• Bebistokig

Järntabletter - inte till mig tack!!!

Började äta Niferex 100 mg för ett par veckor sedan. Fick gensast diverse problem i magen. Mådde först väldigt illa och har de senaste dagarna gett ifrån mig blodigt slem på toa. Inget trevligt alls. Har lagt av med järntabletter och kommer verkligen inte att äta dem igen. Tänker köra med leverpastejmackor istället! Det får gå vägen det oxå!

• Svar på tråden Järntabletter - inte till mig tack!!!
  • BBQ

Jag äter Niferex och har inte haft några som helst problem..

• Förhoppningsfull

Jag hatar också järntabletter eftersom magen blir märklig... Har bra järnvärden och behöver inte äta extra järn enligt BM. Jag äter leverpastejmacka varje frukost, grovt bröd, spenat och persilja istället. Än så länge funkar det (vecka 27). Vi får se hur järnvärdena ser ut på nästa besök hos BM.

• substance

Jag kanske är dum, men om man inte får äta lever - får man då äta leverpastej? Trodde att det var lika förbjudet som lever, vilket jag iofs aldrig skulle äta ändå...

• Sandra83

substance: Man ska inte äta lever, men leverpastej går bra. Äter varken eller men jag läste om detta någonstans.

• Etta

Jag kan rekommendera Hemofer-tabletter (Apoteket). De är mildare än Niferex, dvs inte så "agressiva" Funkar jättebra för mig. Tar en apelsin ibland i samband med intag av tabletterna. Leverpastej är bra liksom kött överhuvud taget. Lycka till!

• talia

Prova Blutsaft, som finns i vanliga matvaruaffärer och på hälsokosten. Själv har jag börjat kombinera detta med niferex (som jag bara åt innan), och först nu har mitt järnvärde börjat gå upp!

• libero

Jag tålde inte heller järntabletterna. Fick så ont i magen så jag svimmade 3 gånger på en vecka. Frågade barnmorskan om jag inte kunde börja med Blutsaften i stället vilket hon sa var för lite järn i. Jag började ändå med den och mitt järnvärde har inte försämrats sedan jag slutade med järntabletter. Nu när jag var inne sist hos barnmorskan i fredags erkände hon att Blutsaften faktiskt är tillräcklig för mig och att jag skulle fortsätta med den. Har nu 124 i HB.

• LillKnoppen

Har man väl tappat av sina järnreserver tror jag det är mycket svårt att äta ikapp dem med bara nyttig mat. Men mår man så illa som du är det ju värt att försöka och särskilt om ditt järnvärde kanske inte är superlågt ännu. Tänk då också på att undvika att dricka mjölk/te/kaffe samtidigt med maten så du kan ta upp järnet bättre - och satsa på att äta mycket C-vitaminer för att förbättra upptaget ännu mer. Nu är det ju kanon när alla clementiner kommer!

Har hört också att torkade aprikoser är järnrika - bra att ha i handväskan och på jobbet.

F.ö. har Niferex fungerat bra för mig när jag väl kom över de första veckorna med hård mage etc men dina problem låter helt klart värre än så!

• Leaaa

Här är en som dom funkat jötte bra för. Har fått ta upp till 3 st/dag. Nu är jag nere på 1 st om dagen å järnet är i topp. Hade 118 när jag skrevs in å det sjönk till 90 på bara några veckor. Har nu fått upp det till 121 *glad*
    Magen har klarat sig jötte bra. Har tagit proviva till hjälp vissa dagar...

/Lea

• Bebistokig

Jag slutade med Niferex för en vecka sedan. I helgen blödde jag från tarmen. Nu blöder det inte längre men jag går på toa ca 4-5 ggr per dag. Normalt går jag varannan dag. Jag är sååå märklig i magen. Har aldrig upplevt något konstigare. Antagligen har niferexen förstört min mage. Äter nu proviva varje dag och ganska snäll mat, men det verkar inte hjälpa. Det är ju inte så lätt att jobba med dessa bekymmer. Kan inte springa ifrån mina elever hela tiden.

Svar på tråden Järntabletter - inte till mig tack!!!