• Kicki30

Kateter?

Har läst att man sätter in en kateter i urinblåsan vid snitt. Hur ont gör det egentligen? Låter obehagligt.....

• Svar på tråden Kateter?
  • Sunflower

Det kan kännas lite obehagligt, men man brukar bedöva med lite gel först. Sen kan det kännas som att du är kissnödig, men det är bara för att det är nåt i urinröret som retar.

• Hannah76

Det gör inte ont att sätt in en kateter. Kan kännas lite, men inte farligt. Det finns en risk för uvi efter.

• Nyfiken gul

jag har haft kateter i olika omgångar och på mig kändes det ingenting alls när dom satte in den...

• bonni

Katetern vad det enda jag tyckte var jobbigt med snittet. Det gjorde inte ont men var fruktansvärt obehagligt både när dom satte den och sedan att ha den. Jag tyckte det känndes som jag skulle kissa på mig varje gång jag rörde mig men som tur var dröjde det inte så länge innan dom satte spinnalen. En kompis frågade om dom kunde sätt den efetr att hon fått spinnalen och det var tydligen inga problem.

• Höstlängtan

Hej kicki! urin kateter,KAD, är inte alls farlgt att sätta in. Det man gör ar att fört tvätta för att man ite ska få in bakterier i urinröret. Sen lägger man en bedövningsgel so gör att katetern glider bra och som bedövar så detr ej gör ont. Efter det sätter man in en tun slang i urinröret som ligger i blåsan. detta för att Urinen ska rnna ut kontrolerat. Utan den skulle du kissa på dig då bedövningen i ryggen gör att du inte har kontroll över musklerna som kontrolerar urin och avföring.
    Att få KAD kan kännars lite obehagligt och pinsamt men gör inte ont och går fort att sätta dit. Inget att oroa sig för.

• Sue Ellen med stort hår

Jag tyckte heller inte om katetern. Men man kan be om att få den efter bedövningen .

• ligo

Men är det inte så att om det är ett planerat snitt så sätter dom in katetern efter att dom bedövat inför snittet??

Kanske är olika. På mig satte dom kad innan . Men jag frågade heller inte om dom kunde sätta den efter

• bonni

Ligo: Dom sätter hellre katetern innan bedövningen för att spara tid i opsalen men det är oftast inga problem att få den efter. Jag valde dock att få den innan eftersom det är så mycket folk i opsalen (var 10 personer när jag blev snittad) så skulle det kännas lite märkligt och ligga och sära på benen inför alla

10 pers!!?...tvillingar?, fel på bebis?. Jisses!. Under mitt planderade var det bara 3-4 pers.

Svar på tråden Kateter?