• Bebistokig

Järntabletter - inte till mig tack!!!

Började äta Niferex 100 mg för ett par veckor sedan. Fick gensast diverse problem i magen. Mådde först väldigt illa och har de senaste dagarna gett ifrån mig blodigt slem på toa. Inget trevligt alls. Har lagt av med järntabletter och kommer verkligen inte att äta dem igen. Tänker köra med leverpastejmackor istället! Det får gå vägen det oxå!

• Svar på tråden Järntabletter - inte till mig tack!!!
  • Vintersaga

Sisley: det står tydligt på burkarna om det är extra järn och c-vitamin. Finns i många olika smaker, men jag har inte hittat någon med nypon.

• Lavendel

Ett tips:

Jag äter tunnt sprött järnrikebröd från Mjälloms. 1 skiva innehåller 3.5 mg järn så med två skivor med messmör mellan till frukost ger en en hel del av dagsbehovet.
    Brödet har blod i sig, men smakar inget konstigt.

• sisley

Vintersaga:

Ok, då ska jag kolla upp detta. Tack ska du ha!

• Makaroner

Undvik mjölk och annat med kalcium närmaste timmarna after att du ätit "järnmat". Kalciumet gör att kroppen inte tar upp järnet som det ska. Som flera skrivit, apelsinjuice eller annat med c-vitaminer är superbra att dricka till. Mitt HB har legat runt 140 hela tiden, men det blir så med en blodpuddingstokig blivande storebror :)

• Den mysiga

Vill påminna!

För att kroppen ska ta upp järn så behövs c-vitamin.

Socker gör så att en del av järnet försvinner från kroppen, tror det blev så pga matsmältningen av sockret.

• Leona71

Jag håller med Japp: testa Hemofer. Jag har inte haft några problem alls, vilket jag brukar ha med "vanliga" järntabletter. Jag tar 4 tabletter på kvällen och det räcker!

• Rockis

Persilja ska ju ge mkt järn.Klipp ner i all mat. Ser gott o fräsht ut oxå.

• Den mysiga

Synd att de inte vill rekommendera hälsokostens??? Är de inte lika bra eller är de sämre??

• Kristin24

det där ska du ta upp med din bm, man behöver järn under graviditeten. Det finns ju andra märken som är lindrigare mot magen. Har hört många som blivit dåliga av Niferex....själv har jag ätit Duroferon och mått ganska så bra, klart hård i magen blir man ju av järntabletter.

• Bebistokig

Tack för alla svar! Jag ska testa med järnberikad mat tills nästa gång jag ska till BM så får vi se vad hon säger. Jag tror i alla fall att det är bättre att kunna äta mat överhuvudtaget än att må så dåligt som jag gjort.
    Försöker nu få ihop en kost som passar både min oroliga tarm och min halsbränna. Inte lätt när man inte är någon matlagningsguru!

Svar på tråden Järntabletter - inte till mig tack!!!