• Bebistokig

Järntabletter - inte till mig tack!!!

Började äta Niferex 100 mg för ett par veckor sedan. Fick gensast diverse problem i magen. Mådde först väldigt illa och har de senaste dagarna gett ifrån mig blodigt slem på toa. Inget trevligt alls. Har lagt av med järntabletter och kommer verkligen inte att äta dem igen. Tänker köra med leverpastejmackor istället! Det får gå vägen det oxå!

• Svar på tråden Järntabletter - inte till mig tack!!!
  • jebe

Du kan ju testa blutsaften om du orkar....Jag har en väldigt känslig magen- men jag klarar av att dricka den! Vet dock inte hur sor skillnad den gjort på mitt järnvärde än, men jag ska till MVC imorrn så då får jag väl se! Bara ett litet tips från en till som vägrar att äta järntabletter...

• Vintersaga

Min dietist rekomenderade mig att köpa barnmatspureer, med extra tillskott av järn och c-vitamin. Finns även som morotsdricka. En sån om dagen (vissa är riktigt goda!) har hjälpt upp mitt hb från 113 till 119 på två veckor.

Andra tips var jouicen med extra tillskott av järn, nötkött, tillaga maten i gutjärnsgrytor och alltid se till att få i sig c-vitamin ihop med maten - men inte mejeriprodukter!

• MaSo

Jag har oxå lagt mina järntabletter på hyllan.. får bli blutsaft och leverpastej istället!!

• sisley

Bebistokig:

Jag följde din tråd om vad som hände med din mage och jag förstår att du slutar med tabletterna.
    Men jag tror jag måste fortsätta med mina trots besvär med magen. Illamående, förstoppning, you name it! Innan jag började med Niferex så åt jag järnrik mat som leverpastej, brocolli och blodpudding men hade ändå låga 110 i Hb-värde och mådde inte så bra. Så jag vågar inte sluta med dessa vidriga tabletter och min bm sa att Niferex är de bästa...
    Önskar att jag slapp äta dem dock.

• Japp

Köp Hemofer, järntillskott, milt för magen och fungerar bra.

• Tulsa

Blodpudding är ett superbra sätt att få i sig järn, dick ett glas apelsinjousi till så tar kroppen lättare upp järnet.

• Vintersaga

Förlåt om jag tjatar...

Men min dietist sa att de barnmatspureer med extra tillskott av c-vitamin och järn, ger mer än tre gånger så mycket järn som blodpudding och en leverpastejmacka till. Så det är väl värt att testa - gott är det dessutom!!!

• Soulbaby

Kan man få magkatarr av järntillskott?

Det skulle i såna fall förklara varför jag inte hade ont i magen på semestern då jag hade glömt mina vitamintabletter hemma.

• Vintersaga

Jag får inte äta järntabletter för att jag fortfarande spyr så mycket. Både läkare och bm sa att man kan få massa med problem med magen av järntabletter, så det är väl mycket möjligt att de beror på det för din del.

Testa att klara dig utan dem, men se till att få i dig rikilgt med järn gm maten.

Hoppas att det hjälper och att du ändå håller hb:et uppe!!!

Svar på tråden Järntabletter - inte till mig tack!!!