• Cassiss

Infekterade blommor.....igen

Från att börja från början. Vi hade jättefina blommor i vårt vardagsrum. Tills vi var så dumma att vi köpte blommor från Ikea.

Efer ett tag märkte vi ngt "skit" på blommorna. Detta visade sig vara spinn (ngn form av löss? Precis som bomull men kladdigt om man tar på dt).
    Vi blev så klart ledsna, försökte med att spruta blommorna med såpvatten men dt hjälpte inte.

Till slut så slängde vi ut ALLA blommor i vardagsrummet. Vi putsade fönsterna, torkade runt fönsterna på väggarna, torkade elementet, fönsterbrädan, tvättade gardinerna å så.

Sen köpte vi nya blommor (på Maxi denna gången). Vi diskade de gamla krukorna, köpte ny jord å planterade om de nya blommorna.

Detta har hållt sig nu 1-2 månader. Men nu ser jag att dom nya blommorna åxå e infekterade med detta!

Jag blir så frustrerad å ledsen! Hur får man bort detta helveteskap? Vad ska jag göra för att slippa få denna "skit" på blommorna? Jag tycker att jag rengjorde extremt nogrannt för att inte få tillbaka dt. Var kommer dt NU i från?

Snälla ngn som har förslag?

• Svar på tråden Infekterade blommor.....igen
  • Cassiss

lilla mej: Men när jag planterade de nya blommorna så hade jag diskat krukorna nogrannt å putstat å tvättat å torkat

• Cassiss

lilla mej: dt e typ små palmer å 2 andra som jag inte kan namnet på men allt e vanliga gröna växter. Dom andra har typ långsmala blad...

• lilla mej

är det på själva bladen eller på jorden? är det som en vit hinna kan det ju vara mögel med. Kan du se några djur om du tittar noga? Är det bergspalmer du har så är det en väldigt svår växt att sköta, eller en lätt växt att få ohyra på. Hur länge har du haft dem?

• Cassiss

lilla mej: dt e på bladen dt e vitt. Men dt e inte som en hinna, mer som bomull lr så.
    Vet faktiskt inte om dt e bergspalmer, men jag hade likadana innan. Sen så köpte jag stor palm på Ikea + benjamin fikus. sen så kom detta äckliga

• Cassiss

dom "gamla" palmerna hade jag typ 2-3 år innan dom blev infekterade, dom "nya har jag haft 1-2 månader.

• lilla mej

om det är vita klumpar så är det ulllöss eller sköld löss och det finns ett litet djur i dessa klumparna. Inte myckeet du kan göra faktiskt försök att bekämpa med pyrex och tänk på att upprepa behandlingen fleragånger med nån veckas mellan rum för gifter tar inte alltid död på äggen så de kan kläckas efter behandling. Men som sagt växterna tar oftas stryk och blir fula av behandlingen. Tänk på att rengöra runt fönster oxå vid varje behandling.

• Cassiss

lilla mej: Ska försöka med detta! EKJ76 skrev om Provado-pinnar. Ska kolla efter både dt å Pyrex. Ska försöka rengöra så gott jag kan. Torka runt om å så. Förhoppningsvis räcker dt väl med att torka på fönstret å gardinerna...
    Hoppas verkligen jag blir av med dt. Jag blir så himla less på mina blommor. Har bara lust at slänga ut dom, men blommor vill man ju ändå ha
    Tack så mkt för hjälpen. Jag får skriva här sen å säga hur dt går Nu kan jag somna lugnt i kväll utan att irritera mig på mina blommor!!

• Ankianka79

Hejsan! Prova att duscha dem med såpa, vatten och lite t-sprit eller spraya med bladglans på dem. Det tar inte växten skada av! Det kväver bara djuren.
    Som sades innan här så ta gärna något i jorden också då de kan finnas där också.
    Tyvärr så följer ofta kryp med växterna, och i varma torra lägenheter/hus så trivs krypen och förökar sig.
    Lycka till!

• VIXIE

Många växter tex murgröna blir extra känsliga mot spinn(som är ett slagss spinnkvalster) om de står i drag och får oregelbunden vattning. De kan bli lite mindre känsliga om de får ny jord eller näringsvattnar men det ska du helst inte göra nu till vintern när de går i vila. Bäst när ljuset kommer tillbaka. Spraya med en blandning av ca 1 dl grönsåpa till ca 1,5 l vatten låt stå ett tag och sen duscha av ordentligt i duschen,funkar inte det så testa med Pyrex.
    Lycka till!
    Vixie

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • isisisis

Kan tala om för dig att provadopinnarna är för klena för att ta bort ullöss.För det är dessa du har.
    Du måste spruta dem med ett medel.Såplösning går bra,med lite rödsprit i.
    Det är bra om du tar bort de stora ullössen som syns,med lite papper.Det sitter djur i varje klump.Är du flitig och ser allt...de finns längre ner i jorden på stammen också i regel...så kan du faktiskt få bort dem helt för hand,men då får du vara observant hela tiden! Lycka till!

• Rigmor Mortis

Provadopinnar är väl starkare än såpsprit? De gör dessutom hela plantan svagt giftig, så ullössen dör pö om pö när de snaskar av den.

• isisisis

När jag använt pinnarna har jag inte sett att några djur dött iaf!
    Det tar sån tid innan giftat kommer upp i växten,och så måste det vara jämnfuktigt i hela krukan,för att effekten ska bli maximal.
    Jag har pinnar som jag inte använder öht på jobbet.Jag använder en olja från Weibulls istället.

Svar på tråden Infekterade blommor.....igen