Skillnad mellan friköpt tomt och arrendetomt??
Hej!
Vad e skillnaden mellan dessa? Har för mig att arrendetomt i slutänden inte var så bra men minns inte varför det var så :-/ nåt med det ekonomiska... ? nån som vet?
Hej!
Vad e skillnaden mellan dessa? Har för mig att arrendetomt i slutänden inte var så bra men minns inte varför det var så :-/ nåt med det ekonomiska... ? nån som vet?
en friköpt tomt äger du själv....en arrendetomt arrenderar du av markägaren (hyr med andra ord)
En friköpt tom täger du. En arrendetomt hyr du. Ska du låna pengar till ett hus som står på arenderad tomt får du ett lån som ska betalas tillbaka snabbare än ett vanligt huslån.
Hejsan! Vet bara att om man tex ska köpa hus och tomten ska friköpas, så måste den som köpt huset även köpa tomten, annar kan man inte köpa huset. Arrendertomt kan jag tänka mig att man kan hyra, alltså att man inte behöver köpa tomten.
Om du arrenderar så "hyr" du bara tomten, medan en friköpt tomt är din egen helt och hållet.
Arrendeavtalet är i praktiken väldigt starkt, men det är som sagt inte din egen mark då.
vi arrenderar vår sommarstugetomt men äger själva huset och det har inte varit några problem under de ca. 50år sedan huset byggdes. Nu är det ju iofs i Norge så dem kanske har andra regler där...
Ok!
Men vad är det egentligen för skillnad förutom att man hyr den då? Jag förstår inte (självklart det att man äger den själv om den e friköpt och hyr om det är arrende) men vad skulle kunna hända? Kan det bli så att man tex blir tvingad att köpa loss en arrendetomt eller nåt sånt? Bara undrar... hade en bekant som hade ett hus på arrendetomt och hon sa nåt om att det inte var så bra osv... men vad är det som inte är bra?
Om du inte äger marken kan du antagligen inte göra som du vill med den. Dessutom kan ju arrendet gå upp, eller medföra olika förpliktelser. Och så det där med lånen då.
kan det inte bli lite struligt om du någongång vill sälja huset? För mig att jag hört något sånt, men nån annan har säkert mer koll...
Kolla i Jordabalken, kap 8 och framåt så står det mesta man behöver veta om arrendeavtal.
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM
Ja precis... men vi e inte såna som direkt vill göra om på tomten och så så det e nog lugnt... ja det är ju ganska mycket billigare så då behöver man inte ta så mycket lån heller... men om det kan bli nåt strul längre fram eller så så kanske man inte ska köpa ett sånt hus?