunch och när hennes skola funkar. Pröjsar en hundring i veckan.

• Längtar efter en liten

Har inte haft hunden hos ngn,däremot har jag haft själv.. Fick 2-300 i veckan ibland mer beroende på hur länge osv. Passa en hund 2 evckor,dygnet runt när ägarna var utomlands. Fick 4000 för det

Lyckliga (L)
  • Hallonsaft

Jag jobbar vanligtvis på hunddagis, men nu är jag mammaledig med min dotter. Har även två schäfrar.

Har nu när jag är mammaledig en hund som jag, några dagar i veckan åker hem till och tar ut på promenad. För detta tar jag 120:-/promenad.

Men då har också hundägaren en "promenadmatte" som är utbildad.

• Hallonsaft

JeckaH: Inte något som handlar om tråden, men jag tänkte på det som Du skrev att Ni funderar på att köpa en chihuahua. De behöver faktiskt precis lika många rastningar och långa promenader som vilken annan hund som helst. Bara för att de är små, behöver de inte gå kortare/färre.

Så det hoppas jag inte är det avgörande i raset av hund/hundköp.

• JeckaH

Vad jag har läst så kan de gå bara ca en km åt gången. Det är inte avgörande precis men rent logiskt bör de ju inte orka lika långt som tex en schäfer, pga sina små ben, menar jag.

Älskar själv promenader :).

• Hallonsaft

Var har du hört det någonstans? Felaktig information så det skriker om det. De springer glatt med i många kilometer. Har själv bekanta som går upp till 1½ mil med sina småchihuahuor. Och de älskar dessa promenader.

Varför vill Du ha en hund som, Du hört, bara orkar gå 500 meter och så 500 meter tillbaka om Du själv älskar promenader?

Menar absolut inget elak med mina funderingar, utan de är just funderingar och min hoppfullhet att hundar och ägare ska trivas ihop och njuta av sitt liv tillsammans. Det finns så många hundägare som är missnöjda med sina hundar och sitt hundägande och det helt beroende på att de faktiskt valt fel ras.

• JeckaH

Spelar ingen roll med långa eller korta promenader för min del, bara kul om hunden kan gå långt. Det jag har siktet på är en liten hund, som inte är långhårig (har redan perserkatt, vill inte ha två stycken långhåriga djur :)) och som är lätt att ta med lite överallt. En större hund tar ju mer plats i bilen, på resan osv. Små hundar är praktiska.

Vill försöka ta reda på så mycket som möjligt om rasen innan köpet, skulle aldrig göra ett impulsköp, och skulle aldrig sätta djurets behov åt sidan. Har haft djur (katter och hästar) i hela mitt liv och är van vid att det krävs det där extra.

Vissa är väl småhundsälskare bara :).

Svar på tråden Dagmatte?