• Cassiss

Infekterade blommor.....igen

Från att börja från början. Vi hade jättefina blommor i vårt vardagsrum. Tills vi var så dumma att vi köpte blommor från Ikea.

Efer ett tag märkte vi ngt "skit" på blommorna. Detta visade sig vara spinn (ngn form av löss? Precis som bomull men kladdigt om man tar på dt).
    Vi blev så klart ledsna, försökte med att spruta blommorna med såpvatten men dt hjälpte inte.

Till slut så slängde vi ut ALLA blommor i vardagsrummet. Vi putsade fönsterna, torkade runt fönsterna på väggarna, torkade elementet, fönsterbrädan, tvättade gardinerna å så.

Sen köpte vi nya blommor (på Maxi denna gången). Vi diskade de gamla krukorna, köpte ny jord å planterade om de nya blommorna.

Detta har hållt sig nu 1-2 månader. Men nu ser jag att dom nya blommorna åxå e infekterade med detta!

Jag blir så frustrerad å ledsen! Hur får man bort detta helveteskap? Vad ska jag göra för att slippa få denna "skit" på blommorna? Jag tycker att jag rengjorde extremt nogrannt för att inte få tillbaka dt. Var kommer dt NU i från?

Snälla ngn som har förslag?

• Svar på tråden Infekterade blommor.....igen
  • Rigmor Mortis

Är du förresten säker på att det var spinn och inte ullöss? Spinn kan man se med blotta ögat, små små spindlar krälar omkring i "luddet" (näten)

• Cassiss

Hmm, vet inte. Dt enda jag vet e att man blir jättekladdig om fingrarna av dt å dt lägger sig som en kletig hinna på fönsterbrädan...
    men jag ska titta efter.

• Cassiss

Ser inga små spindlar när jag tittar.

Om dt e ullös vad ska jag göra då?

• Rigmor Mortis

...och kom ihåg att Provado gör växterna giftiga, så låt inte djur eller barn komma åt att smaka.

• Cassiss

Tack så mkt EKJ76! Ska prova detta redan i mon innan blommorna blir helt överfulla av dt!

• lilla mej

tänk oxå på att rengöra krukor och fönster karmar och runtomkring för dessa kan lägga ägg lite här och var. Men kan säga att det är väldigt svårt att få bort det och ändå ha fina växter efter div behandlingar. Brukar slänga om jag fått sånt.

• Cassiss

lilla mej: Ska försöka rengöra runt så gott jag kan (igen!!) men krukorna blir ju svårare om jag inte planterar om blommorna (igen!!)

Vad jag inte fattar e VARFÖR jag fick tillbaka dt efter att jag rengjort å allt efter förra gången

• lilla mej

sån skit kan faktiskt komma utifrån, ja du det kan vara svårt att få bort om de är planterade direkt i. Det finns ett medel som heter pyrex som man kan blands som spray och spraya baladen och sen i vattnet som man vattnar jorden med för att få dom jäklarna överallt. Ingen rolig historia..

Svar på tråden Infekterade blommor.....igen